Fortidsmenneskers DNA bringer os tættere på, hvad der gør mennesket unikt
Forskere kortlægger neandertaler og denisova-DNA i mennesker og finder, at vores forfædre har haft sex på tværs mindst fire gange. Samtidig finder de fire områder af genomet, der gør mennesket unikt.

Forskere afslører nu, at neandertalerne og denisovaerne har været med til at forme det moderne menneske. Her ses en rekonstruktion af en neandertaler. (Foto: Photaro, Wikimedia Commons.)

Forskere dokumenterer nu, at forfædre til nulevende mennesker fik børn med neandertalerne og deres søsterart denisovaen ved mindst fire lejligheder i forhistorien.

Fundene viser, at vores forfædre fik DNA, som hjalp deres overlevelse og frem til i dag, har formet hvem vi er.

Men det mest opsigtsvækkende er det, der mangler: De finder store klinisk rensede regioner, hvor ingen af de over 1.500 undersøgte individer har det mindste spor af DNA efter neandertal og denisova.

»Det er virkelig cool, for det peger på disse regioner som særligt vigtige for det unikke ved mennesket,« siger studiets førsteforfatter Benjamin Vernot, der er post-doc. ved Max Planck Instituttet i Leipzig.

Her har direktøren Svante Pääbo længe været førende indenfor fossil DNA og for eksempel kortlagt både neandertal- og denisova-genomet, som gav de første fingerpeg om, at vores forfædre parrede sig med de andre mennesketyper på vores vej ud af Afrika for over 50.000 år siden.

Læs også: Komplet neandertal-genom fuld af sex og overraskelser

»Det går jo stærkt, der kommer nyt hele tiden,« siger professor Mikkel Heide Schierup ved Center for Bioinformatik (BiRC) på Aarhus Universitet, der ikke har deltaget i studiet.

»Man får det her komplette billede af, at der har været masser af genudveksling mellem de tidlige mennesketyper og os. Og at vi på en eller anden måde nok må have været mere ens, end vi har gået og troet.«

Han kalder studiet et eksempel på "genetisk arkæologi" og siger, at det falder godt i tråd med flere andre nylige studier.

Til sammen giver studierne et nyt billede af vores udviklingshistorie, hvor man går fra en simpel fortælling om menneskearter, der afløste hinanden én efter én, til nu at tegne et komplekst billede af mange samtidige mennesketyper, der befolker verden og oven i købet parrer sig.

Det nye studie er netop offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Science.

Vi har fortids-DNA - men hvilket?

Vi har i efterhånden vidst i et par år, at nulevende ikke-afrikanere er efterkommere af et intimt møde mellem neandertalere og moderne mennesker.

Vi har også vidst, at nogle mennesker mødte den gådefulde denisova, som vi stort set kun kender fra en lillefingerknogle fundet i Sibirien.

Alle ikke-afrikanere bærer på 1,5-4 pct. af neandertalernes gener og mennesker fra Melanesien, et område i Stillehavet inkl. Papua Ny Guinea og omkringliggende øer, bærer yderligere på 2-4 pct. denisova DNA.

Nu stikker Vernot og kolleger så spaden et stik dybere og kortlægger præcis hvilke dele af arvematerialet, der findes på tværs af alle befolkninger, for bedre at forstå de møder og hvordan det har påvirket vores udviklingshistorie.

De ser på 1.496 fulde genomer i en database kaldet "1.000 Genome Project," med individer fordelt over cirka 150 befolkninger fra det meste kloden, og kortlægger yderligere genomerne af 35 individer fra Melanesien for at få denisovaens historie med.

Dermed kan de for første gange bygge et katalog over både neandertalernes og denisovaernes bidrag til nulevende menneskers arvemateriale.

Skanner genomerne for stumper af fortidsmenneske-DNA

Forskerne bruger nye avancerede statistiske metoder til identificere stykkerne af DNA fra fortidsmenneskene. Det er ikke let, fordi vi er så nært beslægtede, at arvematerialet er næsten ens.

Kort fortalt bruger de et smart kneb, hvor de opdeler hvert individs genom i mange små bidder af ca. 50.000 DNA-baser. De måler så hver bids alder på to måder.

Den ene ved at tælle, hvor mange mutationer der er - menneske-DNA vil have cirka 50 og neandertal/denisova cirka 56. Den anden bygger på, at vores kromosom-par blandes for hver generation, så de oprindelige kromosomer med tiden brydes op i mindre og mindre stykker. Så lange stykker er udtryk for "ungt" DNA, som er kommet ind for nyligt.

»Så det vi leder efter er gamle stykker, der er overraskende lange,« siger Benjamin Vernot.

Og så bruger de kendte DNA-markører for neandertalere og denisovaer til at se, om DNA-stykket kommer fra den ene eller den anden.

Positive gener fra neandertal og denisova

På den måde kan de ikke bare se, hvor meget neandertal og denisova-DNA hver af de godt 1.500 individer fra de 150 befolkninger har, men også præcis hvilke.

De får et katalog, der viser, at 40 procent af neandertalerens arvemateriale lever videre i nulevende mennesker, mens de resterende 60 procent ser ud til at være gået tabt. For denisovaen finder de 10 pct. (men har også blot 35 individer med denisova DNA).

Der er tegn på, at nogle gener har bidraget positivt til vores forfædres overlevelse som f.eks. immungener, hvilket giver god mening, fordi vores forfædre ankom til fortidsmenneskene miljøer, hvor fremmede sygdomme truede.

Et studie af Pääbo og co. tidligere på ugen viste, at vores tre udviklingslinjer skiltes for 600-800.000 år siden, så da vores forfædre ankom i de sidste ca. 50.000 år har neandertalerne og denisovaerne haft masser af tid til at få stærke lokalt tilpassede varianter af immungenerne.