Forskningsprojekt bygger bro mellem forskere og grønlandske fangere
Grønlandske fangere er blevet udstyret med GPS’er, der kan kortlægge deres fangstruter. Det giver forskerne dyrebar data, som fangerne håber at bruge i kampen om at ændre fangstkvoterne.

Beboerne i den nordgrønlandske by, Qaanaaq, er vant til, at der kommer forskere på besøg i lokalområdet. Men de undersøgelser, forskerne laver, vækker ikke altid lige stor begejstring.

Forskerne er ofte biologer, der laver tællinger og undersøgelser af de dyr, som udgør de lokales fangst. Optællingerne danner basis for politiske beslutninger om fiske- og fangstkvoter, som skal sikre, at fangsten er bæredygtig. Samtidig er kvoterne også med til at sætte grænser for fangernes levegrundlag.

Men et nyt forskningsprojekt, hvor fangerne selv indsamler forskningsdata, danner nu rammen for et samarbejde mellem forskere og fangere.

»Der er ofte en skepsis blandt fangere over for biologer, der kommer forbi i få uger, tæller dyr og regner sig frem til nogle tal, som bliver brugt af myndighederne. Det, vi laver her, betyder, at man kan få en bedre dialog mellem fangere, biologer og myndigheder,« siger akademisk medarbejder på Aarhus Universitet, Kasper Johansen, om projektet.

GPS-projektet, Piniariarneq (Fangstruter), er en del af det store, tværfaglige NOW-projekt, som både inkluderer biologer, arkæologer og antropologer (se faktaboks).

Det kan du læse mere om her: Oase i Arktis gør forskerne klogere på forholdet mellem menensker og fangstdyr

Fangerne indsamler selv data

De to antropologer, Janne Flora og Astrid Oberborbeck Andersen, udstyrede for omkring 1 år siden knap 20 erhvervsfangere med en GPS. På GPS’erne er der installeret en specialudviklet app, som fangerne kan bruge til at kortlægge deres lange ture over isen eller den dybe isfjord.

Fangerne er selv herre over, hvornår de sætter  deres GPS til. Samtidig har de mulighed for at tage billeder og film med app'en af deres oplevelser undervejs og registrere, når de ser eller fanger en hvalros, en hellefisk eller en isbjørn.

»Det er ikke som traditionel forskning, hvor forskerne indsamler data og tager væk, og det næste, der sker, er, at der bliver indført en ny kvote. Her får fangerne ejerskab, og det er dér, forskellen ligger i forhold til anden forskning,« siger postdoc Janne Flora, som til dagligt arbejder på Institut for Antropologi på Københavns Universitet.

Projektet er i første omgang et pilotprojekt og ifølge Janne Flora det første af sin slags i Grønland nogensinde.

Videoen viser eksempler på de små optagelser, som fangerne har lavet med deres smartphones, når de er ude at fange. (Videoen er lavet af Videnskab.dk. Optagelser tilhører The NOW-project / Piniariarneq)

Fangerne vil selv dokumentere, hvor de fanger

Formand for fangerforeningen KNAPP, Mads Ole Kristiansen, er en af dem, der var ivrig efter at føre antropologernes idé om et samarbejde ud i livet. Han og de andre fangere føler nemlig ofte, at biologerne ikke lytter til den viden, han og hans kollegaer har om dyrene og området, når de rådgiver det politiske system.

»Vi er ikke gode venner med biologerne. De lytter til os, når de er i området, men når de kommer tilbage til deres egne kontorer, har de glemt vores aftaler. Og politikerne er enige med biologerne,« forklarer Mads Ole Kristiansen.

Derfor håber han, at fangerne selv kan bruge de informationer, som bliver indsamlet ved hjælp af GPS’erne.

»Når forskerne er færdige med at analysere, kan vi dokumentere, hvor mange dyr vi har set i et område. Det er vores værktøj til, når der skal laves et nyt forslag af politikerne,« siger Mads Ole Kristiansen, som håber, at det med tiden vil blive almindeligt for fangerne, at indsamle data med en GPS.

»Fangerens øjne er i landskabet hele tiden«

NOW-projektet skal afdække de dynamiske forhold mellem de levende ressourcer og fangersamfundene i Thule-området i et langtidsperspektiv.

Der fokuseres på området omkring Nordvandspolyniet med tre dicipliner: arkæologi, antropologi og biologi.

Ledende forskere er professor Kirsten Hastrup (Antropologisk Institut, Københavns Universitet), Bjarne Grønnow (forskningsprofessor, Nationalmuseet) og Anders Mosbech (Afdeling for Bioscience, Aarhus Universitet).

Projektet løber fra 2014-17 og er finansieret af Velux Fondene og Carlsberg Fondet.

Antropologerne i NOW-projektet lærer meget om fangerkulturen via både GPS-ruterne og de små videoer og billeder, som fangerne tager på de ofte flere dage lange fangstture. Biologerne kan supplere deres viden om dyrenes fordeling i landskabet med oplysninger om, hvor fangerne observerer og fanger deres bytte.