Fascinerende video: Se planternes hemmelige eksplosioner
Se tørvemos eksplodere hurtigere end det menneskelige øje kan opfange, når et højhastighedskamera dokumenterer planternes hemmelige, hurtige liv.

Planter har ry for at blive, hvor de er og ikke bevæge sig. Men nogle planter bevæger sig faktisk så hurtigt, at vi ikke kan se deres bevægelser med det blotte øje.

Nogle planter er ligefrem i stand til at eksplodere på et millisekund, eller 20.000 gange så hurtigt som det tager et majskorn at blive til et popcorn.

Biologen Joan Edwards og fysikeren Dwight Whitaker har beskrevet flere planters hurtige bevægelser, og med højhastighedskamera har de indfanget Sphagnum Mos', eller tørvemos', evne til at eksplodere, og sende sine sporer 10.000 gange højere op i luften, end planten selv er.

Sporerne bliver skudt op i et mønster kaldet en 'turbulent vortex ring', der gør dem i stand til at holde mønstret, når de blæser med vinden over lange afstande. Der, hvor sporerne falder ned, kan de vokse til en helt ny mosplante.

Dwight Whitaker og Joan Edwards forskning er publiceret i tidsskriftet Science.

Musik af SYNTHAR.

Produceret af Flora Lichtman for ScienceFriday.com.