En rest fra Jordens fødsel

Nye observationer peger på, at asteroiden Lutetia er en rest af det materiale, som Jorden i sin tid blev dannet af.

Lutetia optaget af Rosetta i juli 2010. (Foto: ESA 2010 MPS for OSIRIS Team)

Asteroider er byggeaffald fra Solsystemets dannelse for næsten 4,6 milliarder år siden. De fleste asteroider kredser om Solen mellem Mars' og Jupiters baner i det såkaldte asteroidebælte.

En af disse asteroider er Lutetia, der er ca. 100 km stor. Men nye observationer peger på, at den ikke altid har slået sine folder i asteroidebæltet. Det ser ud til, at Lutetia er rester af det materiale, som planeterne Merkur, Venus og Jorden i sin tid blev dannet af. Lutetia er så senere havnet i asteroidebæltet.

Asteroride ændrede måske bane pga. sammenstød med planet

Denne konklusion er baseret på observationer gennemført med den europæiske kometsonde Rosetta, samt både jord- og rumbaserede teleskoper.

Samlet har observationerne gjort det muligt for astronomerne at se, hvordan Lutetia reflekterer både ultraviolet, synligt og infrarødt lys. Ved at sammenligne disse data med laboratorieundersøgelser af meteoritsten er forskerne kommet frem til, at Lutetia er af det samme materiale, som de indre planeter er blevet dannet af.

Sprøgsmålet er så, hvordan Lutetia er kommet fra de indre dele af solsystemet og ud i asteroidebæltet. Det bedste bud er, at asteroiden er kommet for tæt på en af planeterne og derved har fået ændret sin bane. Det er også muligt, at solsystemets største planet, Jupiter, har haft en tyngdekrafts-finger med i spillet.