Annonceinfo

Elektroner kan tage lange hop igennem træer

Et nyt studie viser, at elektroner kan hoppe lange afstande igennem træ. Det betyder, at træ kan overføre ganske små elektriske ladninger.

Træer består af stofferne lignin og cellulose. Begge dele bliver nedbrudt af svampe, så vi ikke drukner i træer og planter. (Foto: Shutterstock)

De fleste har lært i folkeskolens fysiktimer, at elektricitet ikke kan løbe igennem træ. Træ anses nemlig normalt for at være 'el-isolerende' modsat det kobber, som leder strømmen i de fleste ledninger. Men faktisk er det ikke helt rigtigt. Bittesmå elektriske ladninger er nemlig i stand til at hoppe igennem træ.

Det viser i et nyt dansk studie, som peger på, at de elektrisk ladede elektroner uden om atomerne kan hoppe igennem træets struktur.

»Elektroner kan bevæge sig over lange afstande i træ, og den egenskab bliver brugt aktivt i biologiske processer i naturen. Det kan kun lade sig gøre, fordi træstof faktisk er en halvleder, hvor elektronerne hopper imellem molekylerne. Ikke en særlig god halvleder, men det er en halvleder. Og dermed kan det overføre elektroner ligesom en ledning,« siger professor Claus Felby, som er en af forfatterne bag det nye studie.

Studiet er udgivet i det videnskabelige tidsskrift Scientific Reports.

Elektroner hopper langt gennem træ

Forskerne bag studiet har set på, hvordan træ bliver nedbrudt og går til grunde. I den proces spiller det en rolle, at de små elektroner kan bevæge sig gennem træet.

For forskerne er det dog ikke nyt, at elektronerne kan hoppe gennem træ. Til gengæld er de overraskede over, hvor langt elektronerne kan bevæge sig gennem træet. De 'lange' afstande er i nanoskala og derfor stadig uendelig små, men for en elektron er det noget af en afstand.

»Det viser sig, at elektronerne kan rejse over rigtig store afstande. Afstandene svarer til, at du sidder i en lejlighed i København og stadig kan spise et æble, der er nede på perronen på nærmeste metrostationen. Skaleret op til vores menneskestørrelse svarer det til afstande på mellem tre og fem kilometer,« siger Claus Felby, som forsker i planters cellevægge på Københavns Universitet.

At elektroner kan hoppe gennem træets struktur betyder, at træet opfører sig som en halvleder. Det er ikke det samme som en reel el-leder, og man skal derfor ikke forvente at bruge træ til at give strøm til soveværelseslampen.

»Det, vi ser her, foregår på nanoskala. Man kan ikke sætte en ledning i den ene ende af skærebrættet og en udgang i den anden ende, og så fungerer det som en ledning, for det gør det altså ikke,« siger ph.d. Katja Johansen fra Chalmers University of Technology i Göteborg. Hun har ikke selv været med i studiet.

Ny viden om hvordan træer bliver nedbrudt

Studiet viser ikke blot, at elektronerne hopper langt. Det giver også ny viden om, hvordan træer og planter bliver nedbrudt, og det er den del af studiet, Claus Felby særligt synes, er interessant og nyskabende.

Træer består dels af sukker, som er stofferne cellulose og hemicellulose, og dels af stoffet lignin. Lignin hedder på dansk 'træstof' og fungerer som træets cement. Det er altså det, der gør træet hårdt. Lignin og cellulose har det til fælles, at begge dele med tiden bliver nedbrudt.

»Vi har enormt meget cellulose i verden, og grunden til, at vi ikke bliver begravet i det, er, at det bliver nedbrudt« siger Katja Johansen, som selv forsker i proteinkemi.

Man har altid kunnet regne ud, at enzymer, det vil sige proteiner, der sætter kemiske processer i gang, nedbryder træerne. Det er dog kun få år siden, at man fandt helt nye enzymer, som har stor betydning for træernes nedbrydning.