Detaljeret billede af Mars-landskab

Europas marssonde, Mars Express, har set nærmere på et kaotisk område på den røde planets nordlige halvkugle.

Siden slutningen af december 2003 har den europæiske rumsonde Mars Express kredset om Mars. Sonden har optaget et stort antal billeder af planetens overflade - bl.a. dette billede, der viser en del af det kaotiske grænseområde mellem Kasei Valles og Sacra Fossae. Billedet bredde og højde svarer til hhv. 225 km og 95 km på marsoverfladen.

Den øverste del af billedet er den østlige kant af Kasei Valles, der er et af de største kanalsystemer på den røde planet. Kasei Valles strækker sig over 3.000 km. Sacra Fossae er et system af forkastninger, der strækker sig over mere end 1.000 km. Billedet viser et ca. 35 km stort krater, hvis ene side er kraftigt eroderet - formentlig af flydende vand.

Med billeder som dette, der har en opløsning på 21 meter pr. billedelement (pixel), kan marsforskerne lære mere om de mekanismer og processer, der har formet og stadig former, den røde planets overflade. Ud over flydende vand, så mener forskerne at både vulkansk og tektonisk aktivitet har været på spil i netop dette område.

Lavet i samarbejde med Tycho Brahe Planetarium

hvis man lod være med at undre...

og læste artiklerne lidt nøjere, erfarer man at billedet i artiklen: Apollo i fokus (21. juli 2009) dækker et område på måneoverfladen der er 282 meter bredt.hvis du laver høj opløsning, tager brillerne på, kigger nede i højre hjørne og finder en lineal, kan du finde ud af at billedet fra mars dækker et område der er ~220 KILOmeter bredt og ~ 90 KILOmeter langt.

mvh. Kasper

Kan undre........

Når jeg ser på dette fantastiske billede, så kan det godt undre, hvorfor det billede, der blev vist tidligere på året af Apollo 11´s landningssted på månen var så uskarpt.
Bare en tanke