Den infrarøde himmel
NASA har netop frigivet et nyt imponerende atlas over hele himlen set i infrarødt lys af WISE-satellitten.

Hele himlen set i infrarødt lys af WISE-satellitten. (Foto: NASA/JPL-Caltech/UCLA)

NASA har frigivet et atlas over hele himlen set i infrarødt lys - også kaldet varmestråling. Atlasset er fremstillet med observationer fra NASA-satellitten WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer).

WISE blev sendt i kredsløb om Jorden i december 2009, og i løbet af 2010 gennemførte satellitten en detaljeret kortlægning af hele himlen set i infrarødt lys.

WISE har lavet i alt 2,7 millioner optagelser ved fire forskellige farver (bølgelængder) af infrarødt lys. De individuelle optagelser er blevet kombineret til atlasset, der er en mosaik bestående af 18.000 billeder.

Allerede ført til spændende opdagelser

Sammen med atlasset har NASA frigivet et katalog med infrarøde egenskaber for mere end 560 millioner objekter, der er blevet fundet på WISE-satellittens billeder.

Satellittens observationer har allerede ført til interessante opdagelser bl.a. den koldeste type af stjerner - de såkaldte Y-dværge.

WISE har også gjort det muligt at vurdere antallet af asteroider, der kan komme tæt på Jorden, og det har vist sig, at NASA allerede har fundet 90% af de største nær-Jords-asteroider.

Langt større følsomhed end hidtil

Det er ikke første gang, en rummission har kortlagt hele himlen i infrarødt lys.

Første kortlægning blev lavet med InfraRed Astronomical Satellite (IRAS) i 1983, og sidenhen har flere rumteleskoper løftet arven efter IRAS.

WISE har dog observeret himlen med langt større følsomhed end hidtil. Med det nye atlas og katalog har astronomerne fået et vigtigt nyt værktøj til at lære mere om universet.