Annonceinfo

Asteroiden Vestas lyse og mørke sider

NASA-sonden Dawn har set nærmere på både lyst og mørkt materiale på overfladen af Vesta, der kan give os ny viden om den store asteroide.

Stråler af lyst materiale strækker sig ud fra Canuleia-krateret på Vesta. (Foto: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA/UMD)

Siden 16. juli sidste år har NASA-sonden Dawn kredset om Vesta, der er det tredjestørste medlem af asteroidebæltet mellem Mars' og Jupiters baner.

Siden Dawn gik i kredsløb om Vesta, har sonden optaget masser af billeder af asteroiden. Billederne viser bl.a. lyse og mørke områder på asteroiden, der sladrer om den store asteroides udvikling.

Det lyse materiale ses på hele Vesta, men er mest fremtrædende omkring nedslagskratere. Det tyder på, at det lyse materiale er blevet slynget ud i forbindelse med nedslagene. Forskernes undersøgelser peger på, at det lyse materiale er stort set uforandret, siden Vesta blev dannet for mere end fire milliarder år siden.

Første sonde i kredsløb om to objekter

Dawns observationer viser dog også mørkt materiale på overfladen i forskellige former og farver. Det mørke materiale ser også ud til at hænge sammen med nedslag på Vesta.

Ifølge forskerne kan de mørke aflejringer både være rester af kulholdige asteroider, der har ramt Vesta, eller overflademateriale, som er blevet mørkere, fordi det er smeltet i forbindelse med nedslag.

Dawn skal fortsætte sine undersøgelser af Vesta frem til sommer. Derefter skal sonden flyve videre til det største medlem af asteroidebæltet, dvægplaneten Ceres, med ankomst i februar 2015.

Dawn er den første rumsonde nogensinde, der i løbet af dens mission skal bringes i kredsløb om to forskellige objekter i Solsystemet.

Som udgangspunkt har forskerne dog rigeligt at gøre med at udnytte Dawns billeder og målinger af Vesta til at lære mere om asteroidens og Solsystemets udvikling.

• Mød supersalamanderen, der var lige ved at æde dine forfædre

Fundet af nye fossiler ender ofte som clickbait - men de fortjener bedre. De fortæller en uvurderlig historie om livets oprindelse og kan lede os på sporet af, hvordan virkelige dyr og økosystemer har udviklet sig.
  • Acceleratorer
 – fysikkens store maskiner

Vor viden om naturen omkring os på det mikroskopiske og atomare plan skylder vi for en stor dels vedkommende opfindelsen og anvendelsen af acceleratorer. Disse enorme atomknusere har været en teknologisk kraftanstrengelse, der både har ledt til et omfattende internationalt samarbejde og til et meget væsentligt teknologisk spin-off.
    Bringes i samarbejde med 25 søforklaringer - Naturvidenskabelige fortællinger fra Søauditorierne
  • Den flyvende pilekvist

Her følger en historie. Det er en historie om faglig nysgerrighed og opfindsomhed. Om udviklingen af en geofysisk metode, der viste sig at være en blomstrende forretning. Og om en gruppe forskere, der brændte for at få deres forskning ud i virkeligheden.

Bestil en forsker