Annonceinfo

Vi sparkede neanderthalerne af banen

Vores nærmeste slægtninge, neanderthalerne, dominerede Europa længe før os. De stærke storvildtjægere var perfekt tilpasset istidsklimaet, men med det moderne menneskes ankomst for 45.000 år siden forsvandt de

Neandethalen havde en fremstående pande. Dette er en kopi af et pandeben, fundet fra et barneskelet. (Foto: Locutus Borg )

Europa for 150.000 år så helt anderledes ud end i dag. Store græssende flokke af steppebison, vilde heste, mammutter og uldhåret næsehorn bredte sig ud over de enorme vidder.

Der levede også hyæner, løver og sabelkatte og en fauna af store dyr prægede landet, der bedst kan sammenlignes med det, vi kender fra den afrikanske savanne i dag. Men blandt dyrene levede der også en meneskelignende skabning - neanderthaleren.

Neanderthalerne er opkaldt efter Neanderdalen i Tyskland (Thal er gammeltysk for dal mens neander tilfældigvis betyder 'nyt menneske' på græsk). I denne dal fandt tyske stenbrudsarbejdere en augustdag i 1856 det første fossile bevis for, at neanderthaleren har levet.

Neanderthalere har fascineret os lige siden og altid været omgivet af en aura af mystik, men med flere hundrede neanderthalfund fra det meste af Europa og Lilleasien og endda dna fra nogle af knoglerne, ved vi i dag meget mere om dem.

De døde begravesMennesker stammer ikke fra neanderthalerne, men de er vores nære slægtninge og var som os succesfulde jæger-samlere, der beherskede ilden, jagede med spyd og havde en kultur, hvor man begravede de døde.

Neanderthalerne var tætte robuste folk med et fremstående ansigt, en stor strittende næse, vigende lav pande, kraftige øjenbrynsbuer og en lille hage og så har de formentlig været lyse i huden som os - dna-analyser peger endda på, at nogle af dem har haft flammende rødt hår.

Neanderthalere opstod formentlig i Europa fra en forgrening af vores egne forfædre, Homo heidelbergensis, der forlod Afrika og ankom i Europa for omtrent 600.000 år siden. Her tilpassede de sig langsomt det kolde istidsklima.

Man ved fra arktiske eskimoer, finske samer og sibirske tjuktji'er, at mennesker kan tilpasse sig kulden ved at udvikle en kraftig overkrop, korte robuste lemmer og små fingre, der alt sammen mindsker overfladen og hjælper med at holde på varmen.

Sådan var neanderthalerne også: Lave mennesker - omkring 165 cm - med korte ben og en enorm brystkasse, hvilket har gjort dem uegnede som langdistanceløbere, men til gengæld har gjort, at de kunne holde varmen. De har vejet op mod 20 pct. mere end os. Ved at studere deres dybe furer i knoglerne, dér hvor musklerne hæfter, kan man se, at de havde en frygtindgydende råstyrke langt større end vores.

De udviklede en modig jagtform, hvor de frem for at løbe byttet op, lå på lur og sprang frem og borede spyddet direkte ind i flanken på de tonstunge byttedyr. Kun med en fantastisk styrke og et håndtryk som en skruetvinge har de kunnet holde spyddet fast nok.

Lev stærkt, dø ungMange knækkede knogler og brækkede halshvirvler viser imidlertid, at neanderthaleren levede et voldsomt liv, som ofte kostede dyrt. Konsekvensen var, at neanderthalerne sjældent blev over 45 år gamle.

Der er ingen tvivl om, at neanderthalerne var en meget succesfuld og veltilpasset art, som blomstrede i flere hundrede tusinde år - meget længere tid end vi har været her - men med moderne menneskers ankomst til Europa for omkring 45.000 år siden blev neanderthaleren fejet af banen. På få tusinde år forsvandt de, og de sidste neanderthalere uddøde på Gibraltarklippen for 28.000 år siden.

Forskerne har længe forsøgt at finde ud af, hvad der egentlig skete dengang. Der er ikke fundet tegn på folkemord. Og i de hidtidige sammenligninger af dna fra nulevende mennesker og neanderthalere tyder intet på, at vi blandede os med dem. Det mest sandsynlige er, at vi simpelthen udkonkurrerede dem.

Arvematerialet bliver kortlagtMan har længe debatteret, hvor intelligente neanderthalerne var. Deres hjerner var faktisk større end vores, men kvantitet er som bekendt ikke det samme som kvalitet.

Neanderthalerne brugte smykker og har uden tvivl kommunikeret, og flere gravsteder peger også på en idé om efterlivet, men ingen steder har man fundet noget som mønstre eller tegninger, der vidner om en højt udviklet abstrakt tankegang som den, vores forfædre ankom med.

Også vores redskaber var langt mere avancerede end deres - for eksempel kendte neanderthalere ikke til nålen, der i sig selv har været banebrydende og gjort os i stand til at sy bedre tøj og telte, og lave net til at fiske og fange små dyr i fælder.

Der er ikke noget, som tyder på, at neanderthalerne tog de nye teknologier til sig, selv om de med sikkerhed har haft muligheden.

Der er med andre ord en del, som taler for, at vores forfædre ankom med en hjerne sprængfuldt af opfindsomhed og kreativitet, som gjorde, at man hurtigt kunne tilpasse sig de nye forhold og udnytte områdets ressourcer langt mere effektivt. De store dyr blev også ofre for moderne mennesker, og måske forsvandt neanderthalerne fordi de ikke kunne tilpasse sig nye ressourcer.

Den mentale overlegenhed findes måske et sted i vores gener og på Max Planck Instituttet i Leipzig i Tyskland er den svenske professor Svante Pääbo i færd med at kortlægge hele neanderthalerens arvemateriale fra en 38.000 år gammel knogle fundet i Kroatien.

Ved at sammenligne med vores eget arvemateriale finder de måske præcis de forskelle, der gør, at det blev os og ikke dem, der i dag kan sidde og læse om forhistorien på Internettet.

Der er fundet adskillige

Kranier af blandingsformer- primært i Israel, men også i det fhv Tjekkoslovakiet.
Det afhænger også af bevaringsforhold.
Tine

Hvilken skov?

Europa var nediset i store dele af de sidste 200.000 år. Dr var ingen skov men tundra og parktundra.
Hårløsheden og tobenetheden er nok opstået langt tidligere, fx da vi skilte os ud som den 3. art chimpanse. Jeg finder vandabeteorien meget godt forklarende, men den er ikke bevist. På den anden side er savanne-teorien slet ikke bevist. Så 0-0.
Hvorfor viser artiklens billede (igen igen!) en lavpandet behåret abemand?
Hvis Homo N. Sapiens var fra Afrika- og lyshudet og rødblond, så havde han/hun nok ikke megen kropsbehåring.
Ok- kaukasiere er mre behårede end andre....
Det er bare endnu en artikel, der desværre hænger fast i mere end 100 års overtro.
Ligesom abemanden afbilledes fra den krumbenede abe med hår- vups til den splitternøgne spydudstyrede CroMagnon.
"Hvor blev kvinden af?" for nu at henvise til Elaine Morgan, der har fat i flere tankevækkende ender. Men hun er jo bare husmor.... (Da jeg læste, hvad en såkaldt uddannet videnskabsmand skrev, om vandabeteorien forstod jeg, hvorfor man(d) hænger i bavianadfærd- han var ihvertfald ikke engang nået op i træerne.)
Forresten tænker allerede chimpanser abstrakt og laver redskaber, hvorfor tror vi så ringe om H.N.S?
Det er ligesom vore forfædre ikke kan have byggt Pyramiderne eller Stonehenge, det må være aliens.
Nå- men det gjorde de!
Tine

Fisk

Homo sapiens levede også meget ved vandet, - og spiste derfor fisk. Det udviklede deres hjerner og gjorde dem mere intelligente. Neandethalerne levede i skoven, og havde derfor ikke mulighed for at spise fisk. Det gjorde at Homo Sapiens havde større chance for at overleve, og da de angreb neandethalerne arbejdede de sammen i en gruppe, lidt ligesom militæret gør i dag.
Der er også fundet et barneskellet, der tyder på at være en blanding mellem Homo Sapiens og Neandethalerne. Men det er muligt at det var en engangs hændelse.

Peter Ole Kvint,

Hvad er det for noget sludder?Kan du henvise til konkrete beviser for din påstand?

Menneske til ABE

Jeg tror vi er vores egen og Aber er deres egen.
vi har sikkert fulgtes ad gennem tiden og udviklet os langsomt sammen.
Dyr genneralt er blevet bedre til at udtrykke sig det har mennesker lært dem derfor ligner de os meget .
De har som os en tanke -følelser-fornuft-sult-frygt-kærlighed-stort set det samme som et menneske kun hår til forskeld og leve vis.
Og den måde de er bygget på tvinger dem til den tanke de rander rundt med ligesom vi er bygget til en form og lever efter den med tanken.
Psykologien kommer ind.
Fugle er der mange forskellige slaks i samme art ens vingerne -næp-tær men størelsen farven og adfærd kan værer forskelligt hos dem trods for samme art.
Vi følges måske af med Aben og Bjørnen når den står på to ben og kigger ligner den et menneske som Aben og har samme følelser for sine børn som os det har alle dyrarter Menneskene er grunden til dyrets adfærd vi lærer dem ting ved den måde vi behandler dem på Sådan er det også med mennesker.

I følge Læger Uden Grænser

I følge Læger Uden Grænser lever der stadigt Heanderthaler i Burmas Bjerge. Jeg har da også se billeder af dem på internettet. De er mørke med kraftige øjenbryn og en stor mund med smalle skap-kantede læber.

Til Kasper Kristiansen Det er

Til Kasper Kristiansen
Det er en besnærende sammenligning og også en som Jared Diamond udfolder i 'Den tredje chimpanse' som klart kan anbefales ligesom hans Pullitzerpris vinder 'Vejen til verden af i dag'.
For at sammenligningen skal være fair må man iagtage at 'krig' ikke blev opfundet før civilisationer opstod langt senere. Conquistadorernes, Middelalderens, Verdenskrigenes etc. med menneskelige grusomheder er ikke den rette sammenligning - de tidlige moderne mennesker var jæger-samlere, som levede i meget mindre grupper. Derfor skal man sammenligne med jæger-samlere i moderne tid, hvor der så vidt jeg ved ikke er nogen regel om aggressivitet. Tværtimod er der masser af beretninger fra tidlige opdagelsesrejsende om fredelige indfødte. Det modsatte findes naturligvis også.
Manglen på beviser er selvfølgelig ikke et endegyldigt svar, men man ville forvente at se spor efter kamp, hvis der var tale om en generel aggressiv adfærd og storstilet folkemord på neanderthalerne på tværs af hele Europa og Lilleasien.

Til Peter Ole Kvint. Der er

Til Peter Ole Kvint. Der er måske fejl, men ikke dem du nævner.
Den sidste neanderthaler man kender er 28.000 år gammel, som der står og ikke 45.000 år, som du skriver.
Med hensyn til det moderne menneskes alder, har du helt ret i, at de anatomisk kendes fra 195.000 år tilbage, men det hjernens indre kvalitet kan ikke læses i kraniet og fra fund af nye redskaber, kunst, pludselig kolonisering af verden fra Afrika mm. taler man om en kreativ eksplosion for ca. 80.000 år siden, der fødte det vi kender som det moderne menneske. Fundene du nævner i Skhul og Qafzeh i Israel af moderne mennesker for 110.000 år siden taler også for en indre kvalitetsændring. Det viser sig nemlig, at koloniseringen var kortvarig og neanderthalere fortrængte de tidlige udvandrere for 90.000 år siden og moderne mennesker vendte ikke tilbage før for ca. 45.000 år siden. Der fortrængte de med overlegen teknologi og kultur neanderthalere over hele verden. Der var med andre ord sket noget som neanderthalerne ikke længere kunne hamle op med. Mht neanderthal kultur er der ikke noget som peger på at de f.eks. kunne lave net til at fiske eller fange små dyr. De fund man har peger tværtimod på en hård livsstil som storvildtjægere mens de moderne mennesker netop forstod at udnytte mange flere ressourcer.
Der er begrænset plads her, men jeg har skrevet mange andre artikler om de her emner som kan se på min hjemmeside - www.jakobsens.dk

Hidtidige artikler om

Hidtidige artikler om neanderthalere, inklusive denne artikel har gjort noget af at der ikke er fundet noget der tyder på, at det moderne menneske havde udryddet neanderthaleren.
Mit bud på neanderthalerens forsvinden er at det moderne menneske udrydede det.
Der er ingen beviser på det og vi vil sikkert ikke finde det. Det er alligevel sandsynligt at det forholder sig således, når jeg tænker på at vi grundlæggende er en agressiv art. Agressivitet hører til een af vore grundlæggende væsenstræk og så længe vi kan se tilbage på menneskets historie har det ført krige, uanset race, kultur eller udviklingstrin, -hvor det gælder om at dræbe og lemlæste den vi har udråbt som "fjenden". Selv mindre konflikter kan hurtigt udvikle sig til krige.
Da det moderne menneske kom til Europa mødte den så den mærkelige fætter neanderthaleren, der også levede af at jage byttedyr som mennesket selv.
Der skal ikke meget fantasi til at forestille sig at mennesket havde set sig grund nok til at føre krig mod denne "anderledes udseende" menneske.
Vores agressive væsen gør det sandsynligt at mennesket udrydede neanderthaleren ligesom det gjorde det med de store dyr i de vidtstrakte sletter, ligesom det har gjort det i Asien, Nord-og Sydamerika.

Det er en lang række fejl i

Det er en lang række fejl i artiklen. Således er det ret ulogisk at man kan bestemmen neanderthalerens arvemateriale fra en 38.000 år gammel knogle, hvis de uddøde for 45.000 år siden.

Det må bemærkes det moderne mennesket er 200.000 år gammelt og Neanderthalerne er udviklet fra menneskene, og menneskene i første omgang blev fortrængt i mellemøsten af neanderthaleren. Når vi ikke kender så meget til neanderthalerens kunst, så kan det skyldes at de levede mens verdenshavene stod 100meter lavere end i dag, og det er svært at udgrave i mere end 20meters dybde.