Verdens første tandfyldning blev lavet under istiden
tand stenalder tandlæge tænder mennesker historie

Fundene tyder på, at mennesker gik til 'tandlæge' tusinder af år, før vi begyndte at spise store mængder korn og honning. (Foto: Gregorio Oxilia / New Scientist)

12 april 2017

Man må ikke håbe, at istidens folk havde tandlægeskræk. Datidens tandlæger gjorde nemlig brug af nogle lidt mindre raffinerede metoder end i dag. Det viser fundet af et par 13.000 år gamle fortænder, som indeholder den tidligst kendte type fyldning: bitumen, der er en slags asfalt.

Tænderne er fundet nær Lucca i det nordlige Italien, skriver newscientist.com.

Begge fortænder havde et stort hul, der gik hele vejen ned til pulpakammeret nær tandkødet. Ved brug af forskellige mikroskopiske teknikker fik forskere mulighed for at undersøge indersiden af de dybe tandhuller. Her fandt de en række vandrette mærkninger, hvilket antyder, at hullerne var blevet boret ud og forstørret, sandsynligvis af små stenredskaber.

tænder tand stenalder mennesker bitumen tandlæge kost historie

Tænderne indeholdte rester af stoffet bitumen, der kan være brugt som et antibakterielt middel. (Foto: Stefano Benazzi / New Scientist)

Den opdagelse minder om et tidligere fund, men disse tænder havde som de første også et bevis på en anden type tandlægepraksis. Hullerne indeholdt nemlig spor af bitumen indeholdende plantefibre og hår, hvilket ifølge forskere er bevis på forhistoriske fyldninger.

Det er endnu uvidst, hvad planterne og hårenes formål var, men de ser ud til at være tilført tandhullet på samme tid som boringen, og de er altså ikke rester fra mad, der er spist efterfølgende.

Istidstænderne viser, at mennesket har haft tandlægepraksisser tusindvis af år, inden vi udviklede systematisk madproduktion med fødevarer som korn og honning, der ses som ansvarlige for en dramatisk stigning i tandproblemer såsom huller.

lsd