Var Julestjernen et virkeligt fænomen?
En supernova? En planet? Eller en komet? Hvad var den klare, lyse Julestjerne, vi synger om juleaften?

Var Julestjernen, der viste de vise mænd vej, i virkeligheden en supernova eller en komet? (Video: Aarhus Universitet)

Den var lys og blid. Den lod sig se ved midnatstid. Mens alle andre stjerner glimtede mat, stod den klar på himlens bue som en lille stjernesol.

Men hvad er egentlig historien bag Julestjernen, som spiller en bærende rolle i Grundvigs udødelige julesalme 'Dejlig er den himmel blå', der afsynges rituelt mellem madorgie og pakkeåbning i de fleste danske hjem den 24. december?

Det spørgsmål tager astrofysiker Mads Fredslund Andersen fra Stellar Astrophysics Centre ved Aarhus Universitet op i ovenstående video.

Et astronomisk fænomen?

Julestjernen, også kaldt Betlehemsstjernen, var ifølge Matthæusevangeliet i Det Nye Testamente det pejlemærke, der ledte de vise mænd fra Østerland frem til det nyfødte Jesusbarn.

Men er den klare, lyse stjerne en ren mytologisk tankekonstruktion, eller kan der rent faktisk have været tale om et astronomisk fænomen, som kunne ses på himlen for godt 2.000 år siden, spørger Mads Fredslund Andersen.

• Kan det mon have været et planettræf?
  • En komet?
  • Eller hvad med en supernova?

Hør og se alle Mads Fredslund Andersens bud i videoen ovenfor – så kan du blære dig med din nye viden, når du danser rundt om juletræet.