Tip en 13'er: Hvad laver forskeren?
Prøv quizzen, og test din viden om aktuel, dansk forskning. Du bliver præsenteret for 13 billeder fra forskernes hverdag og skal gætte, hvad der forskes i. Hvor mange rigtige kan du få?

Forskernes hverdag er mere nuanceret, end mange nok går og tror. I denne quiz kan du se, om du kan gætte, hvad der forskes i. (Foto: Colourbox)

Hvordan arbejder en forsker egentlig?

Mange tænker på forskere som nogle, der nørkler med reagensglas og hvide mus i et støvet lokale fyldt med gamle bøger. Selvfølgelig iført hvide kitler.

Det gør nogle ganske rigtigt - det er bare langt fra alle. Men selvom de fleste godt ved, at forskertitlen i dag dækker over et meget bredt spektrum af arbejdsopgaver, metoder og forskningslokationer, er der nok en del af os, der fortsat har svært ved at forestille os, hvordan forskerens arbejdsplads reelt ser ud.

Og som så ofte før er virkeligheden mere nuanceret - og sågar spækket med moderne teknologi. Faktisk kan forskernes arbejde både byde helikopterflyvning, lego-bygning og en tur til Grønland.

Test din viden om forskernes arbejde

Herunder kan du teste din viden om danske forskeres hverdag. Du bliver udfordret af 13 billeder med hver fire svarmuligheder.

Spoiler alert: Dette link fører til et galleri, hvor alle quizzens billeder og nærmere forklaringer på, hvad forskerne laver, findes. Klik først på linket, når du har testet din viden i quizzen.

Herunder kan du læse, hvem forskerne bag de enkelte billeder er, og hvilket institut, de kommer fra. Pas på - det kan afsløre svarene på quizzen!

Billede 1 (reagensglas): Forskerne er Djuke Veldhuis, Machteld Verzijden og Mads Fristrup Schou - alle fra Aarhus Institute of Advanced Studies og Institut for Molekylærbiologi og Genetik. Billedet er taget af Jesper Buch Rais.

Billede 2 (kontor med bogreol): Forskerens navn er Carsten Fogh Nielsen, som også har taget billedet. Han kommer fra Danmarks Institut for Pædagogi og Uddannelse.

Billede 3 (iPad): Billedet er taget af ScienceAtHome fra Institut for Fysik og Astronomi.

Billede 4 (mikroskop): Forskerens navn er Helene Halkjær Jensen, som også har taget billedet. Hun forsker på Institut for Molekylærbiologi og Genetik.

Billede 5 (helikopter): Forskeren er Adrian A.S. Barfod fra Institut for Geoscience. Billedet er taget af SkyTEM ApS.

Billede 6 (banner på bygning): Forskeren er Sara Dybris McQuaid fra Institut for Kommunikation og Kultur, som også har taget billedet.

Billede 7 (fisk): Forskeren hedder Kasper Kjær-Sørensen, og han er fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik. Billedet er taget af Kasper Kjær-Sørensen og Lisbeth Heilesen.

Billede 8 (lego): Forskeren er Kasper Buhl Jakobsen fra Institut for Datalogi. Han har selv taget billedet.

Billede 9 (arktisk klima): Forskerens navn er Rikke Reisner Hansen, og hun har selv taget billedet. Hun er fra Institut for Biologi.

Billede 10 (underbukser): Forskeren er Lone Koefoed Hansen fra Institut for Kommunikation og Kultur. Hun har selv taget billedet.

Billede 11 (tre computere): Forskeren er Magnus Johan Aarslev fra Institut for Fystik og Astronomi, og han har selv taget billedet.

Billede 12 (tegninger): Forskeren er Ditte Høyer Engholm fra Insitut for Molekylærbiologi, og hun har selv taget billedet.

Billede 13 (mælk): Forskerens navn er Lina Fogt Jacobsen. Hun forsker på Insitut for Marketing og Organisation, Marketing management, og har selv taget billedet.