Studie: Skilsmissebørn bliver oftere selv skilt, og årsagen kan ligge i generne
05 oktober 2017

Børn af forældre, der er skilt, ender oftere selv i en skilsmisse, når de bliver voksne.

Det er konklusionen i et nyt studie, der desuden viser, at genetik er den primære årsag til det, skriver Virginia Commonwealth University.

Forskere herfra har sammen med forskere fra Lunds Universitet analyseret svenske befolkningsregistre og fundet ud af, at personer, der er blevet adopteret, ligner deres biologiske forældre og søskende - og ikke den familie, de er adopteret ind i - når det kommer til risikoen for at blive skilt.

At skilsmissebørn oftere selv bliver skilt har længe været forbundet med miljø.

Børn af skilte forældre har set, hvordan mor og far ikke magtede at håndtere konflikter eller engagere sig tilstrækkeligt i parforholdet, og børnene vokser op og gentager den adfærd.

Sådan forholder det sig imidlertid ikke, ifølge den nye undersøgelse.

Terapeutisk kan det betyde, at arbejdet med basale personlighedstræk hos den enkelte er vigtigere end arbejdet med parrenes indbyrdes engagement og relation, hvis den ene, eller begge, viser sig at komme fra en familie med en skilsmissehistorie.

Det fulde studie er publiceret i Psychological Science.