Drengenes læsefærdigheder vil blive bedre, hvis man øger deres interesse for læsning.
Sådan lyder det fra læseforskerne Trude Hoel, Anne Håland og Anne Charlotte Begnum fra Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger.
I en undersøgelse af drenges læselyst har de set nærmere på drenge fra 8.-10. klasse og deres tanker om bøger og læsning. Hvis man forstår drenges læsepræferencer, vil det være nemmere at finde litteratur, som bidrager til øget læseglæde.
Det handler ikke bare om, at drenge mangler interesse for at læse bøger, men også om, at litteraturformidlere som lærere, bibliotekarer og forældre er for dårlige til at finde bøger, som appellerer til drengene.
»Drenge er ikke uinteresserede i bøger og læsning. Det handler bare om, at vi skal trække det frem, som de oplever som aktuelt, og som de har lyst til at læse,« siger Hoel.
»Ingen ved mere om, hvad unge drenge interesserer sig for, end unge drenge.«
Drenge kan lide historier som i James Bond
For mens nogle drenge godt kan lide at læse, er der andre, der kun meget sjældent åbner en bog. Resultaterne viser, at der både er ligheder og forskelle mellem disse to grupper.
De, der godt kan lide at læse, har nemmere ved at interessere sig for alle typer bøger, mens de, der sjældent læser, har større behov for at blive motiveret gennem bestemte genrer og indhold.
Fagbøger, bøger om venskab og bøger, som skal vække følelser, vil ikke give øget læselyst hos dem, der sjældent læser. Humoristiske bøger vil derimod kunne have en positiv effekt.
»Ganske mange drenge er interesserede i at læse humoristiske tekster, som får dem til at grine. Tekster, som er lidt pirrende, og som indeholder action,« siger Hoel.
Guiness Rekordbog er et eksempel på en bog, som vækker drengenes nysgerrighed. Selv fortæller flere af drengene i undersøgelsen, at det er en bog, som indeholder mange sjove rekorder, som man kan læse om og prøve at slå.
Også bøger med elementer af krimi, spænding, sex og action er noget, som drengene vil have mere af. En af respondenterne i undersøgelsen svarede følgende på spørgsmålet om, hvilke temaer han gerne så mere af:
»Der er en bog, som indeholder alt; den har både action, krimi, spænding, kærlighed, sex og humor. Den bog er James Bond.«
Litteraturliste bør indeholde flere forskellige genrer
Hvis en litteraturliste skal virke appellerende på unge drenge, bør den, ud over aktuelle ungdomstemaer, også indeholde forskellige genrer som tegneserier, aviser og blade.
Også bøger, der kombinerer flere elementer i en og samme tekst, vil øge læselysten.
Det behøver ikke være så tidskrævende at lave en god litteraturliste, mener Hoel. Man kan for eksempel søge hjælp fra nogen med et godt overblik over aktuel ungdomslitteratur og aktuelle ungdomsforfattere.
»Få fat i en god litteraturformidler, som har overblikket. Så vil du spare meget tid, som ellers ville være brugt på at lede efter – og måske ikke finde – de rette bøger,« siger Trude Hoel.
Ud over at lave en god litteraturliste skal læreren også afsætte tid til at diskutere bøgerne med eleverne ved at lytte til deres tanker og refleksioner over det, de læser.
»Giv eleverne opfølgning undervejs i læsningen. Spørg dem, hvordan det går, hvad de tænker på, og lyt til det de har at sige,« lyder Hoels opfordring.
© forskning.no. Oversat af Magnus Brandt Tingstrøm