Science har valgt: Her er årets vildeste gennembrud
Det anerkendte tidsskrift Science har netop kåret 'Årets gennembrud' inden for forskningen, og prisen gik til… Tyngdebølger! Svingninger i tid og rum, som forskere for første gang nogensinde har målt i år.

I videoen gennemgår redaktørerne på tidsskriftet Science de ni forskningsresultater, der var lige ved at rende med prisen for 'Årets gennembrud'. Vinderen afsløres til sidst i videoen. (Video: Science/AAAS)

Livsforlængende udskiftning af celler, Jordens tvillingeplanet og brugerdesignede proteiner. De gode bud stod i kø, da tidsskriftet Science skulle kåre 'Årets gennembrud'.

Men førstepladsen var alligevel ikke til at tage fejl af. Den gik til et meget afgørende fysisk fund - den første måling af tyngdebølger nogensinde, som blev målt i februar i år. Svingninger i tid og rum findes, præcis som Einstein forudsagde for 100 år siden.

LÆS OGSÅ: Forskere: Disse fund kan vi forvente af tyngdebølger

Tyngdebølgerne opstår, når masser accelererer hurtigt i forhold til hinanden, eksempelvis når to sorte huller kolliderer. De tyngdebølger, forskerne målte, stammede også fra kollisionen af to sorte huller, der kredser om hinanden. Einstein forudså, at vi formentlig aldrig ville finde tyngdebølgerne, men det er altså modbevist her i 2016.

tyngdebølger fysik universet bølger 2016

Fysikerne verden over var fulde af begejstring over fundet af tyngdebølger. På Niels Bohr Instituttet på Københavns Universitet sagde Troels Harmark: »Det er ligesom et nyt vindue til universet, og hvor vi indtil nu kun har kunnet målet elektromagnetiske bølger, kan vi nu pludselig måle med helt andre bølger. Det er da fantastisk!« (Foto: Shutterstock)

Observationerne af tyngdebølger kan måske gøre os klogere på tyngdekraftens natur og dermed hjælpe med at forklare, hvorfor universet opstod, og hvad der skete ved Big Bang.

»2016 var fyldt med mange fantastiske resultater. Men opdagelsen af tyngdebølger ragede over alt andet. Nu er fysikere ivrigt i gang med at spå om, hvad der kan blive det næste, da tyngdebølger lover en helt helt ny måde til at kigge ind kosmos på,« siger Adrian Cho, der er blandt udvælgelseskomiteen på Science, til sciencemag.org.

Studiet om fundet af tyngdebølgerne er publiceret i tidsskriftet Physical Review Letters.

LÆS OGSÅ: Hvad er tyngdebølger?

Skræddersyede proteiner som medicin

Ni andre forskningsprojekter rendte lige i hælene på tyndgebølgerne i kapløbet om den flotte pris og indtager en samlet andenplads.

Et af dem er et projekt, hvor forskere for første gang nogensinde er lykkedes med at designe proteiner fra bunden af. De brugerdesignede proteiner kan muligvis opføre sig som medicin og derved revolutionere lægemiddelindustrien.

Når man skal designe proteiner, er det let at danne en DNA-kode, men udfordringen er at vide, hvordan strengene af aminosyrer vil blive opbygget i komplekse 3D-former. Men forskerne formåede at designe et computerprogram, der præcist kunne forudse, hvordan designerproteinerne ville blive opbygget.

LÆS OGSÅ: Forskere jubler: Nu kan vi ændre på proteiners rygrad

Programmet er allerede blevet brugt til at udvikle en potentiel vaccine mod alle slags influenza, hvor bittesmå molekulære bure kan transportere stoffer rundt i kroppen.

Dræb gamle celler og forbliv ung

Der var også flere forskellige celleforskningsprojekter på Sciences tegnebræt.

Det ene er, hvad man kan kalde en 'celleudrensning', der forlænger livet. Forskere har nemlig vist, at de ved at fjerne nedslidte celler hos mus kan gøre musene mindre modtagelige for nogle alderssygdomme, og endda forlænge deres liv med 20 procent. Næste år vil forskerne påbegynde forstadier af lignende kliniske forsøg i mennesker med gigt.

Det andet celleresultat er en fremstilling af kunstige muse-ægceller, der bliver til raske babymus. For første gang nogensinde er det lykkedes forskere at lave stamceller fra mus om til fertile æg, der medførte et raskt afkom efter at være blevet befrugtet og implanteret i rugemus. Hvis det virker i mennesker kan metoden revolutionere fertilitetsbehandlinger.