Annonceinfo

Popcorn gør biografsæderne billigere

Amerikanske forskere dokumenterer i en ny undersøgelse, hvorfor popcorn er så dyre i biografen.

Popcorn er uhyre billige at producere, men koster en klækkelig skilling, hvis man køber dem i biografen. (Foto: Colourbox)

Det koster en formue at spise opvarmede majskorn i komfortable biografstole.

Men hvis man ikke lagde sine surt sammensparede kontanter hos popcorn-pigen, så ville biografbilletterne være endnu dyrere.

Det er de dyre popcorn, colaen, vinen, kaffen og slikket, der holder prisen på biografbilletten nede.

Det konkluderer forskere fra Stanford University og University of California, efter de med biografer som eksempel har undersøgt, om det er bedre at tage høje priser for det primære eller sekundære produkt, som forretningen tilbyder.

I dette tilfælde om det er en bedre forretning af tage en høj pris for biografbilletten og en lav pris for popcorn, eller en forholdsvis lavere pris for billetten og højere pris for popcorn.

Hyppige gæster holder prisen nede
Ironisk nok er det ikke med de såkaldte popcornfilm; store produktioner som hiver et stort publikum i biffen, at biograferne tjener penge på popcorn. (Foto: Colourbox)

Undersøgelsen viser, at den gruppe biografgængere, der går hyppigt i biografen også bruger flere penge på popcorn, i forhold til den gruppe biografgængere der nøjes med at se store blockbusters.

Dermed er de biografgængere, der ser alt, med til at holde prisen nede, for den gruppe, der kun ser de populæreste film.

»Det faktum, at de kunder, der kun kommer for at se de populære film, bruger færre penge på popcorn, betyder at deres samlede udgift er lavere end dem, der ser alt. Det viser, at det er vigtigt at holde billetprisen nede, hvis man vil have mange kunder i biografen,« siger lektor ved Stanford University Wesley Hartmann, der står bag undersøgelsen, og fortsætter:

»Det er næppe overraskende, men det er første gang, at nogen har undersøgt, om det giver mening at tage en forholdsvis højere pris for det sekundære produkt end for det primære.«

Dårligere film er dyrere

Forskerne fra Stanford og University of California undersøgte biografgængernes indkøbsvaner i to uger i en række spanske biografer.

citatNår man allerede har spenderet et par hundrede kroner på biografbilletter, så sidder pengene lidt mere løst.
- Jens Geersbro

I den ene uge havde en stor blockbusterfilm-premiere, mens den anden uge mere henvendte sig til rene filmentusiaster. De kunder, der kun kom til den store premierefilm, brugte forholdsvis færre penge på popcorn, cola og slik end den trofaste kundekreds.

»Logikken siger, at hvis det trofaste publikum er villig til at betale 10 dollars for en dårlig film, så er de villig til at betale mere for en god film. Det bliver understreget af, at de rent faktisk betaler mere for en dårlig film, når man medregner deres køb af popcorn. Så når de ser en god eller populær film, får de mere kvalitet for pengene end det er nødvendigt at tilbyde dem, for at få dem til at møde op. Derfor kunne biograferne sælge billetterne dyrere til den gruppe. Men det ville reducere den overordnede kundekreds,« siger Wesley Hartmann.

Psykologisk effekt

Selve tankegangen bag er helt almindelig. Hver eneste dag bliver danskere bombarderet med slagtilbud, der bygger på samme princip.

»Når supermarkederne sælger en kasse øl billigt, er det i forventningen om, at vi også lige ordner resten af ugens indkøb, nu vi er der,« siger Jens Geersbro, der er lektor i afsætningsøkonomi på Copenhagen Business School. Han peger på blækpatroner til printere og barberblade som de typiske eksempler inden for den type økonomi, hvor varer er 'bundle't' sammen.

»Risikoen opstår, hvis kunderne gør oprør og 'unbundler' produkterne; hvis folk pludselig nægter at købe popcorn eller smugler deres egne popcorn med ind i biografen,« siger Jens Geersbro. Han tvivler i øvrigt en anelse på undersøgelsens konklusioner, da han mener, at biograferne lige så meget går efter en merindtægt ved at spille på en række psykologiske tangenter.

»Når man allerede har spenderet et par hundrede kroner på biografbilletter, så sidder pengene lidt mere løst. Der er jo heller ikke nogen, der vil opfattes som nærig, når man har inviteret kæresten med i biografen,« siger han.

intet nyt under solen

prisstrategien er hvad man i marketingtermer betegner som "buy in-follow on" og den eksisterede allerede for mere end 10 år siden. Et eksempel på den er Gillettes pris på en skraber plus et par barberblade som er lav men hvis du køber en pakke barberblade efterfølgende er prisen væsentlig højere pr. blad. Et andet eksempel er dagligvarekædernes "knald tilbud" som de har en lav avance på, men hvem tager eksempelvis i Bilka og kun køber det man så i kataloget. Man foretager typisk impulskøb og det er af det mersalg avancen ligger.
En amoralsk anvendelse af strategien er når producenterne af psykofarmaka giver sindssyg høje nedslag i prisen til de psykiatriske afdelinger fordi  at de ved at når patienten er er udskrevet fortsætter man typisk i den samme medicinske behandling. Et af de billigste psykofarmaka nemlig "Risperodon" er 100 gange billigere end det dyreste og så skulle man tro at anvendelsen af det dyreste psykofarmaka var begrænset.
 

Ingen nyhed

Det er selvfølgelig en spændende, og lidt sjov vinkel de bruger, når der nu kigges på biografer+popcorn. Men sådan er det i alle brancher, så jeg har svært ved at se hvad der gør dette så interessant. Det er vel bare godt købmandskab?
Dbh. Casper---mobilt internet

Narhattene på Stanford

Det er sgu' noget komisk at forskere fra Stanford University og University of California kan regne den ud.
Det som vi andre normale har vist i mange hundrede af år.
Det man taber på karrusellel vinder man på hestene. Hvis mælken bliver for dyr at sælge i min købmand sættes prisen op på eks. brød og grønt. På den måde holdes mælkeprisen lidt i ro.
Præsic det samme med popcornene og bifbilletten. Tænk at højt uddannet fjolses på Stanford kan få sig til at offentliggører sådan en latterlig "undersøgelse"

Seneste fra Kultur & Samfund

  • Nudging er ikke kærlige puf

    Stort set ingen har fattet, hvad nudging er. Et nudge er hverken 'et lille blidt skub', 'en helt ny videnskabelig metode [der] kan ændre vores adfærd, uden vi opdager det' eller 'en måde at friste kunder til at træffe et andet valg, uden at de føler, de er blevet tvunget'. Men hvad er det så?
    Bringes i samarbejde med ISSP - The Initiative for Science, Society and Policy
  • Nyfødt dreng tæt på at dø, fordi ambulancen kostede 60 kroner

    En ghanesisk familie er på grund af fattigdom tvunget til at vente på en billigere ambulance, mens deres nyfødte søn svæver rundt et sted mellem liv og død. Episoden er langt fra enestående, siger forsker Christina Marie Braüner, der i videoen liveblogger fra ambulanceturen.
  • Helleristninger indikerer international handel med middelhavslandene

    Skandinaverne handlede måske med middelhavslandene allerede for flere tusinde år siden. Kun ganske få skriftlige kilder findes, så det har krævet andre analyser at nå frem til ny teori, som er fremsat af norske forskere.

Bestil en forsker

Annonceinfo

Det læser andre lige nu

Annonceinfo

Annonceinfo

Abonner på vores nyhedsbrev

Når du tilmelder dig, deltager du i konkurrencen om lækre præmier.
Annonceinfo

Seneste kommentarer

Seneste blogindlæg