Mennesket har overlevet, fordi vi har formået at tilpasse os skiftende og udfordrende omgivelser på stadig nye måder.
I øjeblikket bliver vore kreative evner sat på en ny stor prøve, når vi skal forsøge at håndtere klimaudfordringerne, og det kan have positive effekter.
Kreativitet er en forudsætning for innovation, som er nøglen til produktivitet, som virksomheder kan tjene penge på.
»Kreativitet er slet ikke noget mystisk. Det handler om at skabe nye og nyttige tanker, ideer og produkter. ‘Nyttig’ skal forstås i bred forstand, og det kan være nyttigt enten nu eller i fremtiden,« udtaler førsteamanuensis Øyvind L. Martinsen fra ‘Handelshøyskolen BI’ i Norge.
Martinsen er i sin forskning optaget af at finde frem til, hvad det er, der kendetegner kreative personer. Samtidig ønsker han at finde svar på, hvad ledere og virksomheder kan gøre for at få kreativiteten til at blomstre i organisationen.
Talent for kreativitet
Første bud for ledere, som ønsker sig mere kreativitet, er faktisk oprigtig vilje til at udløse mere kreativitet. Det er lettere sagt end gjort og får konsekvenser for lederrollen.
»Enkelte mennesker har åbenbart større evne og personlighedsmæssigt talent for kreativitet. Virksomheder må i deres ansættelser identificere ansøgere med kreative evner,« siger Øyvind L. Martinsen.
Ifølge Martinsen kendetegnes kreative mennesker ved, at de har en intelligens over middel, de er fleksible, synes godt om nye ideer og har en veludviklet evne til at skabe nye ideer.
Stabile følelser
Den norske forsker har gennemført en undersøgelse, hvor han har kortlagt personlighedstræk ved opfindere. Han har også gennemgået forskning omkring typiske personlighedstræk ved entreprenører, videnskabsmænd og kunstnere.
Et fællestræk for alle fire grupper af kreative mennesker er, at de udviser en stor grad af åbenhed for erfaringer. De kendetegnes også af, at de har megen fantasi og en stor grad af idérigdom (evne til associativ orientering).
Mens kunstnere udviser høj grad af neuroticisme (lav følelsemæssig stabilitet), er opfindere, entreprenører og videnskabsmænd mere stabile følelsesmæssigt.
Ingen af de fire undersøgte typer af kreative mennesker er udpræget omgængelige. De kan være både genstridige og konkurrenceorienterede.
Mens kunstnere i beskeden grad er planmæssige, kendetegnes både entreprenører og videnskabsmænd af at udvise en høj grad af planmæssighed i det, de foretager sig.
Klima for kreativitet
Men det er ikke nok at ansætte kreative mennesker. Virksomheden skal også sætte tiltag i værk som stimulerer til kreativitet.
»Arbejdsmiljø og de ansattes indre motivation er centrale faktorer i at udløse mere kreativitet,« siger Martinsen.
Kreativitetsforskeren har identificeret seks vigtige faktorer, som får kreativiteten til at blomstre:
Arbejdsopgaverne skal opleves som udfordrende Interaktion med andre medarbejdere skal opleves som positiv Den øverste ledelse skal vise, at den støtter kreativitet i praksis Medarbejdere skal have gode relationer til den nærmeste leder Tilrettelæggelse af intellektuel stimulering og variation Risikovillighed og fleksibilitet
Kreativitet kan læres
Heldigvis er det håb for dem, der ikke bobler over af kreative indfald.
»Det lader til at være muligt at tillære sig metoder og teknikker til at blive mere kreativ,« siger Øyvind L. Martinsen.
En sådan træning vil ikke have nogen langvarig effekt, hvis ikke arbejdsmiljøet opleves som positivt eller stimulerende for kreativitet.
Træningen vil heller ikke have nogen langvarig effekt, hvis ikke den nærmeste leder og den øverste ledelse i praksis viser, at de aktivt støtter op om kreativitet.
© forskning.no. Oversat af Johnny Oreskov