Nogle neandertalere var vegetarer og brugte naturmedicin
09 marts 2017

Menneskets historiske forfædre neandertalerne har et ry som kødspisende dumrianner. Men nogle Neandertalere havde en vegetarisk diæt, og brugte formentlig også naturlige former for penicillin og aspirin til at behandle infektioner og smerte, skriver independent.co.uk.

Det viser et nyt studie, som er publiceret i tidsskriftet Nature.

Forskerne bag studiet har analyseret tandplak fra forstenede tænder tilhørende Neandertalere, der levede for frem til 50.000 år siden i områder, der i dag findes i Spanien og Belgien.

Ved at udvinde DNA fra tandresterne, kunne forskerne fastslå, hvad neandertalerne spiste.

Resultatet viste, at de neandertalere, som levede i Belgien, levede op til deres kødglade ry; her fandt forskerne DNA-rester fra behårede næsehorn og vilde får og kun få svampe.

Den spanske gruppe forfædres tænder afslørede derimod, at de har spist vilde svampe, pinjekerner og mos - men der var intet spor efter kød.

Endnu mere overraskende var, at neandertalerne formentlig medicinerede sig selv med naturlig plantemedicin.

På fossiltænderne fra en neandertaler fandt forskerne rester af penicillium-svampen - en slægt af skimmelsvampe, som er blevet brugt i medicinal- og fødevareindustrien - samt poppeltræ. Træets bark, røddder og blade indeholder salicylsyre, som bruges i aspirin og andre smertestillende midler.

»Brugen af antibiotika ville være meget overraskende, da dette foregik mere end 40.000 år inden, vi udviklede penicillin. Vores resultater står bestemt i modsætning til det ret simplistiske syn, den brede befolkning har på vores forfædre,« siger Alan Cooper, som er professor ved Adelaide University og medforfatter på studiet, til independent.co.uk.

lsd