Minister: Forskere har pligt til at formidle
Videnskabsminister Helge Sander (V) mindede forskerne om, at de har en demokratisk forpligtelse til at fortælle om deres forskning, da han var med til at åbne videnskab.dk.

Begejstrede forskere, studerende og kommunikationsfolk var samlet i hobetal for at fejre åbningen af videnskab.dk, der på en gang er Danmarks nationale forskningsportal og et uafhængigt netmedie.

Forskerne var i centrum i dagens anledning. Lysende stjerner indenfor både forskning og formidling betog det store publikum med sprælske og personlige fortællinger.

Eske Willerslev, Danmarks yngste professor, fortalte om sin barndoms drømme om at blive opdagelsesrejsende og eventyrer, og om hvordan han nu som genforsker rejser i tiden. Johan Olsen, scenevant molekylærbiolog og forsanger i rockbandet Magtens Korridorer, afslørede sin kærlighed til proteinkrystaller. Hjerneforsker ved Oxford University Morten Kringelbach koblede følelser og formidling. Fremtidsforskeren Anne Skare skuede både tilbage og frem i tiden, og retorikprofessor Christian Kock kom med et ordentligt slag i bolledejen til den politiske kommunikation i Danmark.

Der var dog enighed mellem ham og videnskabsminister Helge Sander, som også deltog i åbningen af videnskab.dk, om at forskningskommunikation er vigtig for samfundet. Videnskabsminister Helge Sander nedsatte Tænketanken vedrørende forståelse for forskning, der kom med ideen til en national forskningsportal.

»Jeg håber, portalen kan være med til at vække de unges nysgerrighed overfor forskning. Vi har nemlig brug for flere forskere og flere med en videregående uddannelse, hvis vi skal klare morgendagens udfordringer,« sagde ministeren og kom dernæst med en opfordring til forskerne:

»Som forsker har man en demokratisk forpligtigelse til at formidle sin viden. For uden ny viden kan vores samfund ikke udvikle sig. Vi politikere kan ikke træffe de rigtige beslutninger, hvis vi ikke ved, hvad der virker. Det kan forskerne hjælpe os med.«

Helge Sander gjorde også forskerne opmærksom på, at hvis ikke de fortæller om deres forskning, vil det være svært for dem at få flere penge til deres arbejde.

»Der gives hvert år mange milliarder til offentlig forskning. Det skal vi som politikere kunne retfærdiggøre overfor befolkningen - og ofte i prioriteringen om flere sygehuse, mere hjemmehjælp eller mere forskning. Derfor skal vi alle sammen have en fornemmelse af, at der kommer noget ud af forskningen. Det får vi ved at høre forskerne fortælle om deres arbejde og de problemstillinger, de beskæftiger sig med,« sagde han.

NB: Flere billeder og video fra arrangementet er på vej. Højtopløselige pressefotos kan findes her: Presse