Minister belønner forskere for elite-indsats
Fem forskere bliver i dag hyldet for deres exceptionelt gode forskning med EliteForsk-prisen. De får hver 1,2 millioner kr. med hjem af videnskabsministeren.

Et vidensamfund har brug for eliteforskning, og det skal EliteForsk-prisen bidrage til, siger videnskabsministeren. (Foto: Colourbox)

Den danske videnskabsverden trodser traditionen tro janteloven, når fem af landets dygtigste forskere i dag bliver hyldet som årets eliteforskere i Ny Carlsberg Glyptotek i København.

Udover æren modtager de fem forskere 200.000 kr. som de kan forsøde forskerlivet med. Vinderne får dog også en million kr. med hjem til at bedrive forskning for.

Kronprinsesse Mary deltager i prisuddelingen og vil sammen med EliteForsk-prisens bagmand, ministeren for videnskab, teknologi og udvikling, Helge Sander, uddele håndtryk og lykønskninger til de flittige videnskabsfolk. Om årets forskere siger Helge Sander til videnskab.dk:

»Det er yngre forskere, der har vist resultater, der er respekt om, og som har en spændende fremtid foran sig.«

Fra sjældne arter til algoritmer

Det er dog ikke ministeren selv, men den danske forskerstand, som har indstillet deres kollegaer til prisen. Og de fem heldige vindere af prisen er i år 2010:

• Lars Arge, som er professor og centerleder på MADALGO på Aarhus Universitet. Han har forsket i algoritmer, som afspejler, hvad der sker, når computere skal håndtere meget store datamængder. Lars Arges forskning har således frembragt ny viden om, hvad der sker, når der opstår flaskehalse i behandlingen af data.
  • Professor og centerleder Francesco Sannino, som er forsker ved CP3-Origins, IFK og IMADA på Syddansk Universitet. Professoren har forsket i partikelfysik. Det er meget muligt, at de modeller, han har været med til at lave, i fremtiden vil kunne forklare oprindelsen og sammensætningen af mørkt stof.
  • Adrian Favell forsker ved Aarhus Universitet og er professor i europæiske og internationale studier. Adrian Favell leder universitetets GLOREA-center og har forsket i de europæiske samfunds respons på muslimers migration.
  • Kurt Vesterager Gothelf er professor i kemi og leder af Centre for DNA Nanotechnology på Aarhus Universitet. Centerets forskning har blandt andet vist, at man kan bygge en kasse af DNA, som består af over 14.000 DNA byggesten.
  • Professor i Makroøkologi og centerleder Carsten Rahbek ved Center for Makroøkologi, Evolution, og Klima på Københavns Universitet. Carsten Rahbek undersøger i sin forskning, om det er de nuværende klimaforhold eller geologi og historie, som har bestemt arternes udbredelse.

En belønning for at præstere det ypperste

EliteForsk-rejsestipendierne er på 300.000 kr og skal bidrage til, at ph.d. studerende kan få et studieophold ved førende udenlandske universiteter.

Modtagerne af Ung Eliteforskerprisen får 200.000 kr.

Kilde: Ministeriet for Videnskab, Udvikling og Teknologi

Men det er ikke kun disse fem herrer, som bliver hyldet i Ny Carlsberg Glyptotek. Videnskabsministeriet uddeler også rejsestipendiater til unge talentfulde Ph.d. studerende, mens Det Frie Forskningsråd giver de mest talentfulde unge forskere den såkaldte Ung Eliteforskerpris.

Helge Sander forklarer, hvorfor han mener, at EliteForsk-priserne er vigtige:

»Hvis vi skal nå noget i danske vidensamfund og forskerverden, så skal vi være parate til at belønne de forskere, som yder noget udover det sædvanlige.«

Derudover mener han, at fokus på eliteforskerne kan inspirere unge til selv at gå forskervejen.

Videnskabsministeren fortæller, at han ikke mødte meget opbakning, da han indstiftede prisen i begyndelsen af sin ministerperiode, men at Forskningsrådene og forskerne nu bakker op om projektet - blandt andet ved at være aktive med at indstille kollegaer til prisen.

Prisuddelingen finder sted kl. 13.45-17.00, og DR Pigekoret vil igen i år underholde de inviterede gæster, som er kommet for at hylde cremen af dansk forskning.