Magthungrende kvinder gør Game of Thrones enestående
Når tv-serien Game of Thrones snart tager hul på sjette sæson, er der masser af stærke kvinder på skærmen. De er magthungrende dronninger, mødre, krigere og elskerinder, som gør serien helt særlig inden for fantasy, mener medieforsker.

»Daenerys er et stærkt kvindeportræt og et eksempel på den usentimentale tilgang, der er i Game of Thrones. Daenerys skal vælge, om hun vil være herre over en civilisation, eller om hun vil blive ved med at være et offer. På den måde viser hun, at nogle gange må man spille de kort, man har. Eller gå ud og finde nogle flere kort. Med det siger George R.R. Martin (forfatteren, red.): Måske er alle imod dig, men hvis du skal lave om på det, er det op til dig selv,« siger Rikke Schubart. (Foto: HBO)

 

Arya, der lærer at slås med sværd. Cersei, der bag kulisserne kæmper for sin og sine børns magt. Dragemoderen Daenerys, der ikke helmer, før hun kan indtage Jerntronen.

Det er blot få af de mange stærke kvinder, der fylder en stor del af hit-serien Game of Thrones, som snart begynder på sin sjette sæson.

Netop kvinderne er noget af det, der gør både bøgerne og tv-serien rigtig interessant, hvis man spørger lektor Rikke Schubart, der netop med en norsk kollega har udgivet en antologi om kvinderne i Game of Thrones.

»Noget af det, der gør Game of Thrones enestående og giver den noget helt nyt, er de mange spændende portrætter af kvinder, der både er gode og onde og stærke. I klassisk fantasy, som for eksempel Ringenes Herre, er næsten alle dem, der kæmper, mænd. I Game of Thrones er halvdelen mænd, og halvdelen er kvinder,« siger lektor Rikke Schubart, der forsker i medievidenskab på Syddansk Universitet.

Ambitiøse kvinder i en mandsdomineret verden

»Cersei er interessant, fordi hun er en skurk, og samtidig vil hun det samme som alle andre. Hun ville faktisk gerne selv have været en mand. Da hun var barn, syntes hun, at Jaime skulle lave alt det sjove, mens hun blot skulle brodere,« siger Rikke Schubart. (Foto: HBO)

 

Rikke Schubart mener, at en af grundene til seriens popularitet er, at så mange vigtige karakterer er kvinder. Serien taler nemlig både til kvinder og til mænd og behandler begge køn lige.

»George RR Martin (forfatteren, red.) har fra begyndelsen sagt, at han er feminist. Han tænker, at kvinder har ret til og er ivrige efter at lede og have indflydelse. Så i hans univers vil kvinderne gerne bestemme det samme som mændene,« siger Rikke Schubart.

Men det er ikke altid let, for Game of Thrones foregår i et mandsdomineret middelalder-samfund.

Derfor må flere af seriens damer kæmpe deres kamp fra kulisserne, som manipulerende støtter til seriens mandlige karakterer. For eksempel arbejder Melissandre på at gøre Stannis Baratheon til konge, og Cersei Lannister støtter sine sønner i at bestige Jerntronen.

»Sansa er spændende, fordi hun er naiv og perfektionistisk. Hun finder ud af, at verden ikke er god, og at de idealer hun har ikke fungerer ikke i den virkelige verden. Hun ligner mange unge piger i dag, som lever i et perfektionisme-tyranni, hvor de forsøger at leve op til idealer, som er umulige at honorere,« siger Rikke Schubart. (Foto: HBO)

 

»Kvindekaraktererne, vi ser, er meget aktive, og de har nogle livsprojekter og nogle mål. Det er dog sværere for dem, fordi de er kvinder, og det er et mandsdomineret samfund. Den handlekraft er spændende,« mener Rikke Schubart.

»Martin sætter sig for at lave en realistisk verden, og derfor bliver kårene hårdere for kvinderne. Det giver nogle mere interessante kvindekarakterer, fordi de skal kæmpe hårdere. En karakter, der har det svært, bliver nemlig ofte mere spændende,« forklarer hun.

Opvejer de stærke kvinder voldtægt og undertrykkelse?

Men selvom Game of Thrones byder på både handlekraftige og stærke mænd og kvinder, har serien også været anklaget for at være kvindeundertrykkende, fordi den ikke er bleg for at vise voldtægter og masser af nøgne kvindekroppe.

»Der er forskellige holdninger til, om Game of Thrones er en positiv rollemodel for kvinder. Der er dem, der mener, at den støtter kvinder, og dem, der mener, at den undertrykker kvinder. Den ambivalens er central for Game of Thrones: på det punkt skiller serien vandene. Vold og sex splitter folk,« siger Rikke Schubart.

Rikke Schubart selv mener, at seriens kvinder er positive rollemodeller, mens antologiens anden forfatter, Anne Gjelsvik, synes, serien seksualiserer kvinder på grund af dens fokus på sex og vold.