Annonceinfo

Kvinder tænder på korte ben

Mænd vil helst have korte kvinder med lange ben, mens kvinder tænder på mænd med brede skuldre og korte ben. Det viser engelsk forskning med hjælp fra en 3D-skanner.

Engelske forskere har skannet menneskets krop og fundet den ideelle kropsform. Mænd skal have korte ben i forhold til overkroppen, så måske er dette billede helt i top? (Foto: Colourbox)

Hvis du er mand og har forholdsvis korte ben, er der en god chance for, at du kan løbe direkte ind i hjertet på enhver kvinde.

Engelske forskere har fundet ud af, at høje mænd med brede skuldre og forholdsvis korte ben i forhold til overkroppen er de mest attraktive for kvinder. Omvendt er slanke kvinder med lange, slanke ben, kurvede hofter og store bryster de mest attraktive for mænd.

Det viser en undersøgelse, som er offentliggjort i den seneste udgave af det anerkendte tidsskrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Mennesker uden hovedResultaterene er kommet frem ved hjælp af en 3D-body-skanner og et sindrigt databehandlingsprogram. William M. Brown og hans kollegaer Centre for Culture and Evolutionary Psychology ved Brunel University i London har lavet 360 graders-videoer af 77 rene menneskekroppe uden hoved.

Videoerne blev forevist 87 tilfældigt udvalgte forsøgspersoner, der blev bedt om at vurdere, hvilke af kroppene, der var de mest attraktive. Konklusionerne viser, at menneskets kropsstørrelse og form synes at danne grundlag for menneskers ubevidste valg af partner, ligesom det er tilfældet hos mange andre arter.

Ifølge forskerne ligger der dog andet end æstetik til grund for vores seksuelle valg. Benlængden og bækkenformerne har indflydelse på, hvordan vi bevæger os, og derfor giver det en evolutionær fordel at videreføre gener fra partnere med lange ben og sunde hofter.

Tøj har ødelagt forskningTidligere forsøg på at påvise menneskers præferencer for særligt attraktive former er strandet på, at forskerne ikke har kunnet udelukke egenskaber som tøj, hår, hudfarve, ansigtstræk eller betragteres synsvinkel i forskningen.

En engelsk kvinde, som dog endnu ikke er blevet skannet. (Foto: Colourbox)

Det råder Browns 3D-skanner bod på, fordi alt andet end form og størrelse er skrællet af i skanneren. Billedbehandlingssystemet afmonterede også hovedet, så betragteren kun blev præsenteret for selve kroppen fra hals og nedefter.

Gode dansere er symmetriskeTidligere forskning har påvist, at også graden af symmetri på kroppen er et almindeligt udtryk for menneskers sex-appeal (også kaldet fænotypiske kvalitet).

Evolutionære analyser viser, at symmetri er en faktor for udviklingsmæssig stabilitet. I tidligere arbejde har William Brown fundet ud af, at gode dansere er tilbøjelige til at have mere symmetriske kroppe.

Forskerne opererer i deres nye forskning med begrebet »body masculinity«; en matematisk fusion af egenskaber, herunder brede skuldre, små bryster og korte ben, der alle er identificeret som de vigtigste faktorer.

Signalerer gode generIfølge Brown er kropslige asymmetrier alt for svære at se med det blotte øje. Derfor har evolutionen i stedet udstyret os med mere iøjnefaldende karakteristika, såsom brede skuldre, store bryster, kurvede taljelinjer og sexede dansebevægelser for at vise en partner, at man har gode gener og er værd at parre sig med.

Brown planlægger at undersøge, hvordan mænd med høj »body masculinity«, dvs. høje mænd med korte ben, egentlig danser.

• 18. april 1864: En hårsbred fra døden

Man har lov til at være heldig, men når kuglerne fyger om ørerne på én, er det også nødvendigt. Der findes beretninger om soldater, som reddede livet på de mest utrolige måder, til trods for at de blev ramt af et velrettet skud eller af en granatsplint.
    Bringes i samarbejde med Tidsskriftet Skalk
  • Derfor giver Pharrells musik dig lyst til at danse

Trommerytmer, der efterlader plads til dansetrinene, giver størst nydelse og lyst til dans, viser ny dansk forskning. Men hvad er det egentligt for noget musik, der får os op af sæderne?
  • Findes der ultimative sandheder?

TÆNKEPAUSER: Vi kan finde sandheden mange steder og i vidt forskellige former. Men sandheden om naturvidenskabens sandheder er sandelig noget helt særligt.