Kursus i formidling skal komme manglen på ingeniører til livs
Videnskab.dk er gået med i programmet ’Engineer the future’ for at få flere til at blive ingeniører. På kurserne lærer vi ingeniører, hvordan de kan formidle deres faglighed, sådan så de 15-årige rykker frem i stolen.

I videoen kan du få et indblik i, hvad man får ud af at være med på et endagskursus i formidling. (Video: Videnskab.dk)

I 2025 vil Danmark mangle 13.500 ingeniører og naturvidenskabelige kandidater.

Derfor er en lang række virksomheder gået sammen med Ingeniørforeningen, IDA, om kampagnen 'Engineer the future'. Engineer the future er en teknologisk alliance, som sætter teknisk forskning på dagsordenen og arbejder på at øge interessen for ingeniørfaget. 

Kampagnen går blandt andet ud på, at man kan booke en ekspert til at komme ud på folkeskolerne og gymnasierne og eksempelvis fortælle om, hvordan man laver affald om til energi, renser verdens vand og trækker varmen op af jorden.

Få fat i de unge - tag et endagskursus i formidling

Men selvom man er en rigtig dygtig ingeniør, kan det være svært at fortælle om sin komplicerede faglighed på en måde, der går rent ind hos landets teenagere.

Om kurset

Kurset i at holde oplæg for skoleelever er betalt af Engineer the future.

Efter endt kursusdag skal du holde 2-4 oplæg i løbet af et år på skoler i dit nærområde, på naturvidenskabsfestival i uge 39 eller lignende.

Du bliver præsenteret med billede på Engineer the futures side 'Book en ekspert', sammen med snart over 100 inspirerende oplægsholdere. Herefter kan lærere så kontakte dig for at komme ud på skolerne og øge elevernes interesse for ingeniørfaget.

Der afholdes kurser løbende, og næste kursus afholdes 7. juni kl. 9-16 hos DONG Energy, Nesa Allé 1, 2820 Gentofte.

Læs mere på www.engineerthefuture.dk/kursus

Derfor holder Videnskab.dk i samarbejde med 'Engineer the future' endagskurser, der skal hjælpe ingeniørerne med netop dette (se faktaboks). 

»Det er en dag smækfyldt med praktiske øvelser. De fleste af os kan altid blive bedre til at formidle den viden, vi ligger inde med. Det med at fortælle den gode historie kan faktisk være rigtigt svært,« siger Ghita Wolf Andreasen, der er projektdirektør hos Engineer the future.

»Vi antager, at hvis vi giver et rigtig godt endagskursus, som hjælper en med at blive endnu bedre til at fortælle gode historier, så kommer man nemmere ud over rampen,« fortsætter hun.

Kun 2,5 procent af de 15-årige overvejer ingeniøruddannelsen

På endagskurserne kommer vi med nogle stærke bud på, hvordan man, uden at forsimple for meget, kan fortælle om sin faglighed, så man fanger folks interesse.

For det halter med interessen for de naturvidenskabelige fag i folkeskolen og gymnasiet.

»Hvis vi går ud og spørger de 15-årige i dag, om de overvejer en ingeniøruddannelse, så er det faktisk kun 2,5 procent af alle 15-årige i Danmark, der siger ja,« siger Ghita Wolf Andreasen.

Christian Bernitt fra DONG Energy Wind Power mener, at man som ingeniør er forpligtiget til at gøre noget:

»Vi ved, hvor vigtigt det er, at vi har ingeniører. Og det, vi blandt andet kan gøre, er at tage ud og besøge de her skoler. Før vi kommer ud på skolerne, synes jeg, at det her kursus er en rigtig god rygrad at have på plads,« siger han.

Lyt på Videnskab.dk!

Hver uge laver vi digital radio, der udkommer i form af en podcast, hvor vi går i dybden med aktuelle emner fra forskningens verden. Du kan lytte til den nyeste podcast i afspilleren herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Har du en iPhone eller iPad, kan du finde vores podcasts i iTunes og afspille dem i Apples podcast app. Bruger du Android, kan du med fordel bruge SoundClouds app.
Du kan se alle vores podcast-artikler her eller se hele playlisten på SoundCloud

Det sker