Kolossen på Rhodos: Fantasi eller virkelighed?
BOGOMTALE: Vores billede af Kolossen på Rhodos holder næppe. Hvis den skrævede over havneindløbet, som mange tror, skulle den have været flere hunderede meter høj. Siden middelalderen har man forgæves søgt efter rester af kæmpestatuen.
kolossen rhodos 1725 johann bernhard fischer von erlach

Stik af Johann Bernhard Fischer von Erlach, 1725, gengivet efter 'Middletons Complete System of Geography', London cirka 1780.

'Kolossen på Rhodos' er betegnelsen for en statue af den græske solgud, Helios, der på opstillingstidspunktet var den største skulptur i verden. Allerede i middelalderen ledte man efter spor af dette underværk på Rhodos. Men forgæves – og situationen har ikke ændret sig siden.

Antikkens 7 Vidundere


I bogen 'Antikkens 7 Vidundere' fra Aarhus Universitetsforlag er otte arkæologer dykket ned i antikkens og senere tiders historier om vidunderne, ligesom ny arkæologisk og historisk forskning præsenteres.

På ForskerZonen fortæller forfatterne om et nyt vidunder hver søndag de næste syv uger.

På nethinden har mange et bille­de af Kolossen som en ung mand med en fakkel i hånden, der skræver over et havne­indløb.

Men der er ikke antikt belæg for denne op­fattelse, der blev skabt i 1500-tal­let af Maarten van Heems­kerck og andre kunstnere, hvis tegninger og stik blev for­bil­leder for utal­lige senere gengivelser – for ikke at tale om nutidens souve­nir­industri.

Fingrene var større end de fleste statuer

Kombinerer man arkæologiske vidnes­byrd med antikke skriftlige kilder er det trods alt muligt at få en idé om statuens udseende. Således fortæller den romerske polyhistor Plinius den Ældre:

»Men den allermest beundrede kolossalstatue var den af Helios på Rhodos, som var lavet af Chares fra Lindos, der var elev af ovennævnte Lysippos. Denne statue var 70 alen høj [dvs. 30-35 meter] og væltede ved et jordskælv 66 år senere [ca. 227 f.Kr.], men selv liggende er den forunderlig. Kun få kan spænde om dens tommel­finger. Fingrene er større end de fleste statuer. Store hulrum åbner sig der, hvor lemmerne er brækket af, og indeni ses store sten, ved hvis vægt han havde stabiliseret den, da han fik den rejst. Det skal have taget 12 år at gøre den færdig, og prisen var 300 talenter [7.800 kg. rent sølv], som var kommet ind fra det krigsmateriel, som kong Demetrios efterlod, da han blev træt af at belejre Rhodos [304 f.Kr.]«
(Naturalis Historia 34.18.3-6, oversat af Jacob Isager).

Små kolosser som turistsouvenirs i Rhodos By. (Foto: Stine Schierup)

Små kolosser som turistsouvenirs i Rhodos By. Det er sikkert, at beretninger om Kolossen i århundreder har fascineret mennesker, men om den nu også stod så kolossalt som beskrevet er knap så sikkert. (Foto: Stine Schierup)

Antikke bronzeskulpturer havde kort levetid

Helios var Rhodos' skytsgud, og når ind­byggerne i Rhodos By valgte at opstille en enorm statue til hans ære, var det udtryk for deres taknemmelighed over at være undsluppet en belejring, der nemt kunne have resulteret i byens udslettelse. De valgte en lokal kunstner, Chares fra Lindos, til at realisere denne yderst van­ske­lige opgave.

Græske bil­led­huggere var velbevandrede i bronze­støb­ningens kunst, og Chares' læremester, Lysippos, var netop berømt for sine bronze­skulpturer. Men Kolossens format må alligevel have voldt mange tekniske problemer, og det er uvist, hvordan Chares løste dem.

Sølvmønt slået på Rhodos mellem 304 og 265 f.v.t.. Den Kongelige Mønt og Medaljesamling, Nationalmuseet. (Foto: Tine Bonde Christensen)

Sølvmønt slået på Rhodos mellem 304 og 265 f.v.t., der kan være løst inspireret af Kolossen. Den Kongelige Mønt og Medaljesamling, Nationalmuseet. (Foto: Tine Bonde Christensen)

Mest sandsynligt er det måske, at han støbte statuen op i sektioner begyndende nedefra. Valget af materiale er i øvrigt med til at for­klare, hvorfor den er gået tabt. Bronze havde nemlig en så høj genbrugsværdi, at senere generationer uden skrupler kanni­bali­serede selv de fineste antikke statuer.

I græsk kunst fremstilles Helios som en ung, skægløs mand med en strålekrans omkring hovedet og halvlangt bølgende hår, og det er muligt, at en serie sølvmønter slået i Rhodos mellem cirka 304 og 265 før vor tid kan være løst inspireret af Kolossen som billedet til højre viser.

Men på andre frem­stil­linger er han vist med et mere patetisk ansigt og en bevæget frisure. Måske kommer de Kolossens udse­ende nærmere. Hvem ved?

Vi kan under alle omstændigheder gå ud fra, at guden stod oprejst, da jordskælvet jo fik statuen til at knække over ved knæene. At han bar en fakkel i hånden kan udelukkes. I græsk kunst ses fakler (med enkelte undtagelser) ved scener, der udspiller sig efter mørkets frembrud. 

Myten om den skrævende Kolos

ForskerZonen

Denne artikel er en del af ForskerZonen, som er stedet, hvor forskerne selv kommer direkte til orde. Her skriver de om deres forskning og forskningsfelt, bringer relevant viden ind i den offentlige debat og formidler til et bredt publikum.

ForskerZonen er støttet af Lundbeckfonden.

De antikke skriftlige kilder er tavse om opstillings­stedet, så eftertidens fantasi har også haft frit løb på dette punkt.

Det mest sejlivede forslag går tilbage til den itali­enske pilgrim Nicolas De Martoni, der i 1394 hævdede, at han på Rhodos havde hørt, at Kolossen skrævede over havneind­sejl­ingen, og denne udlægning blev herefter nærmest ene­rå­dende.

Men allerede i 1761 var den danske geodæt, opdagelsesrejsende og orientalist Carsten Niebuhr – måske som den første – skeptisk. På vej mod det 'Lykkelige Arabien' besøgte han Rhodos By, hvor han konstaterede:

»På hvilket sted [Kolossen] måtte have stået, kan imidlertid næppe længere bestemmes med sikkerhed. Ved indgangen til havnen er der på hver side et tårn, og man mener, at statuens fødder har stået her. Men afstanden mellem dem er efter øjemålet mindst 4 til 500 fod [cirka 136 til 155 meter] og altså for stor til, at man kan tro på det.«

Nu anses det for mest sandsynligt, at statuen var opstillet i eller ved en Helios-helligdom i Rhodos By – måske på dens akropolis, et kalkstens­plateau vest for middel­alderbyen.

Ny kolos på vej mod Rhodos?

Allerede i oldtiden blev Kolossen forbillede for andre kæmpestatuer. Nero lod således en statue af solguden rejse midt i Rom, der senere gav navn til Colosseum i Rom, og det bedst kendte eksempel fra nyere tid er Frihedsgudinden i New York, der udførtes i kobber og jern af Frédéric Auguste Bartholdi.

Efter indvielsen i 1886 blev hun vartegn for New York og landkending for de mange ind­vandrere, der kom tilsejlende fra Europa. Strålekransen om Friheds­gudindens hoved svarer nøje til solgudens nedenfor, og hendes place­ring afspejler samtidens (fejl­agtige) opfattelse af Kolossen.

frihedsgudinden rhodos krone antikkens syv vidundere

Til venstre ses Frihedsgudinden i New York. Til højre ses en detalje af Mithras-relief fra Nationalmuseets Antiksamling. (Foto: John Lund)

Det er endvidere tanke­væk­kende, men måske tilfældigt, at den nærliggende stat, Rhode Island, sandsynligvis er opkaldt efter Rhodos. Denne artikels forfatter har ikke kunnet finde belæg for en sådan sammenhæng, men måske kan Videnskab.dk's læsere kaste lys over spørgsmålet? 

Kolossen selv er efter alt at dømme gået tabt. Men håbet om at genfinde den lever i bedste velgående, og der har flere gange været planer om at rejse en ny kolos på Rhodos.

Så sent som i 2015 lanceredes en tanke om at konstruere en 40 meter høj statue, der skulle skræve over et af Rhodos Bys havne­indløb. Forhåbentlig vil dette uhyrlige initiativ aldrig blive ført ud i livet. Men hvis det skulle ske, må man sige, at fantasikolossen definitivt har fortrængt vir­kelighedens.

Lyt på Videnskab.dk!

Hver uge laver vi digital radio, der udkommer i form af en podcast, hvor vi går i dybden med aktuelle emner fra forskningens verden. Du kan lytte til den nyeste podcast i afspilleren herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Har du en iPhone eller iPad, kan du finde vores podcasts i iTunes og afspille dem i Apples podcast app. Bruger du Android, kan du med fordel bruge SoundClouds app.
Du kan se alle vores podcast-artikler her eller se hele playlisten på SoundCloud