Annonceinfo

Internet-præster kan redde folkekirken

Særlige internet-præster bør i fremtiden tilbyde sjælesorg via chat og oplyse om kristendommen på nettet. På den måde kan folkekirken fastholde kontakten til medlemmerne.

Særligt uddannede internet-præster kan blive et vigtigt redskab for folkekirken, hvis den skal overleve i det lange løb. (Colourbox)

Sofie er trist. Hun føler ikke, at hun slår til på sit studie. Samtidig ser alle hendes studiekammerater ud til at klare al ting strålende. Så hun er begyndt at spekulere på, om der er noget i vejen med hende.

Hun trænger til nogen at snakke med. Nogen, der har et større perspektiv på tingene. Så hun logger på Facebook, hvor en internet-præst sidder klar til at yde sjælesorg.

Sofies historie er et eksempel på, hvordan fremtiden meget vel kan se ud.

I hvert fald hvis det står til Peter Fischer-Nielsen fra Afdeling for Religionsvidenskab ved Aarhus Universitet.

På baggrund af sin ph.d.-afhanding konkluderer han, at særligt uddannede internet-præster kan blive et vigtigt redskab for folkekirken, hvis den skal overleve i det lange løb.

»Folkekirken er delt i små geografiske enheder – sognene. Men internettet overskrider sognegrænserne. Så det er oplagt, at kirken indfører særlige internet-præster til at fortælle om kristendom og tage sig af sjælesorg på nettet,« siger Peter Fischer-Nielsen.

»Samtidig skal den almindelige sognepræst også klædes på til at begå sig I de nye medier. Kirken skal være der, hvor folk er, hvis den fortsat skal være en del af samfundet.«

Præster mangler viden om nettet

Peter Fischer-Nielsen har undersøgt udviklingen i folkekirken - og på internettet holdt den op mod en holdningsundersøgelse blandt folkekirkepræster.

Det har vist sig, at præsterne flittigt bruger internettet i deres arbejde, men at de alligevel ikke helt kan leve op til en ny tids krav.

»Præsterne har i forvejen mange aktiviteter i sognet. Og de har mange forpligtelser at passe. Mange opfatter det derfor som problematisk at bruge tid på en internet-menighed.«

»Samtidig har mange ikke kompetencerne til at udnytte mulighederne på internettet.«

»Mange præster synes, at eksperter kan tage sig af de her ting. Andre vil sådan set godt selv, men de skal lære det først,« siger Peter Fischer-Nielsen.

Kirken skal i net-dialog med borgerne

Han fortæller, at folkekirken sandsynligvis vil blive svækket i fremtiden.

Både fordi der er tendens til, at der skal være færre bånd imellem kirke og stat. Og fordi kirken har færre medlemmer end tidligere.

Det stiller helt nye krav til folkekirkens kommunikation.

»Min undersøgelse viser, at vi er ovre den tid, hvor det bare handler om, at en kirke laver en flot hjemmeside, som folk forhåbentlig vil gå ind på. I dag vil folk gerne være med.«

»Folkekirken skal satse på en balancegang mellem information og dialog, hvis den skal gøre sig gældende på nettet og fastholde kontakten til befolkningen,« siger Peter Fischer-Nielsen.

Barnedåben begynder på nettet

Han vurderer, at kirken bør tilbyde medlemmerne en blanding af elektronisk kirkeblad og involvering – for eksempel sjælesorg. Det vil sandsynligvis kunne tiltale de folk, der ikke bruger kirken i dag.

»På nettet kan folkekirken tilgodese unge medlemmer, der ikke kommer i kirke om søndagen,« konstaterer Peter Fischer-Nielsen.

Samtidig vil mange danskere gerne have viden om de store begivenheder i kirken så som barnedåb, bryllup og begravelse.

»Skal man have et barn døbt, vil man gerne sidde derhjemme og læse teksten, der bliver sagt, og se en video fra en barnedåb. Og så chatte med præsten om, hvordan det hele skal foregå,« fortæller Peter Fischer-Nielsen.

Kirken skal satse hårdt på cyberkirken

Han fortæller, at folkekirken tit er et par år bagefter end resten af samfundet. Så når udviklingen går så hurtigt på internettet, som den gør, er kirken ikke helt med på beatet.

»Derfor må folkekirken gå mere offensivt til værks. Man skal træffe en beslutning og bruge penge og manpower.«

»Folkekirken skal være på internettet for at være til stede i samfundet. Og jeg tror, at folkekirken vil indse, at hvis den skal være folkets kirke, må den være der, hvor folk er,« siger Peter Fischer-Nielsen.

Han mener dog ikke, at det betyder en afsked med kirkens traditionelle dyder.

»Folkekirken kan på internettet med fordel vise hen til gudstjenesterne i sognet og kirkens fysiske fællesskaber. Internetkommunikationen skal ikke erstatte sognekirken, men supplere og udvide kirkens rækkevidde,« konstaterer Peter Fischer-Nielsen.

Indlæg slettet

Redaktionen har fjernet en række indlæg, der henholdsvis indeholdt reklamer og ikke holdt en ordentlig tone. Begge dele i strid med debatreglerne.
Redaktionen

re:re:re:Oldtiden og solsystemet

Kim,
Du er naturligvis i din fulde ret til at ignorere alt hvad du vælger ikke har nogen værdi for dig.
- Og så kommer vi nok ikke længere her - heller ikke her.
Venligst Ivar

fjern reklame tak

det er henvisning til dating.dk - hvis man klikker sig ind på hendes link ; )

(I indlægget "Kirken innoverer")

Guds evner

Tror du ikke, basert på eksisterende erfaring, at Facebook er noe vel komplisert for Hr. Gud?
Samt at vennene hans kunne stille mange ubehagelige spørsmål, for ikke å snakke om hva uvennene hans kan finne på!

Face it

Ville det ikke være smartere om jeres gud oprettede en face-book profil?

re:re:Oldtiden og solsystemet

Ivar datidens mennesker viste intet om solsystemet andet end det de kunne se med deres øjne – nogle kulturer havde styr på årstiderne og solhverv etc. men de viste ikke at vi boede på en klippeknold der lå som nummer 3 i rækken regnet fra Solen – de kendte intet til planeternes bevægelser eller om det de så var planeter eller stjerner eller lys der lyste igennem huller i et stykke stof.

De kendte ikke til galaksen eller at de levede i en spiralgalakse for den sags skyld – de viste ikke om der var flere galakser de viste intet om galakser overhovedet – punktum.

Eftersom de intet viste om galakser – solsystemer – planeter eller hvor på kloden de levede for den sags skyld betyder at de tegninger – malerier – skjolde – vaser og sutsko IKKE forestiller vores solsystem eller den galakse det ligger i – absolut ikke – det er noget du har gået og digtet sammen med en flok landsby tosser.

Du har ikke et eneste bevis på at vores forfædre kendte til disse ting og du/I overfortolker nogle genstande der er fundet rundt omkring.

Din hjemside er nok den værste omgang nonsens jeg nogensinde har læst

re:Oldtiden og solsystemet

Kim,

- Jeg er klar over at du ikke tillægger den intuitive eller spirituelle erkendelsesmetode nogen videre betydning og at du derfor ikke er i stand til at bedømme en del af de mytologiske og allegoriske fortællinger og symboler.

Men her er så et par links ”med ridser i stene” som du vel ikke kan afvise - medmindre du siger til dine øjne at de ikke vil se hvad de ser.

Stjerner/stjernebilleder:

http://www.native-science.net/NorthPole.Centre.htm
http://www.native-science.net/Stars.Constellations.htm

Galaksens udseende: De største himmelske ”guddomme”/objekter. (Kræver lidt dvælen over billederne for at se ligheden)

http://www.native-science.net/MilkyWay.GreatestGod.htm
http://www.native-science.net/MilkyWay.MotherGoddess.htm

Venligst Ivar

Overtroens naturlige død

Internettet er mye om opplysning, og religion er om det motsatte, overtro og og ingen spørsmål, så det er vel bedre om internettbrukere ble oppfordret til å søke virkelige kunnskaper?
Og hva skal man nå med prester, samfunnsparasitter og løgnere? Og om de tror på det de preker så er de vel mindre begavet eller ganske så uopplyste. Det er kanskje greit at kirken brukes til enkelte sosiale funksjoner, men det burde være brukernes ønsker som ble etterfulgt. Ta litt fra de store forfattere og vitere, og ikke mal opp igjen vås og løgner som er utdaterte.
Om en leser litt av Richard Dawkins eller andre finner en både dybde og klokskap, noe som bibelen (og presteskapet) er temmelig blottet for. Eller en kan bruke noen av Tim Minchins opptredner, da er det både intelligent og festlig.

Oldtiden og solsystemet

Jeg har da læst en hel del – men filmen knækker når du bruger gamle bronzeskjold – ridser i sten mv. som et ”bevis” på at datidens mennesker kendte til både solsystemet og galaksen og kunne endda forstå at de var en del af begge og endda kunne forstå hvor solsystemet lå i galaksen etc. - du går endda så langt så du mener at de også viste at galaksen var en spiralgalakse

Det burde du jo kunne se ikke holder vand

http://native-science.dk/Helleristninger.Solsystemet.Galaksen.htm

http://native-science.dk/Galaksen.Spiraler.Symboler.htm

re:Ivar

Kim,
Jeg er da glad for at du i det mindste har åbnet min hjemmeside - men også lidt ked af at du åbenbart mangler den nødvendige tvivlende nysgerrighed til at åbne op for indholdet.
- Du kan overhovedet ikke bedømme det mytologiske indhold medmindre du kender teksten og især ved hvilke kosmologiske elementer eller objekter der skal tilknyttes teksten eller fortællingen.
- Nåh jo, du kan bedømme indholdet uden at kende til disse forhold - men så er det jo bare en fordom der ikke kan tages som udgangspunkt for en videre gensidig dialog og debat.

Venligst Ivar

Ivar

Din hukommelse er åbenbart lidt træt i dag - jeg tror at jeg faktisk er en af de få der har brugt tid på din hjemside - hvilket du også takkede mig for – men den gang som nu så står der intet på dine sider der kan overbevise mig om at vores forfædre viste mere om universet end vi gør og at deres myter indeholder en større indsigt om kosmos.

Det er fra den ene ende til den anden en omgang pladder og røverhistorier digtet af primitive folk den intet viste om den verden de beboede og derfor måtte finde på forklaringer der gav mening for dem.

Det er jo rent Erik von Däniken at begynde at hævde andet – lidt som den sten udhugning folk altid hiver frem når de vil bevise at fortidens mennesker havde haft besøg fra rummet eller lige så lidt så som en fortælling fra biblen om ham Elia fidusen kan bruges som bevis på at han har været ude og flyve i en ildvogn/rumskib.

Den type ”beviser” som din hjemside indeholder, er lidt i dur med at man tager en videnskabelig kendsgerning: Der findes radioaktive grundstoffer så roder man i bunken og finder en tavle med en cirkel på med nogle bølgestreger der stritter ud plus et par menneske figurer der muligvis ligger ned – og nu er det ikke længere en flok soltilbeder men et bevis på at fortidens mennesker kendte til radioaktivitet og viste man kunne død af det.

Jeg er bange for at hvis du ikke kan diske op med andet end det der står på dine sider så bliver jeg ganske svær at overbevise.

internet-præster

Har vi (Danmark) virkelig, fortsat brug for at lade disse arkaiske arbitrære ideologier inficere vores livssyn, burde de ikke snart se dybt i egen barm og afholde sig fra at smitte nye sind med deres oldgamle overtro.

re: Hvad er en præst og en kirke?

[citat]...Jeg mener at indholdet i den aktuelle folkekirkens dage er ved at være talte. Den har i alt for lang tid været ukritisk tilknyttet staten og dens forkyndelseslære er i stort omfang et falsum, [/citat]

Alt religion er fup og svindel og bygger på falsummer af forskellige typer.

Jeg går helt ind for at adskille stat og kirke men det kræver at vi ændre vores Grundlov før det kan ske.

Hvad er en præst og en kirke?

Præst af græsk: presbytos, der betyder 'ældre', var betegnelsen for en menighedsforstander i oldkirken. I vore dage betegner præsten en religiøs funktionær, hvis opgave er at lede en religions gudstjenester og forrette dens riter, bønner og religiøse ceremonier og ritualer.

I flere religioner, deriblandt buddhisme og sikhreligion, er der ikke plads til en præst i frelsesforståelserne, da frelsen anses for en individuel proces. Dvs. en præst som mellemmand eller formidler mellem enkelt-mennesket og det transcendente vil kun sløre vejen for den, der søger. Det betyder dog ikke, at der ikke findes vejledere inden for de to religioner, såsom lærere, munke eller guruer, som den enkelte på eget initiativ kan opsøge for at blive retledt på vejen. ( http://da.wikipedia.org/wiki/Pr%C3%A6st )

AD: Hvor meget decideret præstegerning er der egentlig tilbage i embedet og hvor meget administrativ funktionær er der i vore dages præstegerning? Hvad er præstens fornemste funktion?

- En præst bør efter min mening være en person der meget aktivt deltager i samfundets forhold. Både som en personlig spirituel vejleder og som en samfundskritisk person.

”Frelseslæren” bør afskaffes fordi den fralægger sig alt ansvar over på en (måske) historisk person i stedet for at tillægge ansvaret for hvad der foregår til ethvert individ; et samfund og en stat.

- Bemærker man hvad der sker rundt om på vores klode, så er der absolut intet der tyder på en umiddelbar guddommelig indgriben fra nogle personificerede guddomme imod diverse menneskelige - og naturskabte katastrofer.

- Jeg mener at indholdet i den aktuelle folkekirkens dage er ved at være talte. Den har i alt for lang tid været ukritisk tilknyttet staten og dens forkyndelseslære er i stort omfang et falsum, selvom der jo er nogle få gode moralske og etiske elementer i ”det gode budskabs lignelser”.

- Drop forbindelsen imellem stat og kirke og find tilbage til de oprindelige funktioner for individer; samfund og stat.

Venligst Ivar

Seneste fra Kultur & Samfund

Annonceinfo

Det læser andre lige nu

Annonceinfo

Annonceinfo

Abonner på vores nyhedsbrev

Når du tilmelder dig, deltager du i konkurrencen om lækre præmier.
Annonceinfo

Seneste kommentarer

Seneste blogindlæg