Annonceinfo

Hvor kommer dansk films succes fra?

Heidi Philipsen er Videnskab.dk's nye filmblogger. Til daglig forsker hun i de kreative processer bag filmskabelse og årsagerne til dansk films succes.

Fremover blogger Heidi Philipsen om dansk film og kreativitet i filmskabelse på videnskab.dk.

Videnskab.dk møder Heidi Philipsen på Cinemateket i København.

Her er Det Danske Filminstitut vært for en konference for filmfolk.

Kulturhuset er til lejligheden fyldt med konferencedeltagere, der helt tydeligt hører hjemme i den kreative branche:

Designerbriller, åbne skjortekraver og pjusket pandehår i alskens farver og varianter dyster om at være mest skødesløst iøjnefaldende.

I mængden spottes kendte ansigter som skuespillerne Charlotte Munck (tv's Anna Pihl), Trine Dyrholm og filminstruktøren Thomas Vinterberg.

Deres tilstedeværelse understreger, at det er prominente danske filmfolk, der mødes i dag.

Klientellet er ikke kun Heidi Philipsens åndsfæller; de er også hendes forskningsobjekter.

Fakta

LÆS OGSÅ

Heidi Philipsens første blogindlæg på videnskab.dk: Dansk dokumentarfilms nye bølge?

Som lektor i kreativitet og medievidenskab ved Syddansk Universitet undersøger hun nemlig de kreative processer, der går forud for skabelsen af medieværker. Og med sin fokus på danske værker er det netop disse kreatører, hun zoomer tæt på.

Da dansk film blev interessant

Heidi startede med at læse Nordisk Sprog og Litteratur på Århus Universitet i midten af 90erne.

»Jeg tror mest, jeg har været optaget af de gode fortællinger,« siger hun. Det var på den tid, det store opsving i dansk film sted.

»Jeg syntes, det var rigtig, rigtig interessant at folk gad se danske film. Det var noget helt andet, end jeg var vokset op med. Dansk film var sådan noget kedelig socialrealisme, og det gad man ikke gå i biografen for at se. Men pludselig blev der fortalt en masse gode historier, som fangede folk.«

Heidi supplerede studierne med et sidefag i film og TV og endte med at skrive speciale om Lars von Triers sølvpalmevinder 'Breaking the Waves'. Hun var fanget af samspillet mellem realisme, gode historier, og hvordan den eksperimenterede med andre udtryk, end man var vant til i dansk film.

»De gjorde noget helt andet end andre dansk film havde gjort før. De turde noget andet, der var vildt interessant.«

Den Danske Filmskole

Heidi blev tændt på tanken om at lave noget forskning, som fokuserede på, hvorfor det begyndte at gå godt for dansk film.

Breaking the Waves inspirerede Heidi Philipsen til at forske i danske film.

Så hun søgte en ph.d. ved Syddansk Universitet og fik bevilget penge.

»I stedet for bare at konstatere 'nå, nu går det godt', så kunne det være interessant at få isoleret nogle faktorer, der var medvirkende til opsvinget, så man kunne bruge det fremadrettet også,« forklarer hun.

Heidi stillede en række teser op: En af dem var, at Den Danske Filmskole indvirkede på dansk films succes.

Og det viste sig lynhurtigt, at filmskolen spillede en meget, meget større rolle end hun havde forestillet sig.

Dertil kom, at der slet ikke var blevet forsket i eller skrevet noget om filmskolen på det tidspunkt. Så hun endte med at tilbringe meget tid på filmskolen i de tre år, ph.d.'en varede.

Stilladsering

Heidi fandt ud af, at en stor del af rygraden i Den Danske Filmskoles måde at undervise på er at give eleverne opgaver ud fra nogle meget specifikke spilleregler.

»Når de underviser, har de nogle helt konkrete strukturer. Eleverne skal for eksempel lave nogle såkaldte penneprøver, som er helt fastlagte: 'Det tager så og så mange dage, med det og det tema, de skuespillere og det kamera.'«

Heidi døbte fænomenet 'stilladsering', der betyder at arbejde frem efter spilleregler. Metoden giver et kreativt stel, som eleverne kan arbejde ud fra. Og frem for at begrænse eleverne, har den vist sig at være med til at frigøre kreativitet.

»Jeg har lige været inde og høre Thomas Vinterberg holde et foredrag om regler i samarbejdet mellem manuskriptforfatter og instruktør,« fortæller Heidi Philipsen, »han taler om, at hvis man først har en struktur og nogle regler at læne sig op af og arbejde ud fra som filmskaber, så tør man også at gøre noget vanskeligt og anderledes. Have en galskab, som gør at man kan ramme nogle andre historier og nogle andre udtryk.

Ord for en praksis

»Filmskolen indførte det tilbage i 80'erne, og det har virkelig smittet af på, hvordan man laver dansk film. Jeg synes, det er overvældende, at jeg kan sidde her i 2010 og høre Thomas Vinterberg sige de her ting stadigvæk, og tænke: 'Ja! Det virker!'«

Heidis forskning var altså med til at sætte ord på en praksis, der allerede havde eksisteret på filmskolen i en årrække. Og filmskolen tog begrebet til sig:

»De kom med hele 'learning-by-doing'-tingen og havde fundet ud af, at sådan her fungerede det tilsyneladende godt. Og så kunne jeg forklare, hvorfor det er sådan; 'ud fra et læringsmæssigt synspunkt virker det sådan og sådan ind på menneskers psykologi, når de skaber noget'. Og til min store glæde begyndte Poul Nesgaard at indføre ordet 'stilladsering' på filmskolen.«

Dogme-branding

Ifølge Heidi Philipsen er sådan begrebsliggørelse netop det, forskningen kan bidrage med til kunsten:

»Noget af det, som filmskabelse lider under - især de kreative processer op til dem - er 'tavs viden', og en 'det kan vi ikke rigtig tale om'-agtig tilgang. Og som akademiker kan man være med til at give et sprog til det, og praktikerne kan give noget andet igen. Den kombination af praktiske filmmiljøer og akademiske begrebsliggørelser synes jeg er enormt spændende.«

citatDet har virkelig smittet af på dansk film. Jeg synes, det er overvældende, at jeg kan sidde her i 2010 og høre Thomas Vinterberg sige de her ting stadigvæk, og tænke: 'Ja! Det virker!'
- Heidi Philipsen, filmforsker

Ifølge Heidi Philipsen var det også stilladseringen, der lå til grund for flagskibet i dansk film opsving; Dogme 95-konceptet:

»Dogme 95 var brandingen af den metode, som Vinterberg, Trier og Kristian Levring var opfostret med på filmskolen. Det har eksisteret på filmskolen i et årti, før de fik det skrevet ud og bredt ud: De delte løbesedler omkring med de ti regler og lavede en happening i Cannes og sådan noget, så folk fik øje på 'Nå, der er noget ved dansk film dér, som er anderledes'. Folk husker det fra Dogme 95, fordi det var der, det kom ud til pressen og den brede offentlighed.«

Bruger-genereret kreativitet

Efter ph.d.-afhandlingen og et treårigt adjunktur kan Heidi nu kalde sig 'lektor i medievidenskab og kreativitet' ved Syddansk Universitet.

Hendes forskning fokuserer på medieskabelse og kreativitet mere generelt og inddrager også andre medier.

Hun underviser blandt andet i faget 'Kreative Mediestrategier', hvor hun undersøger kreativitet inden for andre medieskabelsesprocesser, for eksempel hjemmesider og tv-programmer.

»Det handler ikke udelukkende om filmskabelse og Den Danske Filmskole, men også andre medieudtryk, hvor nogle af de samme optiker på kreativitet gør sig gældende,« forklarer hun og illustrerer:

»'Hvis man rokerer lidt på spillereglerne på den og den måde, hvad sker der så med udtrykket her?' Du kan for eksempel ikke lave en tv-serie i dag, uden du har et website. For brugerne er med til interaktivt at skabe indhold, som nogle gange spiller ind på, eller decideret bliver brugt i serierne.«

Dansk dokumentar er fremtiden

Den danske dokumentarfilm 'Burma VJ' blev nomineret til en Oscar i år og 'Armadillo' har netop vundet Kritikerprisen i Cannes. Og med den opmærksomhed dansk dokumentarfilm nyder for tiden, er Heidi Philipsen ikke bange for at løbe tør forskningsstof:

»Det er for alvor gået op for mig inden for det seneste års tid, at der pludselig er mange gode dokumentarer, der trækker flere publikummer og priser, end de har gjort længe. Jeg synes, det er vanvittigt interessant, at nu er det gået lidt ned for dansk fiktion, og så går det op for dansk fakta.«

»Og så er det jo sjovt, at når pressen får øje på værkerne, begynder forskerne også at interessere sig for dem. Men jeg vil jo undersøge, hvor de folk kommer fra, hvad de er præget af, og om nogle af dem kommer fra filmskolen.«

Om forskeren

Heidi Philipsens CV:1998: Færdiguddannet fra Aarhus Universitet som cand. mag. i nordisk sprog og litteratur med film- og tv-kundskab som sidefag.

1998-2001: Undervisningsassistent ved Nordisk Institut samt Informations- og Medievidenskab på Århus Universitet.

2001-2004: Ph.d. i medievidenskab ved Syddansk Universitet.

2005-2008: Adjunkt i medievidenskab ved Syddansk Universitet.

2009-: Lektor i medievidenskab og kreativitet ved Syddansk Universitet.

Udgivelser:'Dansk films nye bølge - afsæt og aftryk fra Den Danske Filmskole', Ph.d. afhandling, 2004

'Dansk Film I krydsfeltet mellem samarbejde og konkurrence', Ariadne 2009 (red. Matthieu og Pedersen)

'Moving Media Studies - Remediation Revisited, Samfundslitteratur', 2007 (red. sammen med Qvortrup)

‘Designing New Media - Learning, Innovation and Communication', Academica 2010 (red. sammen Walther og Agerbæk)

animationsfilm

De nye animationsfilm fra Filmskolen blev godt modtaget i pressen. Og jeg tror bestemt, at en del af fornyelsen i dk fiktionsfilm også kan komme fra den kant. Jeg glæder mig til at få gennemset filmene og 'anmelde' dem her på bloggen.
 

SV:publiktationer om dk film

Svar til Carsten:
Spændende, at de er komme på den internationale liste. Men stadig mangler dk fiktionsfilm noget fornyelse, for det er film, der ligger et årti tilbage.
Hvis du vil læse noget om Filmskolens og Nesgaards betydning har jeg bl.a. skrevet om dette i:
'Dansk films nye bølge - afsæt og aftryk fra Den Danske Filmskole', Ph.d. afhandling, 2004
'Dansk Film I krydsfeltet mellem samarbejde og konkurrence', Ariadne 2009 (red. Matthieu og Pedersen)
‘Designing New Media - Learning, Innovation and Communication', Academica 2010 (red. Philipsen, Walther og Agerbæk)
Og flere andre steder, bare sig til..
Vh. Heidi

Svar til Heidi
Mange tak for henvisninger til publikationerne om betydningen af P. Nesgaard og Filmskolen. Det er godt det er lavet af dig og andre for medierne har jo ikke givet det så meget opmærksomhed sådan som jeg oplever det.
Tak for det
Mvh Carsten
 

publiktationer om dk film

Svar til Carsten:
Spændende, at de er komme på den internationale liste. Men stadig mangler dk fiktionsfilm noget fornyelse, for det er film, der ligger et årti tilbage.
Hvis du vil læse noget om Filmskolens og Nesgaards betydning har jeg bl.a. skrevet om dette i:
'Dansk films nye bølge - afsæt og aftryk fra Den Danske Filmskole', Ph.d. afhandling, 2004
'Dansk Film I krydsfeltet mellem samarbejde og konkurrence', Ariadne 2009 (red. Matthieu og Pedersen)
‘Designing New Media - Learning, Innovation and Communication', Academica 2010 (red. Philipsen, Walther og Agerbæk)
Og flere andre steder, bare sig til..
Vh. Heidi

 

2

Ja det er Festen og Idioterne men siden tog ikke indlægget fra Berlinske med men prøve igen
Mvh Carsten

SV:Branding

Jeg tror dybest set, at Nesgaard har været god til at brande Filmskolen og ikke sig selv. Og det er jo netop den balance, man bør have som leder af en sådan kulturinstitution, tænker jeg.
Der var afgangsfilm og -ceremoni for animations-eleverne fra Filmskolen i fredags. Jeg kunne desværre ikke være til stede selv ved den lejlighed. Men jeg prøver at skaffe filmene fra Filmskolen og så skrive om dem her på bloggen. Spændende at se det nyeste.
Vh. Heidi

Svar til Heidi   
Ja P. Nesgaard skal tænke på skolen først og fremmest som er hans job, man(jeg) hører blot ellers ikke om den betydning han har haft på Filmskolen og DK films succes internationalt.
Det lyder fint hvis du skriver om de nye animations film af elever på Filmskolen og der vel ikke mulighed for at filmene kan vises her på denne side?
Jeg så lige at to DK film er kommet på filmbladet Empires liste over verdens bedste film i filmhistorien af ikke amerikanske film og de er fra denne nye DK film periode :

 

Branding

Jeg tror dybest set, at Nesgaard har været god til at brande Filmskolen og ikke sig selv. Og det er jo netop den balance, man bør have som leder af en sådan kulturinstitution, tænker jeg.
Der var afgangsfilm og -ceremoni for animations-eleverne fra Filmskolen i fredags. Jeg kunne desværre ikke være til stede selv ved den lejlighed. Men jeg prøver at skaffe filmene fra Filmskolen og så skrive om dem her på bloggen. Spændende at se det nyeste.
Vh. Heidi

SV:SV:Nesgaards betydning

Jeg mener dybest set at æren for DK film succes må tillægges Poul Nesgaard rektor på filmskolen gennem mange år. Han er en utrolig kreativ ildsjæl på grænsen til det geniale hvor han dog lader andre om denne tvivlsomme ære. Der er meget kreativitet herhjemme og vores nuværende store film navne har fået lov til at udvikle deres talent i den rigtige "sandkasse" på Den Danske Filmskole.
Ellers kan man vel også takke H.C. Andersen med hans maleriske billede sprog og historier der sætter sig i bevidstheden i de tidlige barndomsår(?)

Svar til Carsten Rind
Tak for din kommentar. Du har ret mht Poul Nesgaards betydning - og det er ganske vist!
Han har været en dygtig leder af Filmskolen siden 1992 og har udøvet ledelse ud fra en kreativ vidensform. Han har været med til at sikre stabilitet i form at flere fastansættelser og færre løsansættelser på Filmskolen. Han har 100% arbejdet frem efter stilladseringsprincipper (spilleregler der støtter kreativiteten) både hvad angår elever og en del af den øvrige struktur på skolen. Han er et nysgerrigt og kommunikerende menneske, der tør eksperimenterne. Han har Arne Bro i sin lærerstab, der vedholdende har arbejdet med at få eleverne til at bevare eller forløse det personlige præg på vedkommende historier i dokumentarfilm. Det har Nesgaard og Bro troet på, også i tider, hvor Filmskolen er blevet udskældt for dokumentarværkerne. Nu er der kommet en positiv optik på dansk dokumentar, og en del af dette kommer fra Filmskolen, hvilket jeg gerne vil blogge mere om videre frem. Men selvom Filmskolen og Nesgaard utvivlsomt har været modige, skal de også blive ved med fornyelsen fremover!
Mht. inspirationen fra H.C. Andersen, så er den sværere at undersøge og forekommer mig mere perifær.  

 
Svar til Heidie Philipsen
Tak for din gode respons
Det er fint at høre P. Nesgaard også har klaret det administrative uden det er gået ud over kreativiteten hvad de færreste kan håndterer med så mange forskellige bolde i luften samtidig. At der så også er kommet så mange store film talenter ud af Filmskolen med international standard er jo fantastisk og han har jo ikke gjort noget for at tage æren for noget så vidt jeg ved. Det er vel kun folk omkring film miljøet der kender hans betydning m.h.t. den store udvikling for DK film (?)
M.h.t. dokumentar film har jeg set at DK er kommet helt frem internationalt og det er jo bare flot.
Ja det med H C Andersen er nok også mere et kvalificeret gæt i forhold til kultur arv og sådan.

 
 
 

 

Nå jeg lavede vist en fejl da jeg skulle besvare indlægget og kom ikke langt nok ned på siden. Men det ændre ikke indindholdet og forståelsen skulle jeg mene.
Mvh
Carsten Rind

SV:Nesgaards betydning

Jeg mener dybest set at æren for DK film succes må tillægges Poul Nesgaard rektor på filmskolen gennem mange år. Han er en utrolig kreativ ildsjæl på grænsen til det geniale hvor han dog lader andre om denne tvivlsomme ære. Der er meget kreativitet herhjemme og vores nuværende store film navne har fået lov til at udvikle deres talent i den rigtige "sandkasse" på Den Danske Filmskole.
Ellers kan man vel også takke H.C. Andersen med hans maleriske billede sprog og historier der sætter sig i bevidstheden i de tidlige barndomsår(?)

Svar til Carsten Rind
Tak for din kommentar. Du har ret mht Poul Nesgaards betydning - og det er ganske vist!
Han har været en dygtig leder af Filmskolen siden 1992 og har udøvet ledelse ud fra en kreativ vidensform. Han har været med til at sikre stabilitet i form at flere fastansættelser og færre løsansættelser på Filmskolen. Han har 100% arbejdet frem efter stilladseringsprincipper (spilleregler der støtter kreativiteten) både hvad angår elever og en del af den øvrige struktur på skolen. Han er et nysgerrigt og kommunikerende menneske, der tør eksperimenterne. Han har Arne Bro i sin lærerstab, der vedholdende har arbejdet med at få eleverne til at bevare eller forløse det personlige præg på vedkommende historier i dokumentarfilm. Det har Nesgaard og Bro troet på, også i tider, hvor Filmskolen er blevet udskældt for dokumentarværkerne. Nu er der kommet en positiv optik på dansk dokumentar, og en del af dette kommer fra Filmskolen, hvilket jeg gerne vil blogge mere om videre frem. Men selvom Filmskolen og Nesgaard utvivlsomt har været modige, skal de også blive ved med fornyelsen fremover!
Mht. inspirationen fra H.C. Andersen, så er den sværere at undersøge og forekommer mig mere perifær.  

 
Svar til Heidie Philipsen
Tak for din gode respons
Det er fint at høre P. Nesgaard også har klaret det administrative uden det er gået ud over kreativiteten hvad de færreste kan håndterer med så mange forskellige bolde i luften samtidig. At der så også er kommet så mange store film talenter ud af Filmskolen med international standard er jo fantastisk og han har jo ikke gjort noget for at tage æren for noget så vidt jeg ved. Det er vel kun folk omkring film miljøet der kender hans betydning m.h.t. den store udvikling for DK film (?)
M.h.t. dokumentar film har jeg set at DK er kommet helt frem internationalt og det er jo bare flot.
Ja det med H C Andersen er nok også mere et kvalificeret gæt i forhold til kultur arv og sådan.

 
 
 

 

Nesgaards betydning

Jeg mener dybest set at æren for DK film succes må tillægges Poul Nesgaard rektor på filmskolen gennem mange år. Han er en utrolig kreativ ildsjæl på grænsen til det geniale hvor han dog lader andre om denne tvivlsomme ære. Der er meget kreativitet herhjemme og vores nuværende store film navne har fået lov til at udvikle deres talent i den rigtige "sandkasse" på Den Danske Filmskole.
Ellers kan man vel også takke H.C. Andersen med hans maleriske billede sprog og historier der sætter sig i bevidstheden i de tidlige barndomsår(?)

Svar til Carsten Rind
Tak for din kommentar. Du har ret mht Poul Nesgaards betydning - og det er ganske vist!
Han har været en dygtig leder af Filmskolen siden 1992 og har udøvet ledelse ud fra en kreativ vidensform. Han har været med til at sikre stabilitet i form at flere fastansættelser og færre løsansættelser på Filmskolen. Han har 100% arbejdet frem efter stilladseringsprincipper (spilleregler der støtter kreativiteten) både hvad angår elever og en del af den øvrige struktur på skolen. Han er et nysgerrigt og kommunikerende menneske, der tør eksperimenterne. Han har Arne Bro i sin lærerstab, der vedholdende har arbejdet med at få eleverne til at bevare eller forløse det personlige præg på vedkommende historier i dokumentarfilm. Det har Nesgaard og Bro troet på, også i tider, hvor Filmskolen er blevet udskældt for dokumentarværkerne. Nu er der kommet en positiv optik på dansk dokumentar, og en del af dette kommer fra Filmskolen, hvilket jeg gerne vil blogge mere om videre frem. Men selvom Filmskolen og Nesgaard utvivlsomt har været modige, skal de også blive ved med fornyelsen fremover!
Mht. inspirationen fra H.C. Andersen, så er den sværere at undersøge og forekommer mig mere perifær.  

H C og DK talenter

Jeg mener ikke H.C. Andersen har et malerisk billede sprog set med voksne øjne men at det bliver dette hos børn fordi det er så enkelt, fint og bliver detaljeret for børn er min erfaring.
Ellers er der jo nok mange sociale/kulturelle faktorer der spiller ind når vi taler om den store DK talent masse der har lavet film de senere år i forhold til landets størrelse og jeg skal ikke være klog til at svare mere konkret på dette.
Det er nok ikke de tidligere danske familie films traditioner som har dannet rødder og grobund for dette. Jeg syntes dog at Olsen Banden er meget DK original og sjov.

Poul Nesgaard

Jeg mener dybest set at æren for DK film succes må tillægges Poul Nesgaard rektor på filmskolen gennem mange år. Han er en utrolig kreativ ildsjæl på grænsen til det geniale hvor han dog lader andre om denne tvivlsomme ære. Der er meget kreativitet herhjemme og vores nuværende store film navne har fået lov til at udvikle deres talent i den rigtige "sandkasse" på Den Danske Filmskole.
Ellers kan man vel også takke H.C. Andersen med hans maleriske billede sprog og historier der sætter sig i bevidstheden i de tidlige barndomsår(?)

Log ind eller opret konto for at skrive kommentarer

Seneste fra Kultur & Samfund

Annonceinfo
Aktuel Naturvidenskab

Det læser andre lige nu

Annonceinfo

Spørg Videnskaben

Annonceinfo

Abonner på vores nyhedsbrev

Når du tilmelder dig, deltager du i konkurrencen om lækre præmier.

Mest sete video

Annonceinfo

Seneste blogindlæg

Annonceinfo