Her er stolen, du ikke kan sidde stille på
Verdens første interaktive læringsmøbler, iMO-LEARN, er udviklet på SDU. Møblerne er blevet sat i produktion og er allerede populære i både ind- og udland.
Forestil dig, at din taburet vipper af sig selv. Det gør iMO-LEARN, afhængig af hvordan den vender. Og hermed gør den op med den traditionelle 'sid stille og hør efter'-pædagogik. For bevægelse er netop idéen med møblet. (Foto: <a href="http://www.i3-learning.com/products/hardware/i3-imo-learn" target="_blank">iMO-LEARNS producenthjemmeside i3-learning</a>)

Forestil dig en kegle med afrundet bund, så den vipper. Det var udgangspunktet for iMO-LEARN møblet, som er blevet testet på danske folkeskoleelever, og som i fremtiden vil blive integreret på mange flere skoler i Danmark og internationalt.

iMO-LEARN gør op med den traditionelle 'sid stille og hør efter'-pædagogik. For bevægelse er netop idéen med møblet.

»Vi ved, at bevægelse fremmer indlæring, og møblet her indbyder til langt mere fysisk aktivitet og kreativitet end en almindelig stol,« fortæller Lars Elbæk, forskningsleder i idrætspædagogik og innovation i enheden Learning & Talent in Sport på SDU.

iMO-LEARN kan bruges til at løse faglige opgaver

Det nyskabende møbel iMO-LEARN er udviklet i et samarbejde mellem SDU og virksomheden SIS i Middelfart. Og det kan meget mere end at vippe.

»Møblet er udstyret med et accellerometer, som registrerer dine bevægelser og gør, at møblet kan bruges til at løse faglige opgaver og svare på spørgsmål. For eksempel kan man ved at vippe vælge en af en række mulige løsninger på et regnestykke eller arbejde med grammatik- eller staveøvelser,« fortæller Lars Elbæk.

Video: Syddansk Universitet

»Og det koncept, som vi fik idéen til her på SDU, har SIS nu bygget videre på, så SIS-lærere og elever selv kan udvikle læringsøvelser til platformen. En ideel videreudvikling af vores forskningsarbejde med konceptet.«

Møblet er også designet til at kunne sættes sammen. Dels to og to. Dels som en halv- og helcirkel, hvor faconen på ét møbel præcist udgør en 1/24. På den måde er møblet ideelt i klassesæt og til gruppearbejde.

iMO-LEARN er beregnet til at blive kastet med

iMO-LEARN er nok et af de eneste møbler, som ikke kun bliver kastet med i raseri, men som er beregnet til det. For eksempel når det bruges til 'kast en ordklasse' i danskundervisningen.

At designe denne multifunktionalitet gav store udfordringer i udviklingsprocessen.

»Det var svært at finde et materiale, som var både let, stærkt og billigt,« fortæller Lars Elbæk i kælderen på SDU og viser de adskillige prototyper, som blev afprøvet, inden det rigtige match blev fundet.

iMO-LEARN er designet til at kunne sættes sammen, dels to og to, dels som en halv- og helcirkel, hvor faconen på ét møbel præcist udgør en 1/24. På den måde er møblet ideelt i klassesæt og til gruppearbejde. (Foto: <a>iMO-LEARNS producenthjemmeside i3-learning&lt;/a&gt;)

Valget faldt på en slags hård flamingo, som normalt bruges til indmad i kofangere på biler. Det er holdbart og gør, at både vægt og pris kan holdes nede.

Møblerne kommer til salg inden længe, men allerede inden er der vist interesse for dem blandt andet fra Kina.

Bedre sundhed og læring

Lars Elbæk er glad for, at projektet, der har været undervejs i fire år, er nået i mål. Og at det er lykkedes at udvikle et møbel, der på mange måder lever op til den moderne måde at tænke læring på.

»Vi ved, at øget bevægelse i timerne kan mindske risikoen for livsstilssygdomme samt bevægeapparats- og overvægtsproblemer, og at børnene bliver mere opmærksomme,« siger han og fortsætter:

»I undervisning med bevægelse og leg er der ofte bedre plads til alle og brug for flere forskellige evner end i den traditionelle undervisning. Det giver eleverne større forståelse og respekt for hinandens evner og kan være et godt redskab i arbejdet med klassens sociale struktur og muligheder for inklusion. Samtidig lærer børnene med kroppen i centrum og gennem flere kanaler med de mange intelligenser.«

hjemmesiden for udviklingsprojektet og på produkthjemmesiden findes en lang række forslag til øvelser, man kan lave med det interaktive læringsmøbel.