Fossilt DNA løser gåde om Stillehavets første søfarere
Uden søkort eller kompas lykkedes det modige søfarere at erobre Stillehavet for 3.000 år siden. Nu løfter fossilt DNA sløret for gåden om, hvem der stod bag den måske største søfartsbedrift i menneskets historie.
Fossilt DNA polynesien stillehavet søfarere lapita-kulturen lapita-folket menneskets spredning

3.000 år gammelt kranium begravet i en krukke karakteristisk for agerbrugene af Lapita-kulturen. DNA fra kraniet har nu tilladt forskerne at se, hvem de oprindelige søfarere var, der banede vejen for at erobre Stillehavet. (Foto: Frederique Valentin)

Polynesierne var uovertrufne søfolk, som havde erobret hele det vidtstrakte Stillehav, længe inden vikingerne nåede Island, Grønland og Amerika.

Nu har et internationalt forskerhold kortlagt arvematerialer fra fire skeletter af de oprindelige folk, der nåede stillehavsøerne Tonga og Vanuatu for 2.300-3.100 år siden.

»Vi finder, at det var mennesker fra Taiwan, som strøg hele vejen ud i det fjerne Oceanien, uden at blandes med de mennesker, der længe havde levet på Ny Guinea, som man ellers har troet,« siger første-forfatter, ph.d. Pontus Skoglund ved Harvard Medical School i USA og Stockholm Universitet i Sverige.

Forskningen giver indblik i gåden om, hvem, hvornår og hvordan det lykkedes mennesket at mestre skibsfart og navigation, så de kunne befolke et område, der strækker sig over den halve klode, fra Taiwan til Påskeøerne.

En bedrift som ikke mindst gav ophav til omkring 400 millioner nulevende mennesker.

»Det er det første studie, som bruger moderne genom-kortlægnings-teknologi til at se på fossilt DNA fra det fjerne Oceanien. Det har man haft stor succes med i Europa men mindre i resten af verden. Det er superspændende, fordi det giver fascinerende nye indsigter i fortidens folkevandringer og demografi,« siger ekspert i fossilt DNA, lektor Hannes Schroeder på Center for GeoGenetik ved Københavns Unversitet, som ikke selv har deltaget i forskningen.

Studiet er netop offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nature.

Om Polynesien

Polynesien betegner den østligste af de tre dele, som Stillehavets øer oftest opdeles i; de andre er Melanesien og Mikronesien.

De polynesiske øer ligger hovedsagelig i trekanten mellem New Zealand, Hawaii og Påskeøen; de har alle oprindelig polynesisk befolkning.

New Zealand og en del andre øer medregnes ofte til Polynesien, da de også beboes af polynesiere.

Flertallet af de polynesiske øer er små og lave og ligger langt fra hinanden.

At polynesierne har kunnet kolonisere selv småøer, som ligger tusinder af kilometer fra nærmeste nabo, skyldes legendarisk fremragende sømandskab og kendskab til oceanets regelmæssige strøm- og vindforhold.

LÆS OGSÅ: Forskere finder gener fra amerikanske indianere på Påskeøen

Søfarerne navigerede med testiklerne

Da de første europæiske søfarere i 1600-tallet opdagede mennesker på de fjerne polynesiske øer, kunne de ikke tro deres egne øjne.

Hjemme i Europa blev videnskabsmændene overbeviste om, at polynesierne måtte være overlevende fra en frygtelig naturkatastrofe, hvor et helt kontinent, Lemuria, var sunket i havet, og de indfødte måtte have overlevet ved at kravle op på de bjergtinder, som nu var øer og stak op af havet.

LÆS OGSÅ: Forskere opdager et helt nyt kapitel i menneskets historie

Der gik mere end et århundrede, inden den berømte opdagelsesrejsende James Cook opdagede, at polynesierne var formidable søfolk, der byggede sødygtige udliggerkanoer og præcist navigerede flere hundrede sømil over åbent hav ved at mærke oceanets dønninger, læse stjernerne, tolke skyformationer, havfugle og ikke mindst måle havtemperatur.

Sidstnævnte skete ved, at navigatørens lod sin mest følsomme kropsdel - testiklerne - nedsænke i vandet.

Polynesierne opdagede og befolkede øerne, og de var ikke kun søfolk, men også agerbrugere, der bragte afgrøder og husdyr som grise og høns med sig.

»Agerbrugets spredning er sket mange steder i verden de seneste 10.000 år, men vi ved næsten intet om, hvad der skete andre steder i verden end i Europa. Det her giver os en ny brik af puslespillet,« siger Pontus Skoglund.

LÆS OGSÅ: Europæerne får en ny forfader

Lapita-kulturen er en gåde

Pontus Skoglund og kolleger har nu kortlagt DNA fra mennesker i en agerbrugskultur kaldet Lapita, der er opkaldt efter en bestemt type lertøj, som, arkæologerne har vist, opstod i Bismarck-øhavet omkring Ny Guinea for over 3.400 år siden.

Herfra spredtes Lapita-kulturen mod øst til øer som Vanuatu og Tonga og videre ud i Stillehavet med de første oceangående både.

Men præcis hvem de var, og hvordan det foregik, har forskerne længe diskuteret.

LÆS OGSÅ: Stillehavsfolk kan have sejlet som Kon-Tiki

Kortet viser spredningen af agerbrugere fra Taiwan mod syd til Indonesien og øst til Bismarck-øhavet ved Ny Guinea videre ud i det fjerne Oceanien (brun streg viser skillelinjen mellem nær og fjern Oceanien). Det grønne område markerer Lapita-kulturens udbredelse. (Illustration: Frederiwue Valentin)

Forskerne kan 'spørge' Lapita-kulturen, hvem de var

Nulevende polynesiere bærer en blanding af DNA, som stammer dels fra østasiatere og dels fra folk på Papua Ny Guinea.

Man ved, at Papua Ny Guinea blev koloniseret af de første moderne mennesker for over 40.000 år siden, og det har fået genetikere til at tegne et billede af en langsom udsivning af mennesker fra Østasien, som mødtes og blandedes med folkene på Ny Guinea, inden efterkommerne spredte agerbruget og kulturen videre.

Andre har sagt, at den blanding først skete senere, og øerne blev befolket i én hurtig migrationsbølge.

Med fossilt DNA fra de første mennesker på Vanuatu og Tonga kan forskerne nu ’spørge’ Lapita-kulturen direkte, hvem de var.