Forsker: Fidget spinners er mere end bare en dille
»Spin dig af med dårlige vaner og forøg din produktivitet.« Sådan lyder det i reklamer for fidget spinners, og legetøjet, der beskæftiger de urolige hænder, er en storsælger på nettet. Her forklarer en forsker, hvorfor det er mere end et modefænomen.
fidget spinners fidget cube opmærksomhed fokus koncentration skole læring undervisning angst ADHD nulre dimse aktivitetslegetøj psykologi ro

Fidget spinners er det nyeste inden for aktivitetslegetøj, hvor man tidligere måtte nøjes med at klikke med kuglepennen eller bøje en papirclip ud ad form. (Foto: Shutterstock)

Fidget Spinners har taget skolebørn og unge med storm og er landet med et brag.

Amazon.com er verdens suverænt største internetbutik og den ottendestørste butikskæde i det hele taget. I maj 2017 var hvert eneste af siden 10 bedstsælgende legetøj en eller anden form for håndholdt legetøj, som børn og andre legesyge sjæle kan lave tricks med.

Og nu er forældre og børn endda begyndt at producere fidget spinners selv ved hjælp af 3D-printere og andre mere hjemmestrikkede metoder.

Mange lærere forbyder fidget spinners i klasselokalet, og eksperter har sat spørgsmåltegn ved påstanden om fidget spinnernes evne til at hjælpe elever med angst og ADHA til at få ro på kroppen og til at kunne koncentrere sig om undervisningen.

Antistress-legetøj for voksne

Fidget Cube er startet på Kickstarter, hvor iværksættere kan komme i kontakt med kommende kunder og få tilsagn om støtte til et projekt, før produktionen overhovedet er gået i gang, og på rekordtid var der tilsagn om salg af Fidget Cubes for 6,4 millioner dollars. 

fidget spinners fidget cube opmærksomhed fokus koncentration skole læring undervisning angst ADHD nulre dimse aktivitetslegetøj psykologi ro

Fidget Cube er en lille plastikterning, hvor alle seks sider har små dingenoter, som man kan åbne, lukke, dreje og skrue på for at beskæftige fingrene. (Foto: Shutterstock)

Mit forskningsteam har gennem flere år gransket, hvordan vi bruger dimselegetøj eller nulreting som antistress-legetøj, og vi har fundet, at det ikke blot er en dille, der snart vil forsvinde.

Selvom det til tider er en irriterende distraktion for omgivelserne, har antistress-legetøj flere praktiske anvendelsesmuligheder for voksne, og vi er igang med at vurdere, hvor meget gavn det gør for børn.

Fra glatte sten til klikkende kuglepenne

Fidget spinner startede egentlig ikke ud med at være et stykke legetøj, som man kunne lave tricks med.

Har du nogensinde siddet i et møde eller ved siden af en kollega, der uafladeligt klikker med sin kuglepen? Eller måske endda gjort det selv? Ja, så har du også brugt et stykke antistress-legetøj.

Som en del af vores forskning spurgte vi brugerne hvilke genstande, de godt kunne lide at nulre og 'dimse' med, samt hvordan de brugte disse genstande. Vi har samlet svarene online, og sætter stor pris på yderligere bidrag.

Vores forsøgsdeltagere rapporterede ofte, at et objekt i hånden hjalp dem til at fokusere, når de var i gang med et længerevarende projekt, eller når de skulle sidde stille og være opmærksomme i løbet af et møde.

De benyttede ofte objekter, som var lige ved hånden som eksempelvis papirclips, USB-stik eller endda tape, men enkelte brugte også fidget spinners eller fidget cubes.

Det var også almindeligt at bruge eksempelvis en glat sten til at berolige sig selv og opnå en mere afslappet kontemplativ og endda bevidst tilstand.

Menneskers stimuleringsniveau varierer

Psykologisk forskning, der gransker sensationssøgning, har afsløret, at vi ofte forsøger at tilpasse vores oplevelser og omgivelser, så de leverer det rette stimuleringsniveau

Forskellige mennesker fungerer godt under forskellige omstændigheder. 

Nogle mennesker kan bedst lide stilhed. Det hjælper dem med at  fokusere, mens andre gladeligt arbejder i et travlt og støjende miljø.

Det optimale stimuleringsniveau, eller mangel på stimulering, varierer ikke kun blandt mennesker, men kan endda være forskelligt for den enkelte person på forskellige tidspunkter af dagen og afhængigt af, hvad man foretager sig.

Vi finjusterer vores omgivelser

Vi finjusterer vores omgivelser for at opnå de rette omstændigheder ved eksempelvis at bruge høretelefoner i et støjende kontormiljø, fordi de leverer en mindre distraherende støj.

En person, der ikke har mulighed for at rejse sig op og vandre lidt omkring for at friske sig selv lidt op, kan muligvis have gavn af en 'nulre-genstand', der kan berolige vedkommende og hjælpe denne med at fokusere, mens man er tvunget til at sidde stille.

Vores resultater stemmer overens med anekdotiske beretninger om aktivitetslegetøj, der hjælper børn med angstlidelser eller opmærksomhedsforstyrrelser, til at holde fokus og forholde sig i ro i klasseværelset. 

Faktisk har aktivitetslegetøj været til rådighed for børn i længere tid.

Mangler evidens på legetøjets effekt

Men der findes endnu ikke et endeligt videnskabeligt studie af aktivitetslegetøjets effekt.

Et foreløbigt studie, der undersøgte brug af stress-bolde, rapporterede, at 11-12 årige skoleelevers 'attitude, opmærksomhed, skriveevner og interaktion med andre elever' blev forbedret, når de selvstændigt brugte boldene i løbet af undervisningen.

Den mest signifikante forskning er et studie af Julie Schweitzer, professor i adfærdsvidenskab ved University of California.

Her lod man børn med ADHD vride sig, hoppe eller på anden måde bevæge sig en smule, mens de arbejdede på en laboratoriebaseret koncentrationsopgave kaldet 'flanker paradigm'.

Professor Julie Schweitzer fandt, at bevægelse (målt ved hjælp af en accelerometer på anklen) hjalp ADHD-børnene med at udføre den kognitivt krævende opgave.

Fokuserer mere på resultater 

Det er selvfølgelig noget af et spring at sammenligne Julie Schweitzers fund med påstanden om, at små aktivitetsgenstande kan hjælpe, men terapeuter har imidlertid tendens til at fokusere mere på resultater end på teoretiske fund.

De bruger de ting, der giver resultater og smider de ting ud, der ikke gør det, så praktisk erfaring tyder på, at anti-stress-aktivitetslegetøj kan hjælpe børn.

Sådan bruger du en fidget spinner. (Video: YouTube)

Fidget spinners distraherer øjet

Alligevel forbyder skolerne fidget spinnerne, og lærerne tager dem fra eleverne. Det er hovedsagligt fordi, at ikke alle fidget spinners er skabt ens.

De genstande, som terapeuterne anbefaler, er primært taktile. Det vil sige, at brugeren kan holde dem i hånden og kan manipulere dem uden at se på dem. Men fidget spinners kræver øje-hånd koordination.

For at bruge en fidget spinner holder man midten af spinneren med tommelfingeren og en anden finger, og så bruges den anden hånd (eller andre fingre på samme hånd) til at få spinneren til at rotere. 

Man kan lave mange tricks som eksempelvis at få spinneren til at balancere på tommelfingeren.

Det er ikke let at få et objekt, der bevæger sig, til at balancere, så man skal holde godt øje og tungen lige i munden.

Skal være mere klasseværelse-egnet

Det betyder også, at læreren ikke har brugerens opmærksomhed og sandsynligvis heller ikke de andre klassekammeraters, og det gør det svært for læreren at holde elevernes opmærksomhed, hvor den burde være.

Stressbolde og andre terapeutiske aktivitetslegetøj skaber ikke det samme problem, men tjener samme formål som spinnere. De er muligvis mere klasseværelse-egnede og mindre distraherende.

Fidget Cube mere klasseværelsesegnet?

ForskerZonen

Denne artikel er en del af ForskerZonen, som er stedet, hvor forskerne selv kommer direkte til orde. Her skriver de om deres forskning og forskningsfelt, bringer relevant viden ind i den offentlige debat og formidler til et bredt publikum.

ForskerZonen er støttet af Lundbeckfonden

Derfor er Fidget Cube sandsynligvis også mere egnet til brug i klasseværelset.

Aktivitetslegetøj som eksempelvis fidget spinners og fidget cubes tjener et godt formål. Men selvom genstandene er mere end bare en dille, vi næsten allesammen har brugt på et eller andet tidspunkt - se bare på din egen adfærd, når du arbejder ved et skrivebord eller sidder i møder - er der behov for yderligere forskning

Mit forskningsteam vil fortsat granske den bagvedliggende adfærd og de nye design af fidget-legetøj, så vi kan skabe den næste generation af smarte fidget-objekter, der understøtter styring af opmærksomhed og kan bevare roen i klasserne.

Katherine Isbister modtager støtte fra Committee for Children. Denne artikel er oprindeligt publiceret hos The Conversation. Oversat af Stephanie Lammers-Clark.

Lyt på Videnskab.dk!

Hver uge laver vi digital radio, der udkommer i form af en podcast, hvor vi går i dybden med aktuelle emner fra forskningens verden. Du kan lytte til den nyeste podcast i afspilleren herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Har du en iPhone eller iPad, kan du finde vores podcasts i iTunes og afspille dem i Apples podcast app. Bruger du Android, kan du med fordel bruge SoundClouds app.
Du kan se alle vores podcast-artikler her eller se hele playlisten på SoundCloud