Facebook gør os triste og ensomme
27 december 2016

Er du en af de 3,5 millioner danskere, der har en Facebook-profil?

Kender du så det der med, at du nærmest per automatik skriver det famøse 'f' i internetbrowserens adressefelt eller konstant skal tjekke, om der er kommet en ny messenger-besked på din telefon?

I så fald skal du måske overveje at skære lidt ned på forbruget af den populære sociale medie-tjeneste Facebook.

Et nyt studie fra Københavns Universitet viser nemlig, at forsøgspersoner følte sig mindre triste, deprimerede og vrede, da de droppede Facebook i blot en uge. Det skriver Københavns Universitet i en pressemeddelelse.

Men hvis du tjekker Facebook ofte, kan du i det mindste trøste dig med, at du langfra er den eneste. Den kandidatstuderende ved Sociologisk Institut Københavns Universitet Morten Tromholt gennemførte 2015 i samarbejde med tænketanken Institut for Lykkeforskning 'The Facebook Experiment', som altså netop er udkommet. Her rapporterede næsten alle de 1095 forsøgspersoner inden forsøget, at de var på Facebook hver dag, og 85 procent vedkendte sig, at de 'ofte' tjekkede nyhedsstrømmen. 

I forsøget skulle halvdelen af gruppen ikke bruge facebook overhovedet i en uge, mens den anden halvdel fungerede som en kontrolgruppe, der skulle fortsætte deres aktiviteter på de sociale medier som hidtil. Forsøgspersonerne skulle vurdere kvaliteten af deres liv ud fra forskellige parametre både før og efter forsøget.

Her var det tydeligt, at gruppen, der havde holdt pause fra Facebook, generelt var mere tilfredse og glade, end de var før forsøget. Forskellen var især tydelig, når deltagerne blev spurgt ind til negative følelser.

Efter en uge uden Facebook var andelen af de forsøgspersoner, som rapporterede, at de følte sig vrede, triste, deprimerede og ensomme, faldet markant. Eksempelvis var andelen, der følte sig triste, faldet fra 34 til 22 procent, og andelen, der følte sig ensomme, faldet fra 25 til 16 procent. 

Herudover følte de, der holdt Facebook-pause, at de bedre kunne koncentrere sig, og at de spildte mindre tid.

Studiet er udgivet i tidsskriftet Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking.

sbl

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.