Kort nyt

Kort nyt

Med 'Kort nyt' får du overblik over nyheder fra forskningens verden. De mest interessante begivenheder og fund - kort fortalt. Videnskab.dk's redaktion udvælger og resumerer det mest spændende, andre troværdige medier og forskningsinstitutioner har bragt. Husk dog vores guide til kritisk læsning af nyheder om forskning og især rådet om, at et enkelt, nyt forskningsresultat aldrig kan rumme den endegyldige sandhed. Det er derfor en god idé at holde sig for øje, hvad anden forskning på området viser, og vi henviser altid til den oprindelige kilde, så du kan dykke yderligere ned i detaljer og forbehold.

Du oplever ikke mindre ved at se verden gennem kameralinsen

Annonce:

KORT NYT FRA UDLANDET:

Med smartphonens indtog og de stadigt billigere digitalkameraer påpeges det jævnligt, at især unge lever deres liv gennem kameralinsen med selfies og billeder af alt fra træningscentret til deres dessert. Tendensen beskyldes ofte for at gå ud over tilstedeværelsen i og nydelsen af hverdagsoplevelserne.

Men det modsatte er faktisk tilfældet. Det kan ligefrem gøre folk gladere at fotografere hverdagens ting og oplevelser, skriver livescience.com.

Det viser et nyt studie, som er publiceret i tidsskriftet Journal of Personality and Social Psychology.

Folk, der tog billeder af deres hverdagsoplevelser, uanset om det var et museumsbesøg, en tur med bussen eller et godt måltid, havde det bedre sammenlignet med dem, som ikke fotograferede deres oplevelse, viser studiet, som er baseret på mere end 2.000 mennesker.

»Vores studie viser, at sammenlignet med ikke at tage billeder, kan fotografering højne glæden ved positive oplevelse ved at øge engagementet,« siger Kristin Diehl, som er lektor i marketing ved University of Southern California og hovedforfatter på studiet, ifølge livescience.com.

I hver af det nye studies ni eksperimenter – heraf var tre i virkelige situationer, mens seks foregik i laboratoriet – blev forsøgspersonerne bedt om enten at fotografere en hverdagsoplevelse såsom aftensmad eller at afholde sig fra at gøre det. For næsten hvert eksperiment gjaldt det, at gruppen som tog billeder berettede om højere niveauer af glæde og velbehag, beskriver forskerne bag studiet.

Annonce:

De to milliarder billeder, som dagligt uploades på Facebook og de 80 millioner, som ender på Instagram hver dag, kan altså sprede engagement og glæde i højere grad end at forstyrre hverdagsoplevelserne, som de ellers hyppigt beskyldes for.

Dog kan fotograferingen være anstregende, hvis kameraet til formålet er besværligt at bære rundt på, og i nogle situationer gør billedtagningen oplevelsen værre, påpeger det nye studie.