DNA afslører: Vikingerne handlede med torsk i Tyskland
Kilde:
11 august 2017

Norske vikinger handlede med torsk i Tyskland, måske så tidligt som i 800-tallet. Det viser nye undersøgelser af fiskeben fra Hedeby i Tyskland, skriver forskning.no. Forskere fra Universitetet i Oslo og Cambridge University står bag undersøgelsen.

Historikere og arkæologer har længe vidst, at fisk var en vigtig handelsvare for nordmændene i middelalderen. Men de har ikke beviser for det længere tilbage end 1100-tallet.

Og selvom man har fundet fiskeben, som kunne dateres tilbage til vikingetiden, har man ikke kunnet bestemme, hvor de fisk kom fra. Indtil nu.

De nyeste DNA-analyser viser nu med sikkerhed, at der i Hedeby er fiskeben, som stammer fra Norge. Det kan ikke bestemmes nøjagtigt, hvornår de er fra, men dog afgrænses til en periode. Og det er meget vigtigt for forskernes viden om vikingerne.

»Med gammelt DNA-materiale ved vi nu med stor sikkerhed, at dette var nordnorske torsk. Hvis resterne er fra 1066, som er det senest mulige tidspunkt, har vi bare ændret nutidens viden lidt. Men det er lige så sandsynligt, at benene er fra det 9. eller 10. århundrede, og i det tilfælde kan det være, at vores forståelse for vikingernes handel må skrives om,« siger professor ved Cambridge University, James Barrett, som er en af forskerne bag studiet, til forskning.no.

DNA-analyserne kan ikke sige, om fiskene har været handelsvarer eller blot mad til rejsen, men det er nærliggende at tro, at de er blevet handlet med.

eh