Danskere vinder bronze til ’VM i skema'
Efter et tæt finalekapløb vandt to danske ph.d.-studerende bronze i kampen om at være de bedste i verden til at lave skemaer for gymnasieklasser.

Verdensmesterskaberne i ’skemalægning for gymnasier’.går ud på at bygge en matematisk model, som kan udarbejde det bedst mulige skoleskema for forskellige gymnasieklasser. (Foto: Colourbox)

Med ekstremt kompliceret matematik som våben, er det lykkedes to ph.d.-studerende at hente en bronzemedalje hjem til Danmark.

Matias Sørensen og Simon Kristiansen har netop fået tredjepladsen i, hvad der svarer til verdensmesterskaberne i ’skemalægning for gymnasier’.

Konkurrencen går ud på at bygge en matematisk model, som kan udarbejde det bedst mulige skoleskema for forskellige gymnasieklasser.

»Vi blev nummer tre, men vi var meget tæt på at blive nummer to,« fortæller Matias Sørensen på en telefonlinje fra Norge, som er værtsland for skemakonkurrencen.

Matias Sørensen og hans makker Simon Kristiansen skriver til daglig erhvervs-ph.d. ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU) om Lectio - et computersystem, som bruges til studieadministration af de fleste danske gymnasier.

VM i skemalægning afgjort på marginaler

I skemalægningskonkurrencen i Norge - som officielt hedder ’International Timetabeling Competition’ – blev den danske duo slået af Brasilien og England.

»Holdet fra Brasilien blev en helt klar vinder. De havde brugt nogle meget sofistikerede metoder og havde været mere kreative end os. Men det var ærgerligt, at vi ikke fik andenpladsen, for det var et meget tæt løb, og det var marginaler, som faldt ud til de andres fordel,« fortæller Matias Sørensen.

I konkurrencen blev deltagerne målt på deres evne til at opbygge matematiske modeller, som kan puttes ind i et computerprogram.

Fakta

Skemalægning er en disciplin, hvor man opbygger matematiske modeller, som kan bruges til at lave skemaer/tidsplaner til eksempelvis skoler, flyselskaber, busser og arbejdspladser.

Skemalægning hører under en gren af matematikken, som kaldes optimering – en metode, som bruges til at bestemme den optimale løsning på en særlig type af matematiske problemer.

Computerprogrammet skal bedst muligt kunne hjælpe gymnasier – eller rettere  ’high schools’ – når der skal laves skoleskemaer for eleverne.

Det kan nemlig være et kæmpe puslespil at få elevernes individuelle skoleskemaer til at gå op, når der skal tages hensyn til valgfag, linjefag, lokaleplaner, lærernes arbejdstid og meget andet.

Alt dette skal konkurrencedeltagerne forsøge at tænke ind i deres computerprogrammer, som dommerne afprøver på virkelige data fra en række gymnasier i forskellige lande.

Danske forskere har lært af Brasilien

Selvom de to danskere ikke satte sig på førstepladsen i konkurrencen, er de stadig glade for at have deltaget.

»Vi har helt klart lært meget af at være med i konkurrencen. Til aftensmaden onsdag snakkede vi for eksempel med det brasilianske vinderhold, og vi kan helt klart bruge nogle af deres ideer i vores videre ph.d.-arbejde,« fortæller Matias Sørensen.

Både Matias Sørensen og makkeren Simon Kristiansen arbejder i deres ph.d. med at forbedre matematikken bag computersystemet Lectio.

Læs mere om principperne bag skemalægning.

’VM’ i skemalægning

'International Timetabling Competition' er en konkurrence, hvor der dystes i at lave skemaer/tidsplaner ved hjælp af matematiske modeller.

I årets konkurrence gjaldt skemalægningen 'high schools', hvilket kan sammenlignes med danske gymnasier.

Konkurrencen kan ifølge de danske deltagere beskrives som 'verdensmesterskaberne i skemalægning', fordi topforskere fra hele verden deltager.

17 hold fra flere kontinenter deltog i konkurrencen. Fem hold – herunder det danske - blev udtaget til finalen, som løb af stablen i Son i Norge.

Et brasiliansk hold vandt førstepladsen, et engelsk hold kom på andenpladsen, mens det danske hold fik tredjepladsen.

Kilde: International Timetabling Competition, Matias Sørensen (DTU). 

Lyt på Videnskab.dk!

Hver uge laver vi digital radio, der udkommer i form af en podcast, hvor vi går i dybden med aktuelle emner fra forskningens verden. Du kan lytte til den nyeste podcast i afspilleren herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Har du en iPhone eller iPad, kan du finde vores podcasts i iTunes og afspille dem i Apples podcast app. Bruger du Android, kan du med fordel bruge SoundClouds app.
Du kan se alle vores podcast-artikler her eller se hele playlisten på SoundCloud

Det sker