Danske gymnasieelever vinder medaljer ved fysikolympiaden
Kilde:
26 juli 2017

Fem danske gymnasieelever har god grund til at klappe sig selv ekstra hårdt på skuldrene i disse dage. De har nemlig været til fysikolympiaden, som i år blev afholdt i Indonesien, og her trak de hele to sølvmedaljer, to bronzemedaljer og en særlig udmærkelse med hjem.

Det skriver DR.dk

fysik olympiade

De fem danske vindere ved årets internationale fysikoplympiade i Indonesien. (Foto: Niels Erik Wegge)

Fysikolympiaden – eller International Physics Olympiad, som den officielt hedder – er blevet afholdt siden 1966, og i år var det 22. gang, at Danmark deltog. Elever har dog aldrig tidligere formået at hive sølvmedaljer med hjem.

»Både de teoretiske og de eksperimentelle fysikopgaver ved fysikolympiaden er berygtede for at være ekstremt vanskelige, og selv universitetsstuderende vil have svært ved at løse dem,« siger Niels Erik Wegge, der er matematik- og fysiklærer på Birkerød Gymnasium, hvor en af de studerende kommer fra, til SN.dk

Sværhedsgraden fik ifølge DR.dk de danske deltagere til at arbejde ekstra hårdt, hvilket altså viste at lønne sig.

fysik olympiade indonesien konkurrence