Dansk museumsforskning får et boost
Nyt forskningscenter skal hjælpe danske museer til at udvikle deres brug af teknologi som mobiltelefoner og sociale medier.

Synes museumsgæster, det er fedt at læse på en pap-planche, når de er vant til at flervejskommunikere på Facebook?

Eller er der andre måder at lave udstillinger på? Udstillinger, der udnytter, at almindelige mennesker er gode til at bruge sociale medier, mobiltelefoner og anden teknologi.

For at svare på blandt andet det har tolv meget forskellige universitetsinstitutter slået sig sammen i netværket ’Dansk Center for Museumsforskning’.

Målet er, at al den spændende museumsforskning, der foregår rundt omkring på universiteterne, skal udnyttes og udvikles bedre.

»Med centret får vi en hoveddør, som museerne kan banke på, når de vil samarbejde. Tidligere skulle de tage kontakt til de enkelte forskere på de enkelte institutter,« fortæller professor Kirsten Drotner, Syddansk Universitet, der leder det nye center.

»Det betød, at samarbejdet mellem universiteter og museer blev skrøbeligt.«

Forskningen påvirker museernes udstillinger

Allerede nu har universiteternes museumsforskning stor betydning for, hvordan museerne fornyer deres udstillinger. Særligt, når det kommer til at bruge ny teknologi.

Kirsten Drotner fortæller, at museumsforskningen i dag beskæftiger sig med to overordnede spørgsmål:

  • Hvorfor skal vi have museer i fremtiden?
  • Hvordan kan museerne forholde sig til brugerne på nye måder?

Forskere lærer museer at bruge ny teknologi

Museerne tager særligt ved lære af forskningen inden for det andet punkt.

»Københavns Museum har sat en stor multi-touch-skærm op i forbindelse med de arkæologiske udgravninger ved Kongens Nytorv i København,« forklarer Kirsten Drotner.

»Via den inddrages borgerne og de forbipasserende i at fortælle byens historie. Samtidig kan brugerne se de udstillede middelalderting, som arkæologerne har gravet op,« siger hun.

Centret skal se på museer fra mange vinkler

På andre museer kan gæsterne for eksempel bliver guidet rundt på udstillingerne via indhold på deres mobiltelefoner; indhold, som også lægger op til debat med de andre besøgende.

I dag er oplysningskulturen udfordret af oplevelseskulturen

Kirsten Drotner

Den slags ting vil Dansk Center for Museumsforskning være med til at udvikle yderligere.

Centret samler nemlig forskere fra et hav af steder: Kulturfag, naturfag, formidlingsfag og teknologifag.

»Styrken er, at vi ser på museerne fra mange forskellige vinkler og bygger bro mellem de forskellige faggrene,« fortæller Kirsten Drotner.

Du prøver tingene af på museet

Det vil med tiden udvikle danske museer og sørge for, at folk gider at besøge dem. Og det er vigtigt.

»På museer kan du opleve og sanse tingene. Det betyder, at du lærer på andre måder end i skolesystemet.«

»Du prøver tingene af og oplever konkrete problemstillinger med de helt konkrete genstande,« fortæller Kirsten Drotner.

En balance mellem oplysning og oplevelse

Det ligger i klar forlængelse af museumstraditionen; en tradition, der nu skal lære at forny sig.

»Museerne er opstået som en del af oplysningskulturen. De skulle danne befolkningen.«

»Men i dag er oplysningskulturen udfordret af oplevelseskulturen. Folk går ikke kun på museum for at blive oplyst, men for at få en oplevelse,« siger Kirsten Drotner.

Med Dansk Center for Museumsforskning vil muserne sandsynligvis blive bedre til at finde balancen mellem oplysning og oplevelse.