Børnehavebørn er klogere end studerende
Børn har en naturlig evne til sandsynlighedstænkning og udforskning, der gør, at de sommetider kan løse anderledes opgaver bedre end voksne.

Forskeren viser testpersonen, hvordan nogle af figurerne kan få boksen til at lyse og spille musik. (Foto: University of California, Berkeley)

I en ny undersøgelse, som er foretaget af Alison Gopnik og hendes kollegaer ved University of California, Berkeley, har de sammenlignet børns og voksnes evner til at lære abstrakte forhold mellem årsag og virkning. Efter den første undersøgelse mener forskerne, at børnene besidder en naturlig evne, der gør, at de nogle gange klarer sig bedre end de voksne.

Forskerne tror, at resultaterne skyldes, at ungerne er mere fleksible og mindre forudindtagede, når de skal gennemskue, hvordan noget fungerer.

Deltagere skulle få kasse til at spille musik

Alison Gopnik og co. lavede et forsøg, hvor 106 børnehavebørn på henholdsvis fire og fem år og 170 collegestuderende fik til opgave at få en boks til at lyse op og spille musik.

Måden man fik kassen til at spille var simpel. Deltagerne fik tildelt forskellige lerfigurer – blickets – som de skulle sætte på en glasflade, der udgjorde toppen af kassen.

Og forskerne vidste, at musikken begyndte at spille, når man satte en rigtig form eller en rigtig kombination på fladen.

Men hvilke var de rigtige blickets?

Reglerne for, hvilke former der gav musik, ændrede sig gennem forsøget, og det var her, at forskerne kunne se forskel på børn og voksne. 

Voksne kan lære af børns tankegang

For eksempel kunne alternative kombinationer af blickets få boksen til at spille. Denne regel forstod børnene. Men de studerende fortsatte med at lede efter, hvilke specifikke figurer der satte mekanismen i gang.

»De bedste og skarpeste studerende handlede ud fra, at maskinen fulgte almindelige og klare regler, selv når vi viste dem, at den kunne virke på andre måder,« skriver Alison Gopnik ifølge en pressemeddelelse.

Vi kan altså lære meget, af den måde børn tænker på, mener forsker Christopher Lucas, der her ledet projektet. Nu er næste skridt at finde ud af, hvorfor børn og voksne reagerer så forskelligt.

»Hvad er det, der gør børn mere fleksible i deres indlæring – er de bare frigjorte fra den forudindtagethed, som voksne har, eller er de fundamentalt mere fleksible eller udforskende i, hvordan de ser verden?«

Video: UC Berkeley

© forskning.no Oversat af Anna Bestle