Autoriteter kan få dig til at udøve tortur

I 2014 udførte tryllekunsteren Derren Brown en version af Milgram-eksperimentet på moderne briter. Video: Derren Brown

15 marts 2017

Helt almindelige mennesker er villige til at udsætte hinanden for stor smerte, blot fordi en autoritetsfigur beder dem om det.

Det fortæller forskere fra University of Social Sciences and Humanities i Polen, skriver independent.co.uk.

Forskerne har gentaget dele af et klassisk sociologisk eksperiment kaldet Milgram-eksperimentet, der for 50 år siden viste, at en videnskabelig autoritet kunne få almindelige amerikanerne til at give hinanden dødbringende stød.

Du kan se en video af tryllekunsteren Derren Brown, der udfører en version af Milgram-eksperimentet på moderne briter i toppen af artiklen.

LÆS OGSÅ: Forskere angriber klassisk psykologi-eksperiment

Resultatet i de nye eksperimenter var overordnet de samme som dengang: En autoritet kan få helt almindelige mennesker til at udsætte hinanden for stor smerte, selvom de slet ikke har lyst.

»Når folk hører om Milgrams eksperimenter, siger et overvældende flertal, at 'jeg ville aldrig opføre mig sådan',« siger socialpsykolog Tomasz Grzyb fra University of Social Sciences til independent.co.uk.

»Vores studie har, endnu engang, illustreret den enorme betydning af situationen, forsøgspersonerne bliver konfronteret med, og hvor nemt de kan overtales til at gøre ting, de finder ubehagelige.«