200 år gamle sommerfugle gav forskningen vinger
Det er to århundreder siden, at sommerfuglene fløj omkring i deres naturlige habiteter i de tidligere danske tropekolonier. Læs fortællingen bag insektsamlingen, der kom til at spille en afgørende rolle i Norges entomologi.
Entomologi sommerfugle insekter samling samlere klassificering Norge Danmark Niels Tønder Lund  Carl von Linné Ove Ramel Sehestedt Peter Vogelius Deinboll Naturhistorisk Museum

Selvom sommerfuglene ser ud, som om de kunne flyve væk, er det 200 år siden, at de fløj omkring i de tidligere danske tropekolonier. En samling dannede grundlaget for entomologisk forskning i Norge. (Foto: Marianne Nordahl)

De 25 glaskasser fyldt med sommerfugle og andre insekter syner måske ikke af så meget i museumssamlingen.

Men lige disse sommerfugle har en stolt forhistorie. For 200 år siden blev de indsamlet af ivrige amatør-entomologer i fjerntliggende afkroge af de tidligere danske tropekolonier.

De overgik fra samler til samler – blandt andet én, som druknede ved en tragisk skibsulykke – og fandt til sidst vej til Oslo.

Her dannede samlingen fundament for Norges dengang spirende entomologiske forskning.

»Montrerne indeholder en masse systematik og entomologisk historie,« fortæller Geir Søli, lektor og insektforsker ved Universitet i Oslos Naturhistoriske Museum.

Navngivning af insekterne

Insekterne i samlingen hjalp med at igangsætte systematikken i Norge, hvor forskerne fulgte i den svenske naturforsker Carl von Linnés banebrydende spor og begyndte at klassificere, illustrere og navngive dyr og planter.

Peter Vogelius Deinboll (1783-1874) var en dansk præst, stortingsrepræsentant og entomolog. Han levede det meste af sit voksne liv i Norge og var præst i Øst-Finnmark og Hedmark og repræsentant for Finnmark i Stortinget. For sin indsats blev han udnævnt til Ridder af St. Olavs Orden. (Foto: Wikimedia)

Men hvordan endte kasserne fyldt med farverige og eksotiske insekter overhovedet på Oslos naturhistoriske museum?

København var på den tid hjem for to velhavende naturforskere og samlere: Den dansk-norske toldembedsmand Niels Tønder Lund og gehejmestatsminister Ove Ramel Sehestedt, der sammen skabte en stor insektsamling.

Selvom de to mænd samlede alle de smukke eksemplarer, fangede de dem dog ikke selv.

Det arbejde tog Dagobert Carl de Daldorff sig af. Han var kaptajnløjtnant og besøgte alle sommerfuglenes tropiske habitater.

Dagobert Carl de Daldorffs navn står skrevet med snirklet skrift på nogle mærkesedler under adskillige af samlingens sommerfugle.

Niels Tønder Lunds og Ove Ramel Sehestedts samling var den største af sin slags og vakte opmærksomhed blandt flere af den vestlige verdens mest berømte zoologer – heriblandt den store danske entomolog Johan Christian Fabricius, som var en af Carl von Linnés studerende.

Fra Danmark til Norges første universitet

Peter Vogelius Deinboll studerede også samlingen. Han læste oprindeligt medicin, men han måtte opgive, fordi han ikke kunne tåle synet af blod.

»Den unge Deinboll og Niels Tønder Lund udviklede efterhånden et varmt og nært venskab, og derfor fik Deinboll et stort antal insekter af sin ældre mentor,« fortæller Geir Søli.

Dagobert Carl de Daldorffs signatur er stadig synlig på nogle af de falmede mærkater under sommerfuglene. (Foto: Marianne Nordahl)

Men så ramte tragedien.

Som nordmand var Niels Tønder Lund særlig optaget af Norges økonomi – blandt andet ved som kommissionsmedlem at arbejde for fiskeriets forbedring. Et arbejde der bar frugt.

Det var derfor naturligt, at Frederik VI ved Enevold de Falsens død i november 1808 beordrede Niels Tønder Lund til at tage sæde i den interimistiske regeringskommission i Christiania.

Niels Tønder Lund rejste i storm og mørke fra Løkken natten til 12.1.1809, men skibet kunne ikke klare isen ud for Arendal ved den norske kyst, og alle omkom.

Staten købte samlingen

Men Niels Tønder Lunds insektsamling, der nu tilhørte Peter Vogelius Deinboll, levede videre.

Deinboll flyttede til Norge, hvor han læste på det nyoprettede Universitet Christiania i 1815; året efter Norge fik sin selvstændighed fra Danmark, og Sverige tvang dem ind i en ny union som juniorpartner.

Ulykkeligvis begyndte man at ville læse i naturens store bog, førend man kendte bogstaverne

Niels Tønder Lund, Om Maaden hvorpaa Naturen retter Udarter , 1777

Peter Vogelius Deinboll havde taget insektsamlingen med sig til Norge. Staten (Frederik VI) købte Peter Vogelius Deinbolls samling for 15.000 rigsdaler og indlemmede den i Det kgl. naturhistoriske museum, hvor blandt andet sommerfuglene nu står til skue i glasmontrer på Naturhistorisk Museum.

5.000 insekter

Men sommerfuglene og insekterne var ikke helt nået til vejs ende.

Efter universitetet havde købt samlingen, blev den spredt i forskellige opbevaringsmagasiner; ingen var helt klar over, hvor den var blevet af.

»Samlingen skulle omfatte fire kabinetter med omkring 5.000 insekter; sommerfugle, biller, næbmunde, fluer og hvepse, men antallet er usikkert,« forklarer Geir Søli.

Næbmunde

Næbmunde, Hemiptera, den største orden af insekter med ufuldstændig forvandling. Næbmunde omfatter mere end 80.000 arter udbredt over det meste af Jorden. I Danmark findes ca. 1300 arter.

I slutningen af 1930’erne besluttede kuratoren, Leif Reinhardt Natvig, sig for at gennemsøge Naturhistorisk Museums opbevaringsmagasiner og lagerrum på Naturhistorisk Museum i Oslo for at se, hvad han kunne finde.

Og han fandt en hel del – heriblandt insektsamlingen.

»De var blevet gemt væk hist og pist, men det lykkedes ham at findes kasserne og sætte dem i samme rækkefølge, som de engang havde været i,« fortæller Geir Søli.

»Vi har endnu ikke et fuldt overblik over værdien af Deinbolls samling, men jeg tror, at der stadig er adskillige skatte at finde,« slutter han.

Denne artikel er oprindeligt publiceret hos ScienceNordic. Oversat af Stephanie Lammers-Clark.

Se flere events