Videnskaben bekræfter: Vi sover dårligere ved fuldmåne
Vi sover dårligere, jo tættere vi er på fuldmåne. Det afsløres for første gang i en ny videnskabelig undersøgelse. Årsagen til søvnproblemerne er endnu ukendt.

Forskerne bag studiet mener, at den ringere søvn omkring fuldmåne skyldes, at vi har et medfødt ’måneur’, som visse havdyr også har, og som er opstået langt tilbage i vores evolutionshistorie. (Foto: Colourbox)

Månens cyklus er gennem tiden blevet forbundet med psykisk sygdom og søvnløshed. Disse udsagn har ofte hvilet på ringe videnskabeligt grundlag.

Nu viser en undersøgelse for første gang, at der er noget om snakken. I hvert fald når det kommer til kvaliteten af vores søvn. 

Schweiziske forskere fra Psychiatric Hospital of The University of Basel viser i den nye forskning, hvordan der sker en gradvis forringelse af vores søvnkvalitet, jo tættere vi kommer mod fuldmåne.

Fuldmåne forrringer vores søvn

Undersøgelsen, der er udgivet i tidsskriftet Current Biology, viser, at i dagene omkring fuldmåne sov de 33 forsøgsdeltagere 30 procent mindre dybt og 20 minutter kortere.

Det er en betydningsfuld forringelse, da mængden af dyb søvn er afgørende for vores velbefindende og helbred. (Læs f.eks. artiklen: Dårlig søvn varsler tidlig død.)

Samtidig brugte deltagerne gennemsnitligt fem minutter længere på at falde i søvn og rapporterede at føle sig mere trætte i dagene omkring fuldmåne, uden at vide at det var det, forskerne var interesseret i. 

Søvn er afgørende for helbredet

Undersøgelsen viser en forringelse af søvnen under fuldmåne, der potentielt kan påvirke vores helbred, siger professor Poul Jennum fra Dansk Center for Søvnmedicin og Institut for Klinisk Medicin, Neuro- og Sansefag ved Københavns Universitet. Poul Jennum har ikke selv deltaget i forskningen.

»Vores immunsystem er stærkt påvirket af den mængde, søvn vi får. Når man har øgede søvnforstyrrelser, så har man også tilbøjelighed til flere infektioner. Kvaliteten af søvn ændrer altså vores immunitet,« siger Poul Jennum.

Fakta

Det sker under søvn

Når vi er vågne, ophober vi en række signalstoffer og substanser i hjernen, hvis funktion vi ikke kender fuldstændig. Men når vi sover, afgifter kroppen hjernen for denne ophobning, så vi kan vågne igen.

Kilde: Professor Poul Jennum

Se en række gode råd til, hvordan du får en god søvn i boksen under artiklen.

Søvnen påvirker os mentalt

Og det er ikke kun immunsystemet, der drager nytte af søvnen.

»Under søvnen sker der også en betydelig ændring af en lang række hormonsystemer, som er helt afgørende for vækst og reproduktion, men også mentale funktioner,« siger Poul Jennum og fortsætter:

»Vores hukommelse drager for eksempel nytte af at sove. Vi husker simpelthen bedre, hvis vi får en god nats søvn. Det viser sig blandt andet ved, at unge, der får en dårlig nattesøvn gennem længere tid, klarer sig dårligere i skole.«

Hvis vi sover mindre dybt og mere overfladisk i en længere periode, så vil det altså påvirke både mentale og fysiske funktioner.

»Det er dog ikke undersøgt, om disse forhold ændres i takt med, at Månen bliver mere fuld. Det kunne være interessant at adressere dette i videre undersøgelser,« siger Poul Jennum.

En særligt interessant undersøgelse

Tidligere undersøgelser har videnskabeligt set ikke været solide nok, mener Poul Jennum. Men det er anderledes med denne.

»Undersøgelsen er interessant, fordi man har søgt at undgå nogle af de faktorer, der potentielt kan påvirke undersøgelsesresultatet. Undersøgelsen har primært for eksempel undersøgt normale forsøgspersoner, dvs. ikke patienter med kendte søvnforstyrrelser,« siger Poul Jennum.

Et nyt studie viser, at i dagene omkring fuldmåne sov de 33 forsøgsdeltagere 30 procent mindre dybt og 20 minutter kortere. (Foto: <a>Shutterstock&lt;/a&gt;)

Undersøgelsen er dog udført på en forholdsvis lille gruppe forsøgspersoner, og man ved fra andre studier, at der kan være store forskelle fra person til person, og at søvnkvalitet kan variere fra dag til dag.

»Resultatet er interessant, da det en meget grundig videnskabelig undersøgelse, men der skal mere data til, før vi kan konkludere, at det er noget, som rammer alle mennesker,« siger Poul Jennum og fortsætter.

»Vi ved heller ikke noget om, hvad der er årsagen til eller funktionen med denne forbindelse til Månens cyklus. Det er ren spekulation for nu,« siger Poul Jennum.

Har vi et ældgammelt måneur i kroppen?

Forskerne bag undersøgelsen mener dog umiddelbart at kunne konkludere, at det ikke er fuldmånens stærke stråler, som forårsager den ringere søvn, da forsøgsdeltagerne sov i et rum uden vinduer.

Samtidig er det nok heller ikke Månens tyngdekraft, som trækker i nogle biologiske tråde, da tyngdekraften er for svag, mener den ansvarlige forsker bag undersøgelsen, Christian Cajochen.

Han foreslår i stedet, at påvirkningen af vores søvn skyldes, at vi har et medfødt ’måneur’, som visse havdyr også har, og som er opstået langt tilbage i vores evolutionshistorie.

Men om det også er sandt, og hvad funktionen med sådan et måneur skulle være, er der endnu ikke forsket i hos mennesker.

Gode råd for bedre søvn

• Reducer mængden af kaffe, specielt om eftermiddagen og aftenen
• Lad være at drikke eller spise væskeholdige madvarer de sidste 1-2 timer, før du går i seng
• Undgå alkohol eller tobak nær sengetid
• Undgå store måltider før sengetid
• Undgå hård fysisk træning de sidste 3 timer før sengetid
• Indarbejd en regelmæssig rytme for at gå i seng og stå op. Om morgenen står du op til et fast tidspunkt, uanset hvor lidt eller meget, du har sovet
• Undgå søvn om dagen
• Sørg for en behagelig lav temperatur i soveværelset. Undgå lys eller støj
• Brug ikke sengen til andet end søvn og eventuelt sex
• Stå ud af sengen, hvis du bliver liggende søvnløs mere end 30 minutter
• Berolig dig selv med, at en nat eller to uden søvn er ufarlig, selvom det er meget opslidende

Kilde: Sundhed.dk