Vi har brug for mere D-vitamin end hidtil antaget
Danskere får slet ikke nok D-vitamin, og vi har brug for mere, end myndighederne har anbefalet, fastslår den hidtil største gennemgang af den nyeste skandinaviske forskning på området. Anbefalingerne er nu blevet opjusteret.

Hvis man spiser en ordentlig portion fed fisk et par gange om ugen, er man ret godt dækket ind med hensyn til D-vitamin. (Foto: Colourbox)

Kræft, diabetes, forhøjet blodtryk, dårlig sædkvalitet, depression og knogleskørhed.

Der er tilsyneladende ikke grænser for, hvilke dårligdomme D-vitamin har en effekt på, hvis man ser, hvad der er publiceret om vitaminet i de seneste år. Meget af det har vi skrevet om her på Videnskab.dk.

Men vi får stadig langt fra nok D-vitamin gennem kosten, og i Norden har vi brug for mere end det, myndighederne hidtil har anbefalet, konkluderer den hidtil største gennemgang af de væsentligste nordiske undersøgelser på området.

Forskere anbefaler mere D-vitamin

Derfor er de Nordiske Næringsstofanbefalinger blevet ændret, så de nu opfordrer til, at man får 10 mikrogram D-vitamin om dagen, i stedet for de 7,5 mikrogram myndighederne hidtil har anbefalet.

»D-vitamin er et hot emne, som der bliver forsket rigtig meget i for tiden,« siger Inge Tetens, der er professor for Fødevareinstituttets Afdeling for Ernæring på Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og medlem af den arbejdsgruppe under Nordisk Ministerråd, der står for at opdatere de Nordiske Næringsstofanbefalinger.

»Gennemgangen af de nyeste studier viser, at folk i Norden har behov for mere D-vitamin fra kosten end det, den tidligere arbejdsgruppe vurderede. Derfor besluttede vi at hæve anbefalingen om D-vitamin,« fortsætter hun.

10 mikrogram D-vitamin reducerer dødelighed

Inge Tetens og resten af arbejdsgruppen har vurderet, at der er tilstrækkelig evidens for, at skandinavere har brug for mere D-vitamin end hidtil anbefalet, fordi en omfattende litteraturgennemgang af den nyeste nordiske forskning på området i 2013 blev publiceret i Food & Nutrition Research

Litteraturgennemgangen er lavet af en gruppe førende ernæringsforskere fra Finland, Norge og Island.

Den består af et systematisk review med gennemgang af 1.706 undersøgelser, der er publiceret mellem 2000 og 2010 om sammenhængen mellem D-vitamin, status og sundhedseffekter.

Den konkluderer blandt andet, at:

  • 10 mikrogram D-vitamin om dagen er nødvendig for at opnå sundhedsfremmende effekter, hvis man bor i de nordiske lande, hvor Solen ikke skinner en stor del af året.
     
  • Der er solid evidens for, at en tilstrækkelig dosis D-vitamin styrker knoglernes sundhed og reducerer befolkningens overordnede dødelighed
     
  • D-vitamin har sandsynligvis også en gavnlig effekt på musklerne.
     
  • Der er tegn på, men ikke enslydende evidens for, at D-vitamin kan være med til at forebygge cancer, diabetes og fedme.

»Man får en stor del af sit behov for D-vitamin dækket af Solen, men det særlige ved de nordiske lande er, at Solen ikke skinner ret meget en stor del af året. Derfor har vi behov for at få mere D-vitamin gennem kosten,« siger Inge Tetens.

Lektor: Fornuftigt at hæve anbefalinger

En af Danmarks førende forskere i D-vitaminers effekt på helbredet, lektor Lars Rejnmark fra Århus Universitets Institut for Klinisk Medicin, er ikke overrasket over den nordiske arbejdsgruppes konklusioner.

Han bifalder, at anbefalingerne om D-vitamin er blevet opdateret.

»Det er meget fornuftigt at hæve anbefalingerne, for D-vitamin-mangel er udbredt i Danmark, særligt i vinterhalvåret,« siger Lars Rejnmark, som heller ikke er forbavset over, at der ikke er fundet entydig evidens for, at D-vitamin har en effekt over for sygdomme som kræft og diabetes.

»Der bliver lavet en masse interessant og spændende forskning for tiden, som viser tegn på, at D-vitamin har en effekt, men jeg er helt enig i, at der endnu ikke er tilstrækkelig evidens til, at vi kan gå ud og sige, at man skal tage D-vitamin for at forebygge kræft, diabetes og hjertesygdomme,« siger han.

Anbefalinger er ikke nok

Selvom Lars Rejnmark anerkender, at de nordiske anbefalinger er blevet hævet fra 7,5 mikrogram D-vitamin om dagen til 10 mikrogram, understreger han, at myndighedernes anbefalinger ikke i sig selv har en effekt på, hvor meget D-vitamin vi indtager.

»Vi ved, at danskerne allerede nu i snit indtager under halvdelen af de 7,5 mikrogram, som myndighederne hidtil har anbefalet. Det viste den seneste opgørelse af danskernes kostvaner fra 2010. At ændre anbefalingerne gør ikke i sig selv en forskel,« siger Lars Rejnmark.

For at få dækket sit behov bør man få sol på huden i nogle minutter hver dag og spise fed fisk som laks eller makrel et par gange om ugen.

»100 gram kan indeholde op mod 25 mikrogram D-vitamin, så hvis man spiser det et par gange om ugen, er man rimelig godt dækket ind, men man skal være opmærksom på, at hvis det er laks opdrættet i dambrug, indeholder de ofte kun en tredjedel D-vitamin,« siger Lars Rejnmark.

D-vitamin-berigede fødevarer er en god idé

Lars Rejnmark mener, at man bør begynde at berige fødevarer med D-vitamin, ligesom man for eksempel blander jod i salt for at sikre, at befolkningen får sit behov opfyldt.

»Cirka 10 procent af den danske befolkning ligger på et kriminelt niveau, når det kommer til D-vitamin. Det vil sige, at de har så lavt et indhold af D-vitamin i blodet, at de er i risiko for at få bløde knogler.«

»Hvis vi vil tage de nordiske næringsstofanbefalinger alvorligt, tror jeg, vi bør overveje at berige nogle fødevarer med D-vitaminer,« siger Lars Rejnmark.

Du kan læse mere om D-vitaminberiget mad i artiklen 'Vitaminberiget mad hjælper mod vintermørket', hvor Lars Rejnmark også udtaler sig om emnet. Læs også artiklen 'Mælk og brød med D-vitamin virker' for mere info om emnet.