Tre portioner fuldkorn mindsker risikoen for hjertesygdomme og kræft
Kilde: 
17 juni 2016

To stykker rugbrød og en portion havregrød om dagen. Mere skal der ifølge en ny analyse ikke til, for at du reducerer riskoen for kræft med 15 procent, kramper og blodpropper i hjertet med 16 procent og hjertekarsygdomme med 22 procent. Det skriver medpagetoday.com.

»De nye resultater bidrager med en væsentlig forbedring af evidensgrundlaget for mængden af fuldkorn, der bør indtages for at reducere risikoen for kroniske sygdomme og dødelighed,« siger forskningsleder af studiet Dagfinn Aune, der er ph.d.-studerende ved the Imperial College of London til medpagetoday.com.

Sammen med sit forskningsteam har hun lavet en analyse af 45 tidligere studier fra Europa, USA og Asien, der alle handler om sammenhængen mellem indtag af fuldkorn og reducering af dødelighed.

Konklusionen er, at tre portioner fuldkorn om dagen, svarende til 90 gram, er det optimale. Men for de der sjældent eller aldrig spiser fuldkorn, kan blot et enkelt måltid om dagen have en gavnlig effekt på helbredet.

»Den største sundhedsmæssige forbedring kan opnås ved at omvende folk fra ikke at spise fuldkorn til at spise én portion om dagen. Det er de små enkeltforbedringer, som kan have en relativt stor effekt på sundheden på tværs af hele befolkningsgrupper,« skriver danske Cecilie Kyrø og Anne Tjønneland, der er ph.d.-studerende ved the Danish Cancer Society Research Center, i en videnskabelig artikel som kommenterer på de nye resultater.

Resultaterne viser også, at risikoen for at få diabetes kan reduceres med hele 51 procent, hvis man følger tre-portions-anbefalingen.

Den nye analyse er udgivet i det videnskabelige tidsskrift BMJ.

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.