Studie afslører: Disse ansigtstræk er mest arvelige
Kilde:
21 april 2017

Har du nogensinde kigget på dine forældre eller dine børn og tænkt, at jeres næser, munde eller kindben så ens ud? Så er der sikkert noget om snakken.

Det skriver Sciencedaily.com

Forskere fra King's College London har nemlig undersøgt, hvilke af vores ansigtstræk vi højst sandsynligt får via arvemassen. Og her er det altså næsetippen, områderne liger over og under læberne, kindbenene og øjenkrogen, der topper.

»Det, at vores gener har indflydelse på vores ansigt, er selvindlysende. Mange af os har ansigtstræk, der tydeligt ligner vores forældres, og identiske tvillinger er ofte umulige at kende fra hinanden,« siger Giovanni Montana, der er professor på King's College London og hovedforfatter på studiet, til Sciencedaily.com.

Alligevel har det været svært for forskere at finde frem til, præcist hvilke dele af ansigtet der er meget arvelige. For at løse det lavede forskerne 3D-modeller af 1.000 kvindelige enæggede tvilingers ansigter, hvorefter de analyserede billederne.

Med specielle 3D-kameraer og software lokaliserede de tusindvis af steder på ansigterne, hvor man kunne sammenligne tvillingerne. Derefter fandt de frem til de områder, der var mest ens og derfor måtte være mest påvirket af arv, eftersom enæggede tvillinger har samme arvemasse.

De sammenkoblede derefter resultaterne med analyser af tvillinger, der ikke er enæggede og derfor kun deler 50 procent af samme arvemasse. På den måde kunne de lave et kort over ansigtet, der viser, hvor arveligt hvert ansigtstræk er.

Studiet er udgivet i Scientific Reports.