Spis otte om dagen - ikke seks
Kilde: 
23 februar 2017

Et af de officielle kostråd i Danmark lyder 'spis 6 om dagen'. Altså seks stykker frugt og grønt, svarende til i alt 600 gram.

Men ifølge et nyt engelsk studie er det faktisk ikke nok. Optimalt set bør du i stedet kaste dig over hele 8 stykker grønt på en dag, hvis du vil mindske risikoen for hjertesygdomme og kræft, skriver New Scientist.

Forskerne fra Imperial College London har gennemgået 95 tidligere studier og set på sammenhængen mellem kost og sundhed.

Studiet viste, at folk der spiste 8 portioner på 100 gram, havde næsten en tredjedel lavere risiko for død end dem, som ikke spiste frugt og grønt i løbet af forsøgsperioderne. Forsøgsperioderne var på alt mellem 3 og 30 år.

Den vigtigste grund til det lavere dødstal skyldtes lavere risiko for kræft og hjertesygdomme, når man spiste meget frugt og grønt.

Nogle af studierne fremhævede særligt broccoli og andre grønne grøntsager som en genvej til at mindske risikoen for kræft.

De gennemgåede studier var ikke randomiserede kontrollerede forsøg, men i stedet forsøg, hvor forskere observerede, hvad deltagerne spiste og sammenlignede med, hvor mange af dem der døde hvornår. Andre faktorer kan derfor have spillet en rolle - for eksempel kan det være, at mennesker med flere penge også spiser sundere eller ryger mindre.

»I de fleste af analyserne var resultaterne ret ens, lige meget hvilke faktorer man kontrollerer for. Men det er altid en mulighed, at der kan være forvirrende faktorer, der spiller ind,« siger Dagfinn Aune fra Imperial College London til New Scientist.

Det har længe været kendt viden, at frugt og grønt kan forebygge sygdomme, og derfor har mange lande officielle kostråd om, at man bør spise bestemte mængder af det grønne. Den anbefalede mængde varierer dog fra land til land - f.eks. lyder anbefalingen i Storbritannien, at man bør spise 5 om dagen, men à 80 gram, dvs.  400 gram om dagen.

Studiet er udgivet i International Journal of Epidemiology.

sbl

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.