Smør, margarine eller planteolier? Fedt er en kompliceret sag
Mættet fedt fra smør er måske ikke så usundt, som vi troede, viser ny forskning. Visse planteolier kan til gengæld være skadelige. Forvirret? Spis lidt af det hele og stol på de officielle kostråd, anbefaler forskere.

Mættet fedt fra smør og andre mejeriprodukter, er ikke så skadeligt, som man hidtil har troet, viser ny forskning. Forskere anbefaler, at man får sit fedt fra forskellige kilder - både planter og dyr. (Foto: Colourbox)

Det er ikke nemt at leve sundt: I lang tid fik vi at vide, at smør er skadeligt, fordi det indeholder meget mættet fedt, som gør os tykke og giver hjertekarsygdomme. Men nu tyder forskning på, at mættet fedt fra mejeriprodukter måske slet ikke er så usundt, som det er blevet anklaget for at være.

Alligevel anbefaler Fødevarestyrelsens nye forskningsbaserede kostråd, at vi skifter det mættede fedt ud med planteolier. Samtidig advarer ernæringsforskere mod, at vi spiser for mange af en bestemt type planteolier, der indeholder meget omega-6.

Forvirringen er total. Hvad skal man dog putte på brødet, hvis man ikke vil dø for tidligt? God gammeldags smør, plantemargarine, blandingsprodukter som Kærgården og Bakkegården, der både indeholder mættet fedt og planteolier, eller skal man virkelig hælde olivenolie ud over sin leverpostejmad for at få et langt liv?

Videnskab.dk prøver at finde ud af det.

Smør ikke så skadeligt

Først taler vi med lektor Lars Hellgren, der i mange år har forsket i fedt på Danmarks Tekniske Universitets Institut for Systembiologi.

»Ny forskning tyder på, at smør og mejeriprodukter ikke har så skadelig en virkning, som man har troet,« siger Lars Hellgren, der blandt andet har været med til at lave forsøg med mus, som fik mere skadeligt fedt i leveren, når de blev fedet op med flerumættede planteolier end mus, der blev fedet op med en tilsvarende mængde smør.

Egne og en række andre forskningprojekter får Lars Hellgren til at konkludere:

»Personligt synes jeg, at evidensen er stærk nok til, at man ikke skal have den slags generelle stempling af mættet fedt, som man hidtil har haft.« 

Forskellige fedtstoffer - forskellige sygdomme

Så kan vi jo bare putte smør på brødet og skippe planteolierne. Men nej, så enkelt er det alligevel ikke, understreger Lars Hellgren.

Hvis man vil have et godt helbred, er det ikke en god idé udelukkende at bruge smør som fedtstof. Man bør spise lidt af hvert.   

Fakta

De første danske kostråd blev lavet af Statens Husholdningsråd i 1970erne. Formålet var at reducere antallet af hjertekarsygdomme.

Siden er kostrådene blevet opdateret fem gange, senest for et par måneder siden, hvor Fødevarestyrelsens offentliggjorde ti nye råd.

Formålet med kostrådene er at fremme sundhed og reducere risikoen for kost-relaterede sygdomme i den generelle befolkning igennem forbedret ernæring og fysisk aktivitet.

Kostrådene bliver formuleret ud fra en evidensrapport, der er sat sammen af en arbejdsgruppe, som består af 11 af landets mest erfarne fødevareforskere og ernæringseksperter fra forskellige danske universiteter og forskningscentre. Rapporten sammenfatter de seneste 20 års vigtigste viden om ernæring og sundhed.

»Hvis man kun bruger mættet fedt, er der masser af forskning, som viser, at det giver andre helbredsproblemer. Vores undersøgelser viser, at de forskellige fedtstoffer øger riskoen for forskellige sygdomme, hvis man spiser for mange af dem. Det er derfor en god idé, at stræbe efter at få en varieret kost, hvor man får et blandet og ikke overdreven stort indtag af fedt,« siger Lars Hellgren.

Spis ikke for meget fedt

For at kunne udråbe det ene fedtstof som sundere end det andet, er der stadig brug for mere forskning, blandt andet befolkningsundersøgelser, der sammenligner helbredet hos en stor gruppe mennesker, der over en årrække spiser smør med en anden gruppe, der spiser blandingsprodukter som eksempelvis Kærgården med en tredje gruppe, der spiser rene planteolier og måske med en fjerde, der spiser margarine.

Den type studier er ikke nemme at lave, for det kræver, at forskere i flere år kontrollerer, hvad folk spiser, forklarer Lars Hellgren. Indtil videre er det bedste råd lektoren kan give, at man maksimalt får 30 procent af sit daglige energibehov dækket gennem fedt af både den ene og den anden art.

Der er ikke en sandhed

Et klart svar på, hvad der er sundet: Smør, Kærgården eller rene planteolier, er også svært at hive ud af ledende overlæge og fedt-forsker Steen Stender.

»Fedt er en kompliceret sag, og man skal ikke tro, at der er én sandhed. Det er der aldrig, når det kommer til kost. Man har nogle holdepunkter, som ændrer sig afhængigt af den viden, man får,« siger Steen Stender, som er enig med Lars Hellgren i, at det er en god idé at få sit fedt både fra smør og planteolier.

»Mere og mere forskning tyder på, at det er vigtigt, at man har den rigtige balance mellem de fedtstoffer, man spiser,« siger han.

Én bestemt type planteolier, bør man dog være varsom med, mener Steen Stender. Der skelnes nemlig mellem en række planteolier med forskellige sammensætninger af fedtsyrer:

  • Planteolier og bløde margariner har alle et stort indhold af flerumættede (også kaldet polyumættede) fedtsyrer. Der findes to slags flerumættede fedtsyrer: Omega-3 (n-3) og omega-6 (n-6). Omega-6 er mest udbredt og findes i alle fedtstoffer.
  • Raps- soya og valnøddeolier er rige på omega-3.
  • Solsikke-, vindruekerne-, majs- og tidselolie indeholder mest omega-6 og er fattige på omega-3.
  • Oliven- og rapsolier har et særligt højt indhold af enkeltumættede fedtsyrer.
  • Smør fra mejeriet indeholder mest mættet fedt.

I følge Steen Stender kan omega-6-rige planteolier som solsikke- og vindruekerneolier være yderst  sundhedsskadelige, for en australsk undersøgelse, som tidligere i år blev publiceret i det videnskabelige tidsskift British Medical Journal, viste, at mænd med åreforkalkning, der skiftede deres indtag af mættet fedt fra smør ud med omega-6-rige tidselolier og margariner, oftere fik hjertekarsygdomme og døde end mænd, der fortsat fik deres fedt-behov dækket af smør.

»Samlet set peger den nyeste forskning på, at en udskiftning af mættet fedt med flerumættet fedt af n-6 typen kan øge forekomsten af hjertekarsygdomme – og død,« konkluderede Steen Stender og to kollegaer derfor for nyligt i en artikel om fedtstoffer, som blev publiceret af Københavns Universitets Institut for Idræt og Ernæring.

Oliven- og rapsolier giver et langt liv, eller hvad?

Steen Stender anbefaler, at man holder sig til enkeltumættede planteolier eller olier, der har et højt omega-3 indhold. 

Skal jeg bruge smør eller olie? Det bedste svar, som videnskaben kan give er nok: Ja - du skal bruge begge dele. Men fordelingen mellem de mange forskellige typer fedtstoffer er forskerne ikke helt enige om. (Foto: Colourbox)

»Vi ved, at folk i lande, hvor man især spiser oliven- og rapsolie, får færre hjertekarsygdomme og lever længere,« siger Steen Stender, som mener, at Fødevarestyrelsens kostråd bør justeres, så de klart fraråder, at man spiser de planteolier, der er rige på omega-6.

Men Lars Hellgren er ikke enig i, at man bedst sikrer sit helbred, hvis man kun spiser enkeltumættede eller omega-3-rige planteolier. Han mener heller ikke, at der er belæg for, at omega-6 skulle være særligt sundhedsskadeligt. 

»Vores undersøgelser viser, at et overdreven indtag af enhver type fedt giver et dårligt helbred. De forskellige typer planteolier – både oliven- og rapsolie samt de planteolier, der er rige på omega-6 – øger risikoen for forskellige sygdomme, hvis man får for meget. Der er ikke beviser for, at omega-6 i særlig høj grad øger risikoen for sygdomme,« siger han.

Ikke belæg for at dømme omega-6 ude

Den australske undersøgelse, som Steen Stender og kollegerne fremhæver som det stærkeste bevis på, at planteolier med omega-6 er særligt sundhedsskadelige, kan ikke bruges til helt at dømme omega-6 ude, mener Lars Hellgren.

Undersøgelsen er baseret på data fra et gammelt studie, der blev udført mellem 1966 og 1973.

»Et problem med den undersøgelse er, at man i dag ikke ved, hvor mange transfedtsyrer, der har været i de margarineprodukter, der blev brugt som omega-6 kilde i det gamle studie. Det er derfor forkert helt stift at konkludere, at omega-6 er farligere end smør,« siger Lars Hellgren.

Transfedtsyrer er op til ti gange så fremmende for hjertekarsygdomme som mættede fedtsyrer, og siden 2004 har det været forbudt at sælge margariner og andre produkter med tilsatte transfedtsyrer i Danmark.

Hvis der har været transfedtsyrer i den omega-6-rige margarine, som kontrolgruppen i den australske undersøgelse spiste i stedet for smør, kan det have været en årsag til, at de ofte fik hjertekarsygdomme og døde, pointerer lektoren.

Vælg blandingsprodukter frem for smør

Fedt er i sandhed en kompliceret sag, og jo mere vi dykker ned i emnet, jo mere forvirrede bliver vi: I et sidste forsøg på at få et klart svar, kontakter Videnskab.dk en af verdens førende og nok mest berømte ernæringsforskere professor Walter Willett fra Harvard University's School of Public Health.

Walter Willett har skrevet den forskningsbaserede bog Eat, Drink and Be Healthy. The Harvard Medical School Guide to Healthy Living og har publiceret over 1.000 videnskabelige artikler om ernæring og sundhed. Videnskab.dk spørger ham, hvilken type fedtstoffer han anbefaler, at man bruger – smør, blandingsprodukter som Kærgården, margariner eller planteolier.

Fakta

Kostrådene bliver justeret løbende afhængig af ny viden og nye vaner i befolkningen, men grundlæggende har de ikke ændret sig særligt meget siden Statens Husholdningsskole publicerede de første fem kostråd i 1970'erne. Dengang anbefalede ernæringseksperterne ganske enkelt:

- Spis magert
- Spar på sukkeret
- Spis groft
- Spis varieret
- Spis ikke for meget

»Det er bedst at bruge planteolier i deres naturlige flydende form så vidt muligt, men når man har brug for at bruge fast, smørbart fedt, er det bedst at bruge blandingsprodukter, helst med et relativt lavt indhold af mættet fedt,« siger Walter Willett, som altså ikke er enig med de danske forskere i, at mættet fedt ikke nødvendigvis skader mere end planteolier:

»Men selvfølgelig er det ikke et problem, at man spiser en lille smule smør en gang imellem,« tilføjer han dog.

Fødevarestyrelsen fraråder blandingsprodukter

Fødevarestyrelsens nyeste kostråd, der blev offentliggjort for nyligt, er ikke så venligt stemt overfor smørblandinger (f.eks. Kærgården) som den verdensberømte amerikanske professor:

»Skær ned på dit forbrug af mættet fedt. Vælg planteolier for eksempel rapsolie og olivenolie, flydende margarine og blød margarine i stedet for smør, smørblandinger og hård margarine,« hedder kostrådet om fedt.

Trods uenighed om detaljerne og ny forskning, der frikender mættet fedt, anbefaler både Walter Willett og de to danske forskere, Videnskab.dk har talt med, at man følger de officielle danske kostråd, hvis man vil være på den sikre side.

»Kostrådene sammenfatter den viden, man har i dag, så for den almindelige forbruger er de den bedste kilde til viden om sund kost. Det er langt bedre end de alternative kostanbefalinger, man finder rundt omkring i ugebladene. Der kan være et efterslæb i forhold til den nyeste forskning, men det skal der være, for man skal være helt sikker, før man justerer de officielle kostråd,« siger Lars Hellgren.

Og Steen Stender:

»Folk skal ikke tro, de bliver vildledt af de officielle kanaler. Kostrådene bygger på en sammenfatning af de seneste mange års bedste forskningsresultater, så det kan ikke gå helt galt, hvis man indtil videre holder sig til dem.«

Så konklusionen må indtil videre blive:

  1. Skær ned på fedtet, hvis det dækker mere end 30 procent af dit daglige energibehov.
  2. Få det fra forskellige kilder og
  3. hold dig i øvrigt til Fødevarestyrelsens officielle kostråd