Skoleforsker vinder videnskabens X Factor
Louise Klinge Søren Pind

Louise Klinge vandt Ph.d. Cup 2017 og fik overrakt et rejsegavekort på 20.000 kroner af uddannelses- og forskningsminister Søren Pind. (Foto: Jakob Dall)

Kilde: 
30 april 2017

Unge talenter træder én efter én frem på en scene i DR Byen. Mikrofonen er tændt, TV-kameraerne snurrer, og på få minutter skal de hver især forsøge at vinde dommernes gunst.

Det lyder som sangkonkurrencen X Factor, men i stedet for håbefulde sangere er talenterne unge forskere, der kæmper om levere den mest fængende fortælling om deres ph.d.-afhandling.

Selvom en ph.d.-afhandling med titlen ’Lærernes relationskompetence’ umiddelbart lyder svær at præsentere på spændende vis, var det netop, hvad Louise Klinge formåede at gøre, da DR2 lørdag aften 29. april viste afgørelsen af Ph.d. Cup 2017,

Louise Klinge, der har lavet sin ph.d. ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab på Københavns Universitet, var ifølge dommerpanelet så god til at formidle sin forskning kort og præcist, at hun blev valgt som vinder af konkurrencen, skriver Danmarks Radio på sin hjemmeside, hvor konkurrencen nu kan ses.

Hvordan får lærere elever til at trives og lære bedst?

Louise Klinge forklarer selv, at megen forskning viser, at læreren har en utrolig stor betydning for elevers trivsel og faglige præstationer.

»Men der er påfaldende lidt kvalitativ forskning baseret på klasserumsforskning herhjemme, om hvad der konkret sker i interaktioner mellem lærere og elever, som understøtter elevernes trivsel og læring, og hvad der sætter læreren i stand til at lykkes med det,« forklarer Louise Klinge ifølge dr.dk.

Som en del af sit ph.d.-projekt fulgte og videooptog Louise Klinge lærere – to, der havde let ved at indgå i positive relationer med deres elever, og to, der fandt det svært. Samtidig interviewede hun en stribe lærere og 50 elever om emnet.

Louise Klinge har de seneste år skrevet fire artikler om resultaterne af hendes forskning her på Videnskab.dk. Læs artiklerne her:

Et godt forhold til læreren får eleverne til at lære mere

Tre psykologiske behov er afgørende for skoleelevers trivsel og læring

Elever vil betyde noget for deres lærere

Skoleelever lærer mindre, når læreren skælder ud

js

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.