Skjulte HIV-inficerede celler afsløret af 'sladrende' protein
Kilde:
16 marts 2017

Forsøg på at helbrede HIV har været forhindret af en bestemt type immunsystem-celler, der kan gemme virussen. Disse vedholdende inficerede T-celler kan undgå, at kroppen opdager dem i årevis, og de er svære at finde, studere og dræbe.

En pålidelig identifikation af disse hemmelige HIV 'reservoirer' har længe stået højt på ønskelisten hos forskere, men de har indtil videre haft begrænset succes. Men det ændrer sig måske med opdagelsen af proteinet CD32a, skriver nature.com.

Opdagelsen er beskrevet i et nyt studie udgivet i tidsskriftet Nature.

Proteinet sidder på overfladen hos de T-celler, som er inficeret med HIV, men er i dvale og derfor så svære at opdage. Proteinet giver mulighed for at adskille disse sovende T-celler fra resten af immunsystemets celler.

Proteinets sladerende egenskab giver forskere håb om, at det bliver muligt at angribe de stille HIV-inficerede celler og ødelægge dem.

I dag forhindrer såkaldt antiretroviral medicin HIV-virussen i at sprede sig i kroppen, og immunsystemet angriber de celler, som aktivt kopierer virussens DNA.

Men fordi en lille andel af de inficerede T-celler er i dvale, forbliver HIV-virussens genom i disse celler stille. Derfor opdager hverken medicin eller immunsystemet den. Disse celler - der betegnes 'latente reservoirs' - bliver et problem, hvis en patient stopper den antiretrovirale terapi. Så kan de stille og roligt vågne, hvilket muliggør, at HIV-virussen frit kan kopiere sig selv.

Næste skridt bliver at efterprøve det nye studies resultater ved at screene blod fra HIV-patienter med forskellige køn, etnicitet, alder og på forskellige stadier i sygdommen, fortæller en af forskerne bag studiet ifølge nature.com. Forskerne vil også teste væv, som HIV typisk angriber, herunder maven og lymfekirtlerne.

Det ultimative mål med opdagelsen af protein CD32a - hvis det viser sig at være en pålidelig markør - er, at bruge det til at lade medicin ramme de skjulte, inficerede celler.

lsd