Se videoen: Lille fisk med stort hoved sætter vild dybderekord

Det er ikke sikkert, at du forstår, hvad der bliver sagt i videoen, der desværre ikke har undertekster. Men optagelserne af den lille fisk, der lever 8 kilometer nede i havets dyb taler måske også for sig selv. (Video: ANNnewsCH)

25 august 2017

Den er omkring 20 centimeter lang, hvid men også lidt gennemsigtig i det, og den har et ret stort hoved og en slank, ålelignende krop, der ender i en hale.

Og så lever den mere end 8 kilometer under havets overflade.

I samarbejde med NHK, Japans pendant til Danmarks Radio, har et japansk forskerhold sat ny verdensrekord ved at filme en fisk - sandsynligvis en art dybhavssneglefisk - der svømmer rundt på lige præcis 8,178 kilometers dybde. Det skriver NHK.

Filmen er optaget i Marianergraven i Stillehavet, hvis dybeste punkt ligger 10 kilometer under havets overflade.

Når man befinder sig så langt under havoverfladen, er trykket stort, og forskere mener, at grænsen for, hvor dybt en fisk kan leve, er 8,2 kilometer. Dybere end det vil fiskens celler ikke kunne stå imod trykket.

Ved Japan Agency of Marine-Earth Science and Technology (JAMSTEC) ønskede man at afprøve teorien. Derfor sænkede man et ubemandet observatorium, udstyret med avancerede kameraer og godt med makrel som lokkemad, ned i graven.

I et stykke tid var det kun rejer, der sværmede om observatoriet, men efter 17 timer og 30 minutter viste den lille fisk sig.

Det er tidligere lykkedes både kinesiske, britiske og amerikanske forskere at filme fisk på over 8 kilometers dybde, men det japanske hold slår den tidligere verdensrekort med 26 meter.

Nu vil forskerne indsamle prøver fra det område, fisken er filmet i, så man kan blive klogere på dybhavsdyrenes biologi.