Sådan klarer du dig gennem nytårstømmermændene
Du har ondt i hovedet, din mave drøner afsted, og du kan slet ikke huske, hvad der skete i går. 2016 har ramt dig med fuld kraft, men bare rolig, Videnskab.dk guider dig gennem tømmermændene.

1. januar kan være en hård dag at komme igennem. Derfor har vi valgt at guide dig, med al vores viden om tømmermænd. (Foto: Shutterstock)

Du vågner, hovedet dunker, og maven står på rulleskøjter. Det nye år er startet, og nu kalder toilettet.

Den første januar kan være en hård dag at komme igennem, hvis man har skudt nytåret ind med lige lovligt mange champagnepropper.

Derfor har vi på Videnskab.dk samlet de vigtigste artikler med viden om tømmermænd, så vi kan guide dig gennem den hårde prøvelse.

Det vigtigste først. Maven er problematisk, men hvad kan man gøre?

Hvis du har lagt planer dagen derpå, eller bare gerne vil se skihop uden at rende på toilettet hvert femte minut, så er det måske en god idé at få maven på ret køl.

Første indskydelse, hvis tømmermændene er slemme, er måske at bestille fast-food og en stor cola. Og lige præcis cola er faktisk et gammelt husråd mod dårlig mave, men er der noget om snakken - eller er det ren myte? Det kan du læse nærmere om i artiklen ‘Er cola godt mod dårlig mave?’

Men hvad kan man ellers indtage for at få det bedre?

Selvom en burger eller pizza sikkert virker fristende, så skal man måske overveje et sundere alternativ, når man har tømmermænd.

I 2009 viste sydkoreanske forskere nemlig, at asparges reducerede det såkaldte oxidative stress i levercellerne, og hjalp leverens enzymer med at nedbryde alkoholen hurtigere. Det kan du læse mere om i artiklen ‘Asparges hjælper mod tømmermænd.’

Er du til gengæld en af dem, der har spist mere, end du har drukket, så kan tømmermændene måske skyldes overspisning? Det kan du finde ud af i artiklen ‘Kan man få mad-tømmermænd?’

Hvad har du dog gjort for at fortjene tømmermændene?

Selvom du nok ikke husker så meget fra i går, så mindes du måske alligevel at have drukket en del vand, for netop at komme tømmermændene i forkøbet.

Men det hjælper faktisk ikke. I hvert fald ikke, hvis man skal tro resultaterne i et hollandsk-canadisk studie fra i år, som du kan læse nærmere om i artiklen ‘Det hjælper ikke på tømmermænd at drikke vand.’

Måske har tømmermændene så i stedet noget at gøre med, hvilken slags alkohol, du har drukket?

I artiklen ‘Ti myter om alkohol: Tømmermænd’ kan du læse, om der er forskel på, hvor mange tømmermænd du får af forskellige typer alkohol, om det er en god idé at blande, og om rygning virkelig gør tømmermænd værre.

Spis lige brød til

En anden ting, du bør undgå, er at drikke for meget uden at spise ved siden af. En stor dansk undersøgelse fra 2009 viste nemlig, at blandt de personer, der spiste mad ved siden af alkoholen, var der også halvt så mange, der vågnede op med tømmermænd.

Undersøgelsen viste dog også, at dit køn har en effekt på, hvor mange tømmermænd, du får, men det kan du nok ikke gøre så meget ved.

Du kan læse mere om undersøgelsen i artiklen ‘Kvinder får de værste tømmermænd.’

Derfor kan du ikke huske noget

Det er måske ikke bare hovedpine og ræsermave, der plager dig ovenpå drukturen. Hvis du har glemt et par detaljer eller mere fra i går, er det faktisk ikke så mærkeligt. Og ligegyldigt hvor meget du prøver at huske, så kommer det bare ikke frem.

Det fænomen kaldes black-outs, og det forklares i artiklen ‘Festivalminder bliver aldrig gemt i en virkelig fuld hjerne.’

Blandt andet siger læge Sabrina Khan:

»Man glemmer ikke noget, fordi man er fuld. Men man mister i en kort periode evnen til at danne nye minder. Så ligegyldigt hvor meget man anstrenger sig, kommer man ikke til at huske det, man har oplevet. Mindet er aldrig blevet gemt,« siger hun.

Vi håber du kan bruge rådene i løbet af dagen, og at du kan huske dem til næste gang.

Godt nytår!