Sådan bruger du mobilen uden at få skader
Mange af os bruger smartphonen hver dag, hvilket ifølge forskere kan give diverse muskelproblemer. Men faktisk er der en måde at nedsætte risikoen for skader på.
Smartphone iphone mobil telefon undgå smerter

Med ganske få tricks kan din smartphone undgå at blive et smertefuldt bekendtskab. (Foto: Shutterstock.com)

Der er altid noget at se på en smartphone. Beskeder bipper, Facebook brummer, og man kan hurtigt komme til at bruge lang tid med at sidde og kigge på den lille skærm.

En dårlig vane, mener forskerne. Vores smartphone-brug kan både give smerter, spændinger og gener i kroppen, som det blandt andet kan læses i artiklen ‘Smartphone-smerter kan svække din muskelkoordination’.

Statisk muskelarbejde

Vores muskler kan arbejde på to forskellige måder: 

1. Statisk, stillestående. 

2. Dynamisk, i bevægelse. 

Statisk muskelarbejde er for eksempel, når du holder en liter mælk i udstrakt arm. Så arbejder musklerne med at holde mælken på plads, hvilket er hårdt over længere tid. 

Dynamisk muskelarbejde er derimod, når du løber, cykler, hopper og så videre. Der skifter belastningen på de forskellige muskler, så det er mindre belastende for den enkelte muskel over tid. 

Kilde: Karen Søgaard, professor på SDU 

Heldigvis er der en række forholdsvis simple råd, som kan redde dig fra ømme håndled og nakkemuskler.    

»Løsningen er variation,« siger Bente Rona Jensen, lektor i integreret fysiologi på Københavns Universitet.

»Man skal simpelthen undgå de langvarige, statiske muskelbelastninger, som følger med brugen af smartphones,« forklarer hun.

Usunde smartphonevaner, der giver problemer

Der er tre gode grund til, at smartphonen giver os problemer. Den gør nemlig, at vi ender i en række unaturlige og usunde positioner, som Bente Rona Jensen lister op:  

  1. Din  smartphone har en relativt lille skærm. Det stiller ekstra høje krav til dit syn, og for at imødegå dem, laver kroppen statisk aktivering i nakkemuskulaturen.

  2. Du står tit med din smartphone i en position, hvor der ikke er støtte til underarmene. Det belaster skuldrene, især når du skriver på telefonen samtidig.

  3. Ofte står du med foroverbøjet hoved for at se skærmen. Det giver en stor belastning af nakkemusklerne.

Hvad du kan gøre for at modvirke problemerne

Derfor skal der en række tilsvarende løsninger til, som kan ophæve de unaturlige stillinger, forklarer Karen Søgaard, der er professor på Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet.

Begge forskere nævner følgende tips:

Dreng er glad fordi han bevæger sig dynamisk statisk uden smartphone

Forskernes råd er at overveje, om du indimellem kan smide smartphonen og røre dig på en alternativ måde. (Foto: Shutterstock.com)

  1. Kig op indimellem. Kig ud ad vinduet. Kom væk fra det fastlåste.

  2. Læg telefonen på et bord eller en anden flade, når du bruger den. Det giver mulighed for bedre støtte til underarmene.

  3. Skift stilling nogle gange, og få noget variation ind i din bevægelse. 

Dog er der ikke en gennemgribende optimal måde at bruge en smartphone på, siger Bente Rona Jensen. Det er ifølge hende nærmere noget, man må lære at tage ansvar for og handle efter.   

»Det er næppe realistisk, at folk pludselig lægger telefonen på hylden, så derfor skal man overveje, om man kan bruge den på en anden, mere hensigtsmæssig, måde. Måske behøver man ikke at tjekke Facebook hvert tiende minut, selvom det kan være vanskeligt at lade være,« siger hun.

»Hvis ikke du kan variere, så skyl systemet igennem«

Hvis man så alligevel glemmer at kigge op eller lægge smartphonen på bordet, så kan man stadig gøre noget for ikke at få ondt, forklarer Karen Søgaard.

»Det gælder om at få brugt alle musklerne i områderne, som man har brugt til at kigge på telefon med, for eksempel arme, hænder og nakke. Gerne noget dynamisk med høj kraft, som både giver variation for musklerne og øger blodforsyningen, der kan skylle systemet igennem,« siger hun.

»Det kan virke som modvægt til de små specifikke bevægelser, man laver, når man bruger sin smartphone,« siger Karen Søgaard.

mand kigger på tablet imens han går på gaden med kaffe

Skærme sniger sig ind i flere dele af hverdagen, og det giver større risiko for at udvikle fastlåste bevægelsesmønstre. (Foto: Shutterstock.com)

Risikoen for at få skærmskader eskalerer

Selvom der også fandtes lignende problemer med muskelskader tidligere, som ikke skyldtes telefonen, mener begge forskere alligevel, at der er en tendens til, at vi får flere smerter og gener som følge af unaturlige og fastlåste arbejdsstillinger.

»Vi bruger mere og mere tid foran computeren, når vi arbejder, og når vi så kommer hjem, har mange mennesker en iPad eller en mobiltelefon, som de bruger tid på dér. Vores bevægelsesmønstre bliver altså mindre og mindre varierede i manges tilfælde,« siger Karen Søgaard.  

»Vi skal have ind på rygraden, at vi skal bevæge os mere varieret, både på jobbet og når vi har fri,« siger hun.

Det sker