Annonceinfo

Rødvin og rødkål gør julemiddagen sundere

Ribbenssteg bliver sundere med et glas rødvin til, og smider du lidt rødkål eller rosenkål oven i, er det en julegave til hjerte og blodårer.

Emner: , ,
Måske er det ikke det allersundeste, du kan spise, men rødkålen og rosenkålen på denne tallerken hæver måltidet betragteligt. Drik rødvin til oven i for at få en ekstra gevinst. (Foto: Colourbox)

Lad os bare konstatere det først som sidst: Julemaden er ikke sund!

Men det er jo heller ikke det vigtigste ved maratonmåltiderne, som bliver fortæret rundt om i landet de næste par uger.

Alligevel ville det ikke skade, hvis hjertet klarede sig sådan nogenlunde godt - også på denne tid af året.

Et par nye studier giver håb.

Det viser sig nemlig, at et glas rødvin til maden begrænser den effekt, som rødt kød har på det dårlige kolesterol i kroppen.

Desuden har grøntsager i Brassica-slægten, som rosenkål og rødkål, også en god effekt på stoffet, som ellers ville stoppe dine blodårer til.

Fællesnævneren er polyfenoler, og resultatet er en sundere julemiddag.

Rød vin bekæmper rødt kød

Fakta

Rødt kød er en fællesbetegnelse for kød fra dyr, hvis kød er rødt i sin rå form. Det gælder kød fra de firbenede dyr - ko, kalv, gris, får og lam. Fjerkræ og fisk har hvidt kød.

Rødt kød giver dig mere af det dårlige kolesterol, LDL-kolesterol, som havner i de røde blodceller og kan tilstoppe dine blodårer. Rødvin har på sin side vist sig at hindre ophobningen af kolesterol i blodet.

Derfor testede israelske forskere, hvordan kolesterolniveauerne ændrede sig for folk, som henholdsvis spiste koteletter med rødvin til og koteletter uden rødvin til.

Efter én dag på koteletdiæt uden vin steg mængden af LDL-kolesterolet i blodet hos deltagerne med 27 procent. Efter fire dage var niveauerne næsten fordoblet.

Men: Med rødvinen blev hele den effekt annulleret – forskerne registrerede ingen stigning i kolesterolniveauet.

De mener, det skyldes, at polyfenoler – et stof i rødvinen som indeholder antioxidanten resveratrol – hindrer, at LDL bliver optaget i blodet. Kolesterolet ender i afføringen frem for i dine blodårer.

Det er definitivt en god nyhed for nordmænd. Ifølge Folkehelseinstituttet (den norske Sundhedsstyrelse, red.) har omtrent 7 ud af 10 af os for højt kolesterol (norsk link).

Og grøntsagerne bidrager også

Men at spise en ren kotelet – eller noget ribbenssteg – med et glas vin ved siden af er ikke meget som et måltid.

Godt alene - endnu bedre i kombination med rødt kød. (Foto: Colourbox)

Maden bliver bedre med tilbehør.

Hvis du forsat er bekymret for dine blodfedtniveauer, anbefaler andre forskere to typiske julegrøntsager.

Rosenkål er måske en smag de fleste lige skal vænne sig til, men det er bare at begynde først som sidst. For både den lille grønne kåltype og rødkålen indeholder polyfenoler.

I en forsøgsskål i laboratoriet hindrede ekstrakt fra rosenkål og rødkål optag af kolesterol i røde blodlegemer.

Ifølge forskerne ser det ganske simpelt ud til, at polyfenoler gør blodcellemembranen mere modstandsdygtig mod kolesterolet.

Dette er altså ikke testet på mennesker i et ægte middagssituation, men der er ingen grund til at tro, at du har noget at tabe ved at skovle masser af grøntsager på tallerknen, når fadet når hen til dig.

Om polyfenoler er lige så effektive i surkålsversionen af rødkål, som de fleste spiser til jul, siger forskerne imidlertid ikke noget om.

© forskning.no Oversættelse: Julie M. Ingemansson

MERE KORT TEKST, BLIVER FOR KEDELIG!!!!!

Kan I skrive mindre tekst, da det ellers bliver for lang og kedelig. Man kommer til at miste interessen.

MERE KORT TEKST, BLIVER FOR KEDELIG!!!!!

Kan I skrive mindre tekst, da det ellers bliver for lang og kedelig. Man kommer til at miste interessen.

Tror det er ok sundt uden rødvin.

;o)

Seneste fra Krop & Sundhed

Annonceinfo

Det læser andre lige nu

Annonceinfo

Spørg Videnskaben

Annonceinfo

Abonner på vores nyhedsbrev

Når du tilmelder dig, deltager du i konkurrencen om lækre præmier.

Mest sete video

Annonceinfo

Seneste kommentarer